Chile "in" the Amazon of Rondoniense: arpilleras and arpilleros, stories, plots and experiences in the context of the Teaching Initiation Program - PIBID
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2025.v10.51766Keywords:
Education, Teaching history, Military dictatorship in Chile, Resistance, Arpilleras, ArpillerosAbstract
The present study focuses on reflection on migration stories from the 1970s onwards, narrated and (re)written by students of the Degree in History and Rural Education, at the Federal University of Rondônia, also interspersed with the memories of a higher education teacher. It derives from a participant-research project, its scope is the dialectic present in thinking-performing-thinking during the activities undertaken within the subproject of the Teaching Initiation Program at the Federal University of Rondônia, 2022 edition. While the scholarship holders studied, read, listened to songs and performed "embroidery" inspired by the Chilean arpilleras technique. The stories were those that emerged from their own experiences and those of their ancestors (parents, grandparents, and other relatives). In the intertwining of the threads of memories, narratives were stitched together and deposited on the fabrics and with them, they began to explore one of the many possibilities for teaching and thinking about history. Theoretical premises Freire (1997) and Rama (2015) were adopted. We also chose to write the author's past experiences, interspersed and associated with the resistance of Chilean women during the period of General Pinochet's dictatorship and a Brazilian woman (from Santa Catarina) made embroidery her livelihood, her light and beauty that the pain of excess transformed into temporary insanity.
Downloads
References
ARENDT, Hannah. Origens do totalitarismo: antissemitismo, imperialismo, totalitarismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
BARROS, Manoel de. Memórias inventadas: a segunda infância. São Paulo: Planeta, 2006.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
GEHRKE, Laura Clara. Bordando feminismos: uma questão de gênero. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em História da Arte) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2021. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/223169/001127778.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 10 ago. 2023.
ME GUSTAM los estudiantes. Intérprete: Mercedes Sosa. Compositor: Violeta Parra. Buenos Aires: Philips Argentina, 1971. 1 CD (38 min 44 s). Disponível em: https://www.google.com/search?q=letra+de+mercedes+sosa+me+gustan+los+estudiantes&oq=Me+gustan+los+estudiantes&aqs=chrome..69i57j0i512l2j0i22i30l6.9513j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF. Acesso em: 10 set. 2023.
MP CONFIRMA que enchentes são culpa das usinas do Madeira. Rondônia ao Vivo, Porto Velho, 2015. Disponível em: http://www.rondoniaovivo.com.br/noticias/mp-confirma-que-enchentes-sao-culpa-das-usinas-do-madeira/111236#.VLWT3tLF91Y. Acesso em: dez. de 2024.
MUNIZ, Océlio. Movimento dos atingidos por barragens (MAB): defender a Amazônia é defender a vida. Trabalho Necessário, Rio de Janeiro, v. 18, n. 37, set./dez. 2020. DOI: http://doi.org/10.22409/tn.v18i37.43349.
PINSKY, Jaime; PINSK, Carla Bassanezi; PEREGALLI, Enrique; BRUIT, Hector H.; FIORENTINO, Terezinha Del. História da América através de textos. 11. ed. São Paulo: Contexto, 2019.
RAMA, Angel. A cidade das letras. Tradução de Emir Sader. São Paulo: Boitempo, 2015.
SANGUE latino. Intérprete: Ney Matogrosso. Compositores: João Ricardo e Paulinho Mendonça. Rio de Janeiro: Som Livre, 1977. Disponível em: https://www.letras.mus.br/ney-matogrosso/47736/. Acesso em: 10 set. 2023.
SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Regina Gomide Graz: modernismo, arte têxtil e relações de gênero no Brasil. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, n. 45, p. 87-106, set. 2007. Disponível: https://www.redalyc.org/pdf/4056/405641267006.pdf. Acesso em: 18 dez. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Adriane Pesovento

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os artigos publicados na Revista Educação em Análise estão sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, garantindo Acesso Aberto. Deste modo, os autores mantêm os direitos autorais de seus trabalhos e, em caso de republicação, solicita-se que indiquem a primeira publicação nesta revista. Essa licença permite que qualquer pessoa leia, baixe, copie e compartilhe o conteúdo, desde que a devida citação seja feita. Além disso, autoriza a redistribuição, adaptação e criação de obras derivadas em qualquer formato ou meio, incluindo uso comercial, desde que a atribuição à revista seja mantida.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.














