Rural education and agroecology: towards a social practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v9n4p1122

Keywords:

Agroecology, Rural education, Work

Abstract

Rural Education as a political movement is materialized in the struggle of rural workers for a new way of life, in which Agroecology is taken as a praxis of human formation, social transformation and a new production paradigm. The objective of this paper is to discuss the relationship between Rural Education and Agroecology as a social practice, taking the formative dimension of work as the axis of analysis. This study was based on dialectical materialist analysis, which considers education to be a social-historical product that does not detach particularities from the universal or from the mode of production that forged it. In order to resist the process of expropriation and alienation promoted by capitalism, social movements have resisted and continue to build educational practices in favor of a liberating and emancipatory education. Regarding the relationship between Rural Education and Agroecology, we can observe educational practices that are intentional, committed to social life and not based on the alienating productivism of capital, but rather value living social work as a human and collective product.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Saul Lomba Bulhosa Oliveira, Federal University of Recôncavo da Bahia

Master's degree in Science Education, Inclusion and Diversity from the Federal University of Recôncavo da Bahia (UFRB). She is a member of the Agroecology and Ethnic-Racial Relations Education research group. Email address: lombasaul1@gmail.com. 

Ana Paula Inácio Diório, Federal University of Recôncavo da Bahia

PhD in Sciences from the Oswaldo Cruz Foundation (FIOCRUZ/RJ). Adjunct Professor at the Federal University of Recôncavo da Bahia (UFRB). She coordinates the Agroecology and Ethnic-Racial Relations Education research group. Email address: anapaula.diorio@ufrb.edu.br. 

References

BRASIL. Ministério da Educação. Decreto n. 7352, de 04 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de educação do campo e o programa nacional de educação na reforma agrária - PRONERA. Brasília, DF: Presidência da República, 2010. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7352.htm. Acesso em: 3 fev. 2023.

CALDART, Roseli Salete. Educação do campo e agroecologia. In: DIAS, Alexandre Pessoa; STAUFFER, Anakeila de Barros; MOURA, Luiz Henrique Gomes de; VARGAS, Maria Cristina (org.). Dicionário de agroecologia e educação. Rio de Janeiro: Expressão Popular, 2021. p. 355-361.

CALDART, Roseli Salete. Educação do campo e agroecologia: encontro necessário. In: SEMINÁRIO DE AGROECOLOGIA, 3.; SEMINÁRIO DE EDUCAÇÃO DO CAMPO DO IFPE, 2., 2020, Recife. Anais [...]. Recife: Instituto Federal de Pernambuco (IFPE), 2020. p. 1-9. Disponível em: https://mst.org.br/download/educacao-do-campo-e-agroecologia-encontro-necessario/. Acesso em: 3 fev. 2023.

CALDART, Roseli Salete. Educação do campo: notas para uma análise de percurso. Trabalho e Educação e saúde, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 35-64, mar./jun. 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1981-77462009000100003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1981-77462009000100003

CALDART, Roseli Salete; FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação politécnica e agroecologia. In: DIAS, Alexandre Pessoa; STAUFFER, Anakeila de Barros; MOURA, Luiz Henrique Gomes de; VARGAS, Maria Cristina (org.). Dicionário de agroecologia e educação. Rio de Janeiro: Expressão Popular, 2021. p. 368-375.

CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio. Dicionário da educação do campo. São Paulo: Expressão Popular, 2012.

CIAVATTA, Maria; LOBO, Roberta. Pedagogia socialista. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio. Dicionário da educação do campo. São Paulo: Expressão Popular, 2012. p. 561-568.

COSTABEBER, José Antônio; CAPORAL, Francisco Roberto. Possibilidades e alternativas do desenvolvimento rural sustentável. In: VELA, Hugo (org.). Agricultura familiar e desenvolvimento rural sustentável no mercosul. Santa Maria: Editora da UFSM, 2003. p. 157-194.

FERNANDES, Bernardo Mançano. Educação do campo e território camponês no Brasil. In: SANTOS, Clarice Aparecida dos (org.). Educação do campo: campo-políticas públicas-educação. Brasília, DF: Incra; MDA, 2008.

FERNANDES, Florestan. A revolução burguesa no Brasil: ensaio de interpretação sociológica. São Paulo: Globo, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 69. ed. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz e Terra, 2019.

FRIGOTTO, Gaudêncio. A dupla face do trabalho: criação e destruição da vida. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria (org.). A experiência do trabalho e a educação básica. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

FRIGOTTO, Gaudêncio. A polissemia da categoria trabalho e a batalha das ideias nas sociedades de classe. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 40, p. 168-194, jan./abr. 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782009000100014. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782009000100014

FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação omnilateral. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio. Dicionário da educação do campo. São Paulo: Expressão Popular, 2012a. p. 265-272.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação politécnica. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio. Dicionário da educação do campo. São Paulo: Expressão Popular, 2012b. p. 272-279.

GLIESSMAN, Stephen R. Agroecosystem sustainability: developing practical strategies. Boca Raton: CRC Press, 2000. DOI: https://doi.org/10.1201/9781420041514

GRAMSCI, Antonio. Intelectuais e a organização da cultura. São Paulo: Civilização Brasileira, 1989.

GUHUR, Dominique; SILVA, Nívia Regina da. Agroecologia. In: DIAS, Alexandre Pessoa; STAUFFER, Anakeila de Barros; MOURA, Luiz Henrique Gomes de; VARGAS, Maria Cristina (org.). Dicionário de agroecologia e educação. Rio de Janeiro: Expressão Popular, 2021. p. 59-70.

LEFF, Enrique. Agroecologia e saber ambiental. Agroecologia e Desenvolvimento Rural Sustentável, Porto Alegre, v. 3, n. 1, p. 36-51, jan./mar. 2002. Disponível em: https://www.projetovidanocampo.com.br/agroecologia/agroecologia_e_saber_ambiental.pdf. Acesso em: 3 fev. 2023.

MACHADO, Luiz Carlos Pinheiro; MACHADO FILHO, Luiz Carlos Pinheiro. A dialética da agroecologia: contribuição para um mundo com alimentos sem veneno. São Paulo: Expressão Popular, 2014.

MARTINS, A. et al. Seminário sobre o ensino de ciências da natureza nas escolas do campo. In: CALDART, Roseli Salete; STEDILE, Miguel Enrique; DAROS, Diana (org.). Caminhos para a transformação da escola: agricultura camponesa, educação politécnica e escolas do campo. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2015.

MARX, Karl. O capital. São Paulo: Abril Cultural, 1983. v. 1.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. Lisboa: Presença, 1980.

MOLINA, Mônica Castagna. Políticas públicas. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio. Dicionário da educação do campo. São Paulo: Expressão Popular, 2012. p. 587-596.

OLIVEIRA, Francisco. A economia brasileira: crítica à razão dualista. Petrópolis: Vozes, 1981.

PALUDO, Conceição. Educação popular em busca de alternativas: uma leitura desde o campo democrático e popular. Porto Alegre: Tomo Editorial, 2001.

PETERSEN, Paulo. Agricultura alternativa. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio. Dicionário da educação do campo. São Paulo: Expressão Popular, 2012. p. 40-45.

PISTRAK, Moisey M. Fundamentos da escola do trabalho. São Paulo: Expressão Popular, 2000.

RIBEIRO, Gabriel Bastos. O papel das elites na construção do capitalismo dependente e da democracia brasileira: um olhar sobre a sociologia política de Florestan Fernandes. 2019. Dissertação (Mestrado em Sociologia Política) – Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro, Campo dos Goytacazes, 2019. Disponível em: https://uenf.br/posgraduacao/sociologia-politica/wp-content/uploads/sites/9/2022/09/DISSERTACAO-GABRIEL-BASTOS-RIBEIRO.pdf. Acesso em: 3 fev. 2023.

RIBEIRO, Marlene. Movimento camponês, trabalho e educação: liberdade, autonomia e emancipação. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2013.

ROLO Márcio; RAMOS, Marise. Conhecimento. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio. Dicionário da educação do campo. São Paulo: Expressão Popular, 2012. p. 151-159.

ROLO, Márcio. A natureza como uma relação humana uma categoria histórica. In: CALDART, Roseli Salete; STEDILE, Miguel Enrique; DAROS, Diana (org.). Caminhos para a transformação da escola: agricultura camponesa, educação politécnica e escolas do campo. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2015. p. 139-176.

SAVIANI, Dermeval. O choque teórico da politecnia. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 115-130, mar. 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1981-77462003000100010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1981-77462003000100010

WEZEL, Alexander; SOLDAT, Virginie. A quantitative and qualitative historical analysis of the scientific discipline of agroecology. International Journal of Agricultural Sustainability, Bristol, v. 7, n. 1, p. 3-18, 2009. DOI: https://doi.org/10.3763/ijas.2009.0400. Acesso em: 3 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.3763/ijas.2009.0400

Published

2024-12-17

How to Cite

OLIVEIRA, Saul Lomba Bulhosa; DIÓRIO, Ana Paula Inácio. Rural education and agroecology: towards a social practice. Educação em Análise, Londrina, v. 9, n. 4, p. 1122–1140, 2024. DOI: 10.5433/1984-7939.2024v9n4p1122. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/50878. Acesso em: 6 mar. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.