Bioethics and the teaching-learning process in Constructivist Pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2025.v10.50599

Keywords:

Constructivism, Ethics and bioethics, Education, Pedagogy

Abstract

This article examines the intersection between ethics, bioethics and constructivist pedagogy in a context of growing attention to issues of human dignity and integral formation. It highlights the relevance of bioethics in the educational field, showing how its principles can be applied to promote the ethical and intellectual development of students. Constructivist pedagogy is presented as an approach that values autonomy, critical thinking and social interaction, in line with the foundations of bioethics. The responsibilities of educators when dealing with ethical challenges, such as balancing diverse values and promoting an inclusive environment, are also discussed. Finally, it is proposed to integrate bioethics into teaching and learning in order to foster more reflective and ethical educational practices, ensuring respect for human dignity and strengthening students' moral and intellectual development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jucicleia Santos Silva, Instituto Federal do Sul de Minas

Kindergarten teacher at the Belo Horizonte Municipal Education Network Graduated in Pedagogy from the State University of Minas Gerais (2020), postgraduate student in Bioethics. Federal Institute of Education, Science and Technology of Southern Minas Gerais - Campus Muzambinho. Muzambinho, Minas Gerais, Brazil. E-mail address: sjucicleia32@gmail.com

Carlos Alexandre Molina Nociolli, Instituto Federal do Sul de Minas

Post-doc in Information Science and Communication from the Ribeirão Preto School of Philosophy, Sciences and Letters at the University of São Paulo (USP). PhD in Human Development and Technologies, in the line of research Technologies, Body and Culture, from Universidade Estadual Paulista (UNESP). Professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Southern Minas Gerais (IFSULDEMINAS). E-mail: carlos.noccioli@ufv.br

References

ANPEd - ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO. Parecer da ANPEd sobre os Parâmetros Curriculares Nacionais. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 2, p. 85-92, 1996.

ARGENTO, Heloisa. Teoria construtivista. [S. l.]: Robertexto, 2008. Disponível em: http://www.robertexto.com/archivo5/teoria_construtivista.htm/. Acesso em: 1 de fev. 2024.

ARIAS, José O. Cardentey; YERA, Armando Pérez. O que é a pedagogia construtivista? Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 5, n. 8, p. 11- 72, jul./dez.1996. DOI 10.29286/rep.v5i8.360

AZANHA, José Mário Pires. Parâmetros Curriculares Nacionais e a Autonomia da Escola. International Studies on Law and Education, São Paulo, v. 3, p. 23-32, 2001.

AZEVEDO, Fábio Emanoel Félix. Algumas contribuições de Vygotsky para o Pacto Nacional da Alfabetização na Idade Certa-PNAIC. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letra) - Universidade Estadual da Paraíba, Monteiro, 2018. Disponível em: http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/handle/123456789/18302. Acesso em: 17 maio 2024.

BECKER, Fernando. O que é Construtivismo? Revista de Educação AEC, São Paulo, ano 21, n. 23, 1992.

BRASIL. Câmara dos Deputados. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1º e 2º graus, e dá outras providências. Brasília: Câmara dos Deputados, 1971.

CARRARO, Patrícia Rossi; ANDRADE, Antônio dos Santos. Concepções docentes sobre o construtivismo e sua implantação na rede estadual de ensino fundamental. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 261-268, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-85572009000200008

CARRETERO, Mario. Construir e Ensinar as Ciências Sociais/hist. São Paulo: Artmed, 1997.

CASTRO, Rafael Fonseca de.; TEIXEIRA,Kétila. Batista da Silva. O pensamento de Vygotsky nas reuniões da ANPEd (2004-2010). Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 21, p. 1-31, 2023. DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e60324

CHAKUR, Cilene Ribeiro Sá Leite. O construtivismo e seus desvios: da política educacional ao professor. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 29., 2006, Caxambu. Anais [...]. Caxambu: ANPED, 2006. Disponível em: http://29reuniao.anped.org.br/trabalhos/trabalho/GT20-1689--Int.pdf.

CHAUI, Marilena. Convite à filosofia. São Paulo: Ática, 2000.

COLE, Michael; SCRIBNER, Sylvia. [Introdução]. In: VYGOTSKI, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Livraria Martins Fontes, 1991. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3317710/mod_resource/content/2/A%20formacao%20social%20da%20mente.pdf. Acesso em: 23 abr. 2024

CONTI, Paulo. Henrique Burg. SOUZA, Paulo Vinícius Sporleder. Bioética e seus paradigmas teóricos. Revista Bioética, Brasília, v. 29, n. 4, p. 716-726, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-80422021294505

DUARTE, Newton. Vigotski e o "aprender a aprender": crítica às apropriações neoliberais e pós-moderna da teoria vigotskiana. Campinas: Autores Associados, 2001.

FERNÁNDEZ, Alicia. O saber em jogo: a psicopedagogia propiciando autorias de pensamento. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.

FOSSILE, Dieysa K. Construtivismo versus sociointeracionismo: uma introdução às teorias cognitivas. Revista Alpha, Patos de Minas, n. 11, p. 105-117, 2010. Disponível em: https://revistas.unipam.edu.br/index.php/revistaalpha/article/view/4713/2434. Acesso em: 23 abr. 2024.

FRANÇA, Marileide Gonçalves. O trabalho do professor de educação especial nas complexas tramas políticas e sociais da inclusão escolar.In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 33., 2010, Caxambu. Anais [...]. Caxambu: ANPEd, 2010. p. 1-5. Disponível em: http://www.33reuniao.anped.org.br/33encontro/app/webroot/files/file/P%C3%B4steres%20em%20PDF/GT15-6386--Int.pdf . Acesso em: 23 abr. 2024.

FRANCO, S. R. K. Construtivismo e Educação: um encontro importante e necessário. ReVista, [s. l.], ano 1, n. 1, dez. 1993.

FREITAS, Maria Teresa de Assunção. O pensamento de Vygotsky nas reuniões da ANPEd (1998-2003). Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 109-138, 2024 DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000100007

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/150/o/Anexo_C1_como_elaborar_projeto_de_pesquisa_-_antonio_carlos_gil.pdf. Acesso em: 23 abr. 2024.

GUILLÉN, Diego Gracia. Fundamentación y enseñanza de la bioética. Bogotá: El Búho, 1998.

JUNQUEIRA, Cilene Rennó. Consentimento nas relações assistenciais. In: RAMOS, D. L. P. Bioética e ética profissional. Rio de Janeiro: Guanabara-Koogan, 2007. p. 32

LEONE, Salvino.; PRIVITERA, Salvatore.; CUNHA, Joerge Teixeira da. (coord.). Dicionário de bioética. Aparecida: Editorial Perpétuo Socorro: Santuário, 2001.

MACEDO, Lino. Ensaios construtivistas. 4. ed. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1994.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa. Os Parâmetros Curriculares Nacionais em questão. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 21, n. 1, p. 9-22, 1996.

NISKIER, Arnaldo. Filosofia da Educação: uma visão crítica. Rio de Janeiro: Consultor, 1992.

PIAGET, Jean. A equilibração das estruturas cognitivas: problema central do desenvolvimento. Tradução de M. M. S. Penna. Rio de Janeiro: Zahar, 1976.

PINHEIRO, Patrícia Neyva da Costa.; MARQUES, Maria de Fátima Cardoso.; BARROSO, Maria Grasiela Teixeira. Ética na formação profissional-uma reflexão. Esc Anna Nery R Enferm, Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, p. 116 - 120, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-81452006000100015

PRESTES, Zoia R.; TUNES, Elizabeth. A trajetória de obras de Vigotski: um longo percurso até os originais. Revista Estudos de Psicologia, Campinas, n. 29, v. 3, p. 327-340, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-166X2012000300003 . Acesso em: 10 ago. 2024

SANTOS, Antônio Carlos. dos.Variações conceituais entre a ética e a moral. Filosofia Unisinos, São Leopoldo, v. 22, n. 2, p. 1-10, 2021. DOI: https://doi.org/10.4013/fsu.2021.222.07

SOUSA, Antônia Nádila Angelo de. OLIVEIRA, Taís Alves de; BRANDÃO, Israel Rocha Brandão. Contribuições da teoria de vygotsky para a educação e suas implicações na prática afetiva. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 4., 2019, Campina Grande. Anais [...]. Campina Grande: Realize Editora, 2019. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/59687 . Acesso em: 29 set. 2024.

THOFEHRN, Maira Buss; LEOPARDI, Maria Tereza. Construtivismo sócio-histórico de Vygotsky e a enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 59. N. 5, p. 694-698, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-71672006000500019

VASQUEZ, Adolfo Sánchez. Ética. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1999.

VISCA, J. Clínica Psicopedagógica: epistemologia convergente. Porto Alegre: Artmed, 1987.

Published

2025-02-03

How to Cite

SILVA, Jucicleia Santos; NOCIOLLI, Carlos Alexandre Molina. Bioethics and the teaching-learning process in Constructivist Pedagogy. Educação em Análise, Londrina, v. 10, p. 1–22, 2025. DOI: 10.5433/1984-7939.2025.v10.50599. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/50599. Acesso em: 19 dec. 2025.