Student assistance policies and mental health as social security within the university environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v9n3p863

Keywords:

Student assistance, Public Policies in Education, Higher Education, Mental Health

Abstract

The present research, of a bibliographic and documentary nature, aims to identify and discuss student assistance policies that ensure mental health within the university environment, using the foundations of the Critical Theory of Society to support the discussion. It is concluded that student assistance policies, such as PNAES and PNAEST, affirm psychological care in Brazilian federal higher education institutions; however, they are closely linked to government/party policies, whose budget allocation fluctuates according to the financial distribution designated by the current government.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emanoela Thereza Marques de Mendonça Glatz, State University of Maringá

PhD student and Master in Education at the State University of Maringá (UEM). Member of the School, Family and Society Study and Research Group (GEPEFS).

Solange Franci Raimundo Yaegashi, State University of Maringá

PhD in Education from the State University of Campinas (UNICAMP). Teacher in the Department of Theory and Practice of Education, the Postgraduate Program in Education and the Professional Master's Degree in Inclusive Education at the State University of Maringá (UEM). Leader of the School, Family and Society Study and Research Group (GEPEFS).

Roberlayne de Oliveira Borges Roballo, Federal University of Paraná

PhD in Education from the Federal University of Paraná (UFPR). Associate Professor II at the Department of School Planning and Administration (DEPLAE) - Education Sector of the Federal University of Paraná (UFPR). Member of the Intellectual History and Education Research Group (GPHIE).

Heloisa Toshie Irie Saito, State University of Maringá

PhD in Education from the University of São Paulo (USP). Professor in the Department of Theory and Practice of Education and the Postgraduate Program in Education at the State University of Maringá (UEM).

References

ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. São Paulo: Paz e Terra, 1995.

ADORNO, Theodor W. Ensaios sobre psicologia social e psicanálise. São Paulo: Unesp, 2015.

ADORNO, Theodor W. Teoria da semicultura. Educação e Sociedade, Campinas, v. 56, n. 17, p. 388-411, 1996. Disponível em: https://primeiraversao.unir.br/atigos_pdf/191_.pdf. Acesso em: 10 jun. 2023.

AMARANTE, Paulo. Saúde mental e atenção psicossocial. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2007.

ARAÚJO, Beatriz; ALMEIDA, Leandro S. Interferência dos factores psicossociais e curriculares no rendimento académico: um estudo com estudantes de enfermagem. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL “CONTRIBUTOS DA PSICOLOGIA EM CONTEXTOS EDUCATIVOS”, 1., 2010, Braga. Anais [...]. Braga: Universidade do Minho, 2010. p. 1207-1217. Disponível em: https://repositorio.ucp.pt/handle/10400.14/3605. Acesso em: 10 jun. 2023.

ARAÚJO, Fabrícia Silva de; BEZERRA, Juliane Cristina Bispo. Tendências da política de assistência ao estudante no contexto da reforma universitária brasileira. In: JORNADA INTERNACIONAL DE POLÍTICAS PÚBLICAS, QUESTÃO SOCIAL E DESENVOLVIMENTO NO SÉCULO XXI, 3., 2007, Maranhão. Anais [...]. Maranhão: Universidade Federal do Maranhão, 2007. p. 1-7. Disponível em: http://www.joinpp.ufma.br/jornadas/joinppIII/html/Trabalhos/EixoTematicoA/cff899684c7ef149b573Fabr%C3%ADcia%20Silva%20de%20Ara%C3%BAjo.pdf. Acesso em: 15 jun. 2023.

ARIÑO, Daniela Ornellas; BARDAGI, Marúcia Patta. Relação entre fatores acadêmicos e a saúde mental de estudantes universitários. Psicologia em Pesquisa, Juiz de Fora, v. 12, n. 3, p. 44-52, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.24879/2018001200300544. DOI: https://doi.org/10.24879/2018001200300544

BAADER, Tomas M.; ROJAS, Carmen C.; MOLINA, José Luis F.; GOTELLI, Marcelo V.; ALAMO, Catalina P.; FIERRO, Carlos F.; VENEZIAN, Silvia B.; DITTUS, Paula B. Diagnóstico de la prevalencia de trastornos de la salud mental en estudiantes universitarios y los factores de riesgo emocionales associados. Revista Chilena de Neuro-Psiquiatria, Santiago, v. 52, n. 3, p. 167-176, 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0717-92272014000300004. DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-92272014000300004

BAPTISTA, Makilim Nunes; FERRAZ, Adriana Satico; INÁCIO, Amanda Lays Monteiro. Adaptação acadêmica e saúde mental no ensino superior. In: SOARES, Adriana Benevides; MOURÃO, Luciana; MONTEIRO, Marcia Cristina (org.). O estudante universitário brasileiro: saúde mental, escolha profissional, adaptação à universidade e desenvolvimento de carreira. Curitiba: Appris, 2020. p. 21-36.

BARLOW, David H.; DURAND, Mark; HOFMANN, Stefan C. Psicopatologia: uma abordagem integrada. 2. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2015.

BRASIL. Ministério da Economia. Lei orçamentária anual para 2018, n. 13.587. Orçamentos da união para o exercício financeiro do ano de 2018. Diário Oficial da União, Brasília, DF, ano 155, n. 2, 3 jan. 2018. Disponível em: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=03/01/2018&jornal=515&pagina=01&totalArquivos=192. Acesso em: 15 abr. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Decreto n. 6.096, de 24 de abril de 2007. Programa de apoio a planos de reestruturação e expansão das universidades federais – REUNI. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 7, 25 abr. 2007. Disponível em: https://www.jusbrasil.com.br/diarios/544223/pg-7-secao-1-diario-oficial-da-uniao-dou-de-25-04-2007?ref=next_button. Acesso em: 10 jun. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Decreto n. 7.234, de 19 de julho de 2010. Programa nacional de assistência estudantil – PNAES. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 5, 20 jul. 2010a. Disponível em: https://www.jusbrasil.com.br/ diarios/6652601/pg-5-secao-1-diario-oficial-da-uniao-dou-de-20-07-2010?ref=previous_button. Acesso em: 10 jun. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Programa nacional de assistência estudantil para as instituições de educação superior públicas estaduais – PNAEST. Brasília, DF: MEC, 2010b. Disponível em: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=29/12/2010&jornal=1&pagina=37&totalArquivos=136. Acesso em: 10 jun. 2023.

CANGUILHEM, Georges. O normal e o patológico. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014.

CASANOVA, Joana R. Abandono no ensino superior: modelos teóricos, evidências empíricas e medidas de intervenção. Educação, Rio Claro, v. 28, n. 57, p. 5-22, 2018. DOI: https://doi.org/10.18675/1981-8106.vol28.n57.p05-22. DOI: https://doi.org/10.18675/1981-8106.vol28.n57.p05-22

CHAVES, Vera Lúcia Jacob; ARAUJO, Rhoberta Santana de. A ofensiva neoconservadora contra as universidades federais no Brasil. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 8, p. 1-17, 2022. DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v8i00.8669158. DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v8i00.8669158

COSTA, Márcia Cristina. Os impactos da política de assistência estudantil no rendimento acadêmico. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 22, p. 351-366, 2016. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/2214/3958. Acesso em: 10 jun. 2023.

CRAHAY, Marcel. Como a escola pode ser mais justa e mais eficaz?. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 9-40, 2013. Disponível em: https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/202/231. Acesso em: 10 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v3i1.202

DIAS, Daniela Duarte; LARA, Lutiane de; BUTIERRES, Maria C. O sujeito de direitos. PolisePsique, Porto Alegre, v. 2, n. 2, p. 124- 127, 2012. DOI: https://doi.org/10.22456/2238-152X.39805. DOI: https://doi.org/10.22456/2238-152X.39805

DUNKER, Christian. Mal-estar, sofrimento e sintoma: uma psicopatologia do Brasil entre muros. São Paulo: Boitempo, 2015.

FONAPRACE – FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE ASSUNTOS ESTUDANTIL. Plano nacional de assistência estudantil. Brasília, DF: ANDIFES, 2007. Disponível em: http://www.andifes.org.br/wp-content/files_flutter/Biblioteca_071_Plano_Nacional_de_Assistencia_Estudantil_da_Andifes_completo.pdf. Acesso em: 25 dez. 2023.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2019.

GLATZ, Emanoela Thereza Marques de Mendonça. A saúde mental na pós-graduação: um estudo sobre as percepções de pós-graduandos acerca do sofrimento psíquico e das experiências vivenciadas no contexto de pandemia. 2022. 201 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2022. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/educarmais/article/view/2719. Acesso em: 25 dez. 2023.

GLATZ, Emanoela Thereza Marques de Mendonça; YAEGASHI, Solange Franci Raimundo; LEÃO, Thiago Marques. Sofrimento psíquico infantil na contemporaneidade: intersecções entre os preceitos da semicultura e da sociedade de risco. Eccos, São Paulo, n. 65, p. 1-20, 2023. DOI: https://doi.org/10.5585/eccos.n65.23302. DOI: https://doi.org/10.5585/eccos.n65.23302

GRANER, Karen Mendes; CERQUEIRA, Ana Teresa de Abreu Ramos. Revisão integrativa: sofrimento psíquico e estudantes universitários e fatores associados. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 24, n. 4, p. 1327-1346, abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232018244.09692017. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232018244.09692017

HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor W. A indústria cultural: o esclarecimento como mistificação das massas. In: HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor W. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

LIMA, Jackeline Soares. A assistência estudantil na universidade de Brasília durante a pandemia do covid-19. Cadernos Cajuína, Piauí, v. 6, n. 3, p. 228-242, 2021. Disponível em: https://cadernoscajuina.pro.br/revistas/index.php/cadcajuina/article/view/504/438. Acesso em: 15 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.52641/cadcaj.v6i3.504

LUSA, Mailiz Garibotti; MARTINELLI, Tiago; MORAES, Samara Ayres; ALMEIDA, Tiago Pacheco. Universidade pública em tempos de ajustes neoliberais e desmonte de direitos. Katálysis, Florianópolis, v. 22, n. 3, p. 536-547, set./dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-02592019v22n3p536. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-02592019v22n3p536

MARCUSE, Herbert. O homem unidimensional: estudos da ideologia da sociedade industrial avançada. Tradução de Robespierre de Oliveira. São Paulo: Edipro, 2015.

MURILLO RAMÍREZ, Maria Lizbeth. Riesgo de deserción por rendimiento académico y sus implicaciones para la salud mental desde la perspectiva de los estudiantes. In: CONFERÊNCIA LATINOAMERICANA SOBRE EL ABANDONO EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR, 5., 2016, Chile. Anais [...]. Chile: Universidad Talca, 2016. Disponível em: https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1114. Acesso em: 24 jun. 2023.

NEVES, Marly Coelho Carvalho; DALGALARRONDO, Paulo. Transtornos mentais auto-referidos em estudantes universitários. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, Rio de Janeiro, v. 56, n. 4, p. 237-244, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0047-20852007000400001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0047-20852007000400001

NOBRE, Marcos. A teoria crítica. 3. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

OLIVEIRA, Clarissa Tochetto de; SANTOS, Anelise Schaurich dos; DIAS, Ana Cristina Garcia. Expectativa de universitários sobre a universidade: sugestões para facilitar a adaptação acadêmica. Revista Brasileira de Orientação Profissional, Florianópolis, v. 17, n. 1, p. 43-53, 2016. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902016000100006#:~:text=Em%20contraste%2C%20alguns%20estudantes%20relataram,casa%20dos%20pais%20para%20estudar. Acesso em: 10 jun. 2023.

PADOVANI, Ricardo da Costa; NEUFELD, Carmem Beatriz; MALTONI, Juliana; BARBOSA, Leopoldo Nelson Fernandes; SOUZA, Wanderson Fernandes de; CAVALCANTI, Helton Alexsandro Firmino; LAMEU, Joelma do Nascimento. Vulnerabilidade e bem-estar psicológicos do estudante universitário. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, Porto Alegre, v. 10, n. 1, p. 2-10, 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.5935/1808-5687.20140002. DOI: https://doi.org/10.5935/1808-5687.20140002

PEIXOTO, Adriano de Lemos Alves; CÔRTES, Verônica da Nova Quadros; BASTOS, Antonio Virgílio Bittencourt. Do ensino superior para o mercado de trabalho: desafios da transição. In: SOARES, Adriana Benevides; MOURÃO, Luciana; MONTEIRO, Marcia Cristina (org.). O estudante universitário brasileiro: saúde mental, escolha profissional, adaptação à universidade e desenvolvimento de carreira. Curitiba: Appris, 2020. Adicionar p. ini-final.

PRECIOSO, José. Quando e por que começam os estudantes universitários a fumar: implicações para a prevenção. Análise Psicológica, Lisboa, v. 3, n. 22, p. 499-506, 2004. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/pdf/aps/v22n3/v22n3a07.pdf. Acesso em: 2 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.14417/ap.221

RAMOS, Lila de Fátima Carvalho. A assistência ao estudante nas IFES em contexto brasileiro: o programa saudavelmente da PROCOM-UFG. 2012. 86 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) – Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2012. Disponível em: http://tede2.pucgoias.edu.br:8080/handle/tede/2165. Acesso em: 24 jun. 2023.

ROCHA, Ana Maria Campos da; SILVA, Lana Yasmin Leal da; SILVA, Daniel Castro; ESPÍRITO SANTO, Patrícia do Socorro Magalhães Franco do. Uma canoa na tempestade: o acolhimento psicológico emergencial na pandemia da covid-19. NUFEN, Belém, v. 13, n. 2, p. 95-107, 2021. Disponível em: https://submission-pepsic.scielo.br/index.php/nufen/article/view/22531/924. Acesso em: 4 jun. 2023.

SANTOS, Carolina Cassia Batista; ABRANTES, Patricia Paulino Muniz de; ZONTA, Rafael. Limitações orçamentárias: desafios à assistência estudantil da UnB em tempos de pandemia. Cadernos Cajuína, Piauí, v. 6, n. 3, p. 213-227, 2021. Disponível em: https://cadernoscajuina.pro.br/revistas/index.php/cadcajuina/article/view/503 . Acesso em: 24 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.52641/cadcaj.v6i3.503

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2017.

SOARES, Adriana Benevides; MONTEIRO, Marcia Cristina; SANTOS, Zeimara de Almeida; SOUZA, Wanderson. Revisão sistemática da literatura nacional sobre depressão em estudantes do ensino superior. In: SOARES, Adriana Benevides; MOURÃO, Luciana; MONTEIRO, Marcia Cristina (org.). O estudante universitário brasileiro: saúde mental, escolha profissional, adaptação à universidade e desenvolvimento de carreira. Curitiba: Appris, 2020. p. 71-89. DOI: https://doi.org/10.18366/ablm.2501.2021

TEIXEIRA, Marco Antônio Pereira; GOMES, William Barbosa. Estou me formando... e agora?: reflexões e perspectivas de jovens formandos universitários. Revista Brasileira de Orientação Profissional, São Paulo, v. 5, n. 1, p. 47-62, 2004. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902004000100005. Acesso em: 4 abr. 2023.

VEIGA, Cynthia Greive. Discriminação social e desigualdade escolar na história política da educação brasileira (1822-2016): alguns apontamentos. História da Educação, Porto Alegre, v. 53, n. 21, p. 158-181, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/73607. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/73607

WHO – WORLD HEALTH ORGANIZATION. Relatório mundial da saúde: saúde mental: nova concepção, nova esperança. Lisboa: WHO, 2002. Disponível em: https://www.who.int/whr/2001/en/whr01_djmessage_po.pdf. Acesso em: 14 abr. 2023.

Published

2024-10-07

How to Cite

GLATZ, Emanoela Thereza Marques de Mendonça; YAEGASHI, Solange Franci Raimundo; ROBALLO, Roberlayne de Oliveira Borges; SAITO, Heloisa Toshie Irie. Student assistance policies and mental health as social security within the university environment. Educação em Análise, Londrina, v. 9, n. 3, p. 863–886, 2024. DOI: 10.5433/1984-7939.2024v9n3p863. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/49419. Acesso em: 21 oct. 2024.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.