Remote teaching of journalism: teacher perceptions in a pós pandemic context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v9n2p573

Keywords:

remote learning, Digital technologies, Education, Journalism, Conditions of Teaching Work

Abstract

The theme of this article is teaching mediated by digital Information and Communication Technologies (ICT) during the period of the Covid-19 pandemic (2020-2022). The delimitation of the theme focuses on the perceptions of teachers of Journalism courses, specifically in the public network in the North of the country, regarding the process. Having complexity as an epistemological basis, content analysis on the responses obtained through a questionnaire was adopted as a methodological process. The general objective was outlined: to reflect on the teaching-learning model in remote mode, imposed during the Sars-Cov-2 pandemic. As specific objectives we list: mapping teachers' perceptions regarding the teaching-learning processes adopted in the remote system; describe the main tools used by teachers during the process; map your perceptions, challenges, difficulties and experiences acquired. As a result, the research identified the Google platform and its tools as the most popular among teachers who answered the questionnaire; the lack of institutional support for the development of activities, which resulted in overlapping of domestic and professional space, resulting in greater household expenses and no financial compensation; the need to open dialogue channels to reflect on the experience and process of adopting remote classes in Journalism courses at federal universities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael Sbeghen Hoff, Universidade Federal do Amazonas - UFAM Universidade Federal de Roraima - UFRR

Graduated in Social Communication - Journalism, Master in Letters and Regional Culture, PhD in Communication and Information Sciences, teacher of the Journalism course at UFAM, permanent professor of the Postgraduate Program in Communication at UFRR, leader of the Research Group on Imagetic Processes (PRIMA-UFAM).

Poliany Rodrigues Silva , Universidade Federal do Amazonas

Journalism student, researcher with a PIBIC scholarship from UFAM, member of the Research Group on Imagetic Processes. 

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 544, de 16 de junho de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus - Covid-19, e revoga as Portarias MEC nº 343, de 17 de março de 2020, nº 345, de 19 de março de 2020, e nº 473, de 12 de maio de 2020. Diário Oficial da União: seção1, Brasília, DF, ano 114, p. 62, 17 jun. 2020. Disponível em: https://abmes.org.br/arquivos/legislacoes/Portaria-mec-544-2020-06-16.pdf. Acesso em: 22 set. 2023.

BELLONI, Maria Luiza. Educação a Distância. 3. ed. São Paulo: Edição Autores Associados, 2003.

CALDAS, Lucas Rogério dos Reis; TELES, Maria Cecília; GUIMARAES, Aellanene Luiz Rosa; SOUSA, Josemara Fernandes Guedes de. Educação a distância durante a pandemia do COVID-19: percepção docente, qualidade de vida e ansiedade entre professores universitários de Minas Gerais, Brasil. Research, Society and Development, Itajubá, v. 11, n. 1, p. 1-15, 2022. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/25041. Acesso em: 20 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i1.25041

CONTE, Elaine; OURIQUE, Maiane Liana Hatschbach; BASEGIO, Antonio Carlos. Tecnologia assistiva, direitos humanos e educação inclusiva: uma nova sensibilidade. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 33., p. 1-24, jul 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/xY3m8QFyHQwXzfXykFHYFHz/abstract/?lang=pt# Acesso em: 20 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698163600

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

KUBO, Olga Mitsue; BOTOMÉ, Sílvio Paulo. Ensino-aprendizagem: uma interação entre dois processos comportamentais. Interação em Psicologia, Curitiba, v. 5, p. 1-19, 2001. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/psicologia/article/view/3321. Acesso em: 22 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.5380/psi.v5i1.3321

MORAN, José Manuel. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias. Informática na Educação: Teoria & Prática, Porto Alegre, v. 3, n. 1, p. 137-144, 2000. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.22456/1982-1654.6474

http://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/6474 Acesso em: 18 fev. 2022.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2000.

PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e. Ensino remoto ou ensino a distância: efeitos da pandemia. Estudos Universitários, Recife, v. 37, n. 1/2, p. 58-70, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/estudosuniversitarios/article/view/249044. Acesso em: 22 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.51359/2675-7354.2020.249044

PELLANDA, Nize Maria Campos; PINTO, Maira Meira. Autonarrativas no fluxo da pesquisa: operando com operações dos observadores. Educar em Revista, Curitiba, n. 57, p. 261-274, 2015. Disponível em https://www.scielo.br/j/er/a/zzD79mGcFyjn4mF8LjLGMRf/?lang=pt&format=pdf Acesso em: 20 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.41109

SILVA, Francisco Mendes da. Aspectos relevantes das novas tecnologias aplicadas à educação e dos desafios impostas para a atuação dos docentes. AKRÓPOLIS – Revista de Ciências Humanas, Umuarama, v. 11, n. 2, abr./jun. 2003. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/235577148.pdf. Acesso em: 20 dez. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS. Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão. Resolução nº 003, de 12 de agosto de 2020. Aprova o Regulamento do Ensino Remoto Emergencial (ERE) e o Calendário Acadêmico Especial 2020, no âmbito do ensino de graduação da UFAM. Manaus: UFAM, 2020. Disponível em: https://edoc.ufam.edu.br/bitstream/123456789/3497/1/SEI_UFAM%20-%200276638%20-%20Resoluc%CC%A7a%CC%83o_0032020_CONSEPE_ERE.pdf. Acesso em: 22 set. 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS. Portaria GR Nº111 de 20 de janeiro de 2022. Manaus: UFAM, 2022. Disponível em: https://edoc.ufam.edu.br/bitstream/123456789/5149/1/Portaria%20GR%20111.2022%20-%20atividades%20preferencialmente%20remotas.pdf . Acesso em: 27 nov. 2023.

VALENTE, José Armando; MORAN, José Manuel; ARANTES, Valéria Amorim (org.). Educação a distância: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2011.

VALENTE, José Armando. Informática na educação: confrontar ou transformar a escola. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 13, n. 24, p. 41-49, jan. 1995. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/10703. Acesso em: 22 set. 2023.

Published

2024-06-21

How to Cite

HOFF, Rafael Sbeghen; SILVA , Poliany Rodrigues. Remote teaching of journalism: teacher perceptions in a pós pandemic context. Educação em Análise, Londrina, v. 9, n. 2, p. 573–593, 2024. DOI: 10.5433/1984-7939.2024v9n2p573. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/48725. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.