V. V. Davydov and V. V. Repkin: convergences and divergences regarding the Theory of Study Activity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2022v7n1p28

Keywords:

Developmental learning, Study activity, V. V. Davydov, V. V. Repkin, Ponts if convergence, Points of divergence

Abstract

The object of this article is the Theory of Study Activity, which was conceived and implemented within the Elkonin-Davydov-Repkin psychological and didactic system of developmental learning. The angle through which this object is tackled compares the points of convergence and contrasts the points of divergence existent among the work of this theory’s main representatives by analyzing VV Davydov’s and VV Repkin’s work, regarding psychic development, as well as the objective of developmental learning and the conception of subject and structure of the study activity. We aimed to demonstrate, through a specific example, that one of the most relevant aspects of the Study Activity Theory is, in addition to the consensual position assumed in relation to some of the basic foundations of Marxism-Leninism and the Historical-cultural Approach to Activity , is its characteristic theoretical and methodological dispersion, its different interpretations and stances, its contrasting points of view, its conceptual divergences, as well as the criticisms, advances, setbacks and overcomings that were common within it with regard to many other extremely sensitive and complex issues. It was concluded that, far from presuming the addressed aspects as synonymous with weakness or fragility of the analyzed system, they should be accepted as an explicit manifestation of the driving forces that led to the genesis, growth and development of a psychological and didactic system with multiple possible variants.

Author Biography

Roberto Valdés Puentes, Universidade Federal Uberlândia - UFU

PhD in Education from the Universidade Metodista de Piracicaba. Post-Doctorate in Education Sciences from the University of Granada, Spain. Professor at the Universidade Federal Uberlândia.

References

AMORIM, Paula Alves Prudente. Teoria da atividade de estudo: uma leitura das possíveis contribuições de Repkin. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020.

BOZHOVICH, Lidia Ilyinichna; MOROSOVA, Natalia Grigorievna; SLAVINA, Leah Solomonovna. Análise psicológica da importância da nota como motivo de atividade de estudo. 36. ed. Moscou: [s. n.], 1951.

CARDOSO, Cecília Garcia Coelho. Aprendizagem desenvolvimental: atividade de estudo na perspectiva de V. V. Davydov. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/29765/1/AprendizagemDesenvolvimentalAtividade.pdf. Acesso em: 7 mar. 2022.

DAVYDOV, Vasily Vasilyevich. Problema da aprendizagem desenvolvimental: Experiência em pesquisa psicológica teórica e experimental Moscou: Pedagógica, 1986.

DAVYDOV, Vasily Vasilyevich. Atividade de Estudo e Aprendizagem Desenvolvimental. In: PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIM, Paula Alves Prudente (org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davydov e V. V. Repkin. Curitiba: CRV; Uberlândia: EDUFU, 2019. p. 249-266.

DAVYDOV, Vasily Vasilyevich. Atividade de estudo e aprendizagem desenvolvimental. In: PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIM, Paula Alves Prudente (org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davydov e V. V. Repkin. Curitiba: CRV; Uberlândia: EDUFU, 2021a. p. 247-264.

DAVYDOV, Vasily Vasilyevich. O conceito de aprendizagem desenvolvimental. Tomsk: Peleng, 1995.

DAVYDOV, Vasily Vasilyevich. Conteúdo e estrutura da atividade de estudo. In: PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIM, Paula Alves Prudente (org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davydov e V. V. Repkin. Curitiba: CRV; Uberlândia: EDUFU, 2021b. p. 211-230.

DAVYDOV, Vasily Vasilyevich. Tipos de generalização na aprendizagem: problemas lógicos e psicológicos de construção de objetos. Moscou: Pedagogia, 1972.

DAVYDOV, Vasily Vasilyevich. Uma nova abordagem para o entendimento do conteúdo e estrutura da atividade. In: PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIM, Paula Alves Prudente (org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davydov e V. V. Repkin. Curitiba: CRV; Uberlândia: EDUFU, 2021c. p. 287-300.

DAVYDOV, Vasily Vasilyevich. Desenvolvimento psíquico da criança. In: PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIM, Paula Alves Prudente (org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davydov e V. V. Repkin. Curitiba: CRV; Uberlândia: EDUFU, 2021d. p. 173-187.

DAVYDOV, Vasily Vasilyevich; MÁRKOVA, Aelita Kapitonovna. O conceito de atividade de estudo dos estudantes. In: Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIM, Paula Alves Prudente (org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davydov e V. V. Repkin. Curitiba: CRV; Uberlândia: EDUFU, 2021. p. 189-210.

DUSAVITSKII, Alexander Konstantinovich. V. V. Repkin: experiência de pesquisa biográfica. Boletim, [s. l.], n. 10, p. 94, 2002. Disponível em: http://old.experiment.lv/rus/biblio/vestnik_10/v10_oficrazd_dusavic.htm. Acesso em: 9 mar. 2022.

ELKONIN, Daniil Borisovich. Atividade de estudo: importância na vida do estudante. In: PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIM, Paula Alves Prudente (org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davydov e V. V. Repkin. Curitiba: CRV; Uberlândia: EDUFU, 2021a. p. 143-146.

ELKONIN, Daniil Borisovich. Estrutura da atividade de estudo. In: PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIM, Paula Alves Prudente (org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davydov e V. V. Repkin. Curitiba: CRV; Uberlândia: EDUFU, 2021b. p. 147-156.

ELKONIN, Daniil Borisovich. Sobre o problema da periodização do desenvolvimento psíquico na infância. In: LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdés Puentes (org.). Ensino desenvolvimental: antologia livro 1. Uberlândia: Edufu, 2017. p. 149-172.

ELKONIN, Daniil Borisovich; DAVYDOV, Vasily Vasilyevich. (ed.). Possibilidades da idade para dominar os conhecimentos (nível fundamental I). Moscou: Educação, 1966.

GONZÁLEZ REY, Fernando; MITJÁNS MARTÍNEZ, Albertina. Subjetividade: teoría, epistemología e método. Campinas: Alínea, 2017.

LAZARETTI, Lucineia Maria. Daniil Borisovich Elkonin: a vida e as produções de um estudioso do desenvolvimento humano. In: LONGAREZI, Andrea Maturano; PUENTES, Roberto Valdés (org.). Ensino desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. 3. ed. Uberlândia: EDUFU, 2017. p. 219-248.

LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. A questão da consciência na aprendizagem. In: LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Questões psicológicas da aprendizagem consciente. Moscou: [s. n.] 1947.

LIBÂNEO, José Carlos. A didática e a aprendizagem do pensar e do aprender: a teoria histórico-cultural da atividade e a contribuição de Vasili Davydov. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 27, p. 5-24, 2004.

LIBÂNEO, José Carlos; FREITAS, Raquel Aparecida Marra da Madeira. Vygotsky, Leontiev e Davídov: contribuições da teoria histórico-cultural para a didática. In: SILVA, Carlos Cardoso; SUANNO, Marilza Vanessa Rosa (org.). Didática e interfaces. Rio de Janeiro: Deescubra, 2007. p. 332-333.

LOPES, Ewellyne Suely de Lima. A periodização do desenvolvimento e a teoria da atividade de estudo de D. B. Elkonin: uma análise à luz da teoria da subjetividade. 2020. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. Disponível em: http://doi.org/10.14393/ufu.te.2021.5503. Acesso em: 9 mar. 2022.

PUENTES, Roberto Valdés. Didática desenvolvimental da atividade: o sistema Elkonin-Davydov (1958-2015). Obutchénie, Uberlândia, v. 1, n. 1, p. 20-58, jan./abr. 2017. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/38113. Acesso em: 9 mar. 2022.

PUENTES, Roberto Valdés. Didática desenvolvimental da atividade: uma aproximação ao sistema Elkonin-Davydov-Repkin. In: PUENTES, Roberto Valdés.; MELLO, Suely Amaral (org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de pesquisadores brasileiros e estrangeiros. Uberlândia: EDUFU, 2019a, p. 27-54.

PUENTES, Roberto Valdés. A noção de sujeito na concepção da aprendizagem desenvolvimental: uma aproximação inicial à teoria da subjetividade. Obutchénie, Uberlândia, v. 3, n. 1, p. 58-87, 2019b. Dispopnível em: https://doi.org/10.14393/OBv3n1.a2019-50575. Acesso em: 9 mar. 2022.

PUENTES, Roberto Valdés. Sistema Elkonin-Davídov-Repkin: gênese e desenvolvimento da teoria da atividade de estudo - TAE (1959-2018). In: PUENTES, Roberto Valdés; LONGAREZI, Andrea Maturano (org.). Ensino desenvolvimental: sistema Elkonin-Davydov-Repkin. Uberlândia: EDUFU, 2019c. p. 111-147.

PUENTES, Roberto Valdés. Sistema Elkonin-Davydov-Repkin: uma aproximação a teoria da atividade de estudo (1959-2018). In: PUENTES, Roberto Valdés; LONGAREZI, Andréa Maturano (org.). Ensino desenvolvimental: sistema Elkonin-Davydov-Repkin. Uberlândia: EDUFU, 2019d, p. 111-147.

PUENTES, Roberto Valdés. Teoria da atividade de estudo: estado da arte das pesquisas russas e ucranianas (1958-2018). In: PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIM, Paula Alves Prudente (org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davydov e V. V. Repkin. Curitiba: CRV; Uberlândia: EDUFU, 2019e, p. 68-125.

PUENTES, Roberto Valdés. Teoria da atividade de estudo: etapas no seu desenvolvimento. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 29, p. 1-20, jan./dez. 2020a. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7454. Acesso em: 12 ago. 2020.

PUENTES, Roberto Valdés. Teoria da atividade de estudo: etapas no seu desenvolvimento. In: ROSA, Sandra Valéria Limonta (org.). Formação de professores e ensino nas perspectivas histórico-cultural e desenvolvimental: pesquisa e trabalho pedagógico. Curitiba: Appris, 2020b. p. 35-58, v. 1.

PUENTES, Roberto Valdés. Uma nova abordagem da teoria da aprendizagem desenvolvimental. In: PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIM, Paula Alves Prudente (org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davydov e V. V. Repkin. Curitiba: CRV; Uberlândia: EDUFU, 2019f, p. 31-53.

PUENTES, Roberto Valdés; AMORIM, Paula Alves Prudente; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho. V. V. Repkin: vida, pensamento e obra de um dos principais representantes da didática desenvolvimental da atividade. In: PUENTES, Roberto Valdés; LONGAREZI, Andrea Maturano (org.). Ensino desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Jundiaí: Paco; Uberlândia: Edufu, 2017. p. 313-360.

PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIM, Paula Alves Prudente (org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davydov e V. V. Repkin. Curitiba: CRV; Uberlândia: EDUFU, 2021.

PUENTES, Roberto Valdés; LONGAREZI, Andrea Maturano. A didática desenvolvimental: seu campo conceitual na tradição da psicologia histórico-cultural da atividade. In: LONGAREZI, Andrea Maturano; PUENTES, Roberto Valdés (org.). Fundamentos psicológicos e didáticos do ensino desenvolvimental. Uberlândia: Edufu, 2017. p. 187-224.

PUENTES, Roberto Valdés; LONGAREZI, Andrea Maturano. Pesquisas histórico-culturais e desenvolvimentais realizadas no âmbito do GEPEDI: estado da arte. In: PUENTES, Roberto Valdés; LONGAREZI, Andrea Maturano. Enfoque histórico-cultural e aprendizagem desenvolvimental: contribuições na perspectiva do Gepedi. Guarujá: Acadêmica, 2021, p. 18-40.

PUENTES, Roberto Valdés; LONGAREZI, Andrea Maturano. Sistemas didáticos desenvolvimentais: precisões conceituais, metodológicas e tipológicas. Obutchénie, Uberlândia, v. 4, n. 1, p. 201-239, jan./abr. 2020. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/57369. Acesso em: 10 mar. 2022.

REPKIN, Vladimir Vladimirovich. Aprendizagem desenvolvimental e atividade de estudo. In: PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIM, Paula Alves Prudente (org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davydov e V. V. Repkin. Curitiba: CRV; Uberlândia: EDUFU, 2021a. p. 363-404.

REPKIN, Vladimir Vladimirovich. Developmental teaching and learning activity. Ensino em Re-vista, Uberlândia, v. 21, n. 1, p. 85-99, jan./jun. 2014, Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/25054. Acesso em: 10 mar. 2022.

REPKIN, Vladimir Vladimirovich. Developmental teaching and learning activity. Journal of Russian and East European Psychology, Armonk, v. 41, n. 5, p. 10-33, set./out. 2003a.

REPKIN, Vladimir Vladimirovich. Ensino desenvolvente e atividade de estudo developmental teaching and learning activity. Re-vista, Porto Alegre, v. 21, n.1, p. 85-99, jan./jun., 2014.

REPKIN, Vladimir Vladimirovich. Estrutura da atividade de estudo. In: PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIM, Paula Alves Prudente (org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davydov e V. V. Repkin. Curitiba: CRV; Uberlândia: EDUFU, 2021b. p. 321-328.

REPKIN, Vladimir Vladimirovich. From the history of research into the problems of developmental teaching in Kharkov. Journal of Russian and East European Psychology, Armonk, v. 41, n. 5, p. 77-96, set./out. 2003b.

REPKIN, Vladimir Vladimirovich. O que é a aprendizagem desenvolvimental? A fase inicial da aprendizagem desenvolvimental da língua russa nos anos finais do nível fundamental. Kharkov: [s. n.], 1992.

REPKIN, Vladimir Vladimirovich; DOROKHINA, V. T. O processo de aceitação da tarefa na atividade de estudo. In: REPKIN, V. V.; DOROKHINA, V. T. Teoria dos problemas e métodos para sua solução. Kiev: [s. n.], 1973. p. 9-16.

REPKIN, Vladimir Vladimirovich; REPKINA, Natalya Vladimirovna. Aprendizagem desenvolvimental: teoria e prática. Tomsk: Peleng, 1997.

REPKIN, Vladimir Vladimirovich; REPKINA, Natalya Vladimirovna. Modelo teórico da aprendizagem desenvolvimental. In: PUENTES, Roberto Valdés; LONGAREZI, Andrea Maturano (org.). Ensino desenvolvimental: sistema Elkonin-Davydov-Repkin. Campinas: Mercado de Letras; Uberlândia: Edufu, 2019. p. 27-76.

REPKIN, Vladimir Vladimirovich; REPKINA, Natalya Vladimirovna. Sobre a questão da estrutura da atividade de estudo. Série Psicologia, Kharkov, n. 771, p. 217-222, 2007.

REPKINA, Natalya Vladimirovna. O problema do sujeito na teoria da atividade de estudo. Boletim da Universidade de Kharkov, v. 44, n. 913, p. 148-152, 2010.

RUBINSTEIN, Sergei Leonidovich. Fundamentos da psicologia geral. Moscou: [s. n.], 1946.

RUSAKOV, A. S. Vladimir Vladimirovich Repkin. Enciclopédia pedagógica. 2 vols. Davydov, Vasily Vasilovich (ed.). Moscou: Big Russian Encyclopedia, v. 2, 1999, p. 258-259. Disponível em http://www.otrok.ru/teach/enc/txt/17/page45.html

Published

2022-07-12

How to Cite

VALDÉS PUENTES, Roberto. V. V. Davydov and V. V. Repkin: convergences and divergences regarding the Theory of Study Activity. Educação em Análise, Londrina, v. 7, n. 1, p. 28–57, 2022. DOI: 10.5433/1984-7939.2022v7n1p28. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/45171. Acesso em: 4 jul. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.