Enunciative scenes in social networks: argumentative directions and implications for teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2021v6n2p335

Keywords:

Argumentation, Comments, Enunciative movements

Abstract

This paper aims to demonstrate the results of the enunciative analysis about the event National Program of Civic-Military Schools highlighted in the social network Facebook. Our approach points to arguments that corroborate (or not) fundamentals, values and actions defended in a vision in which enunciative movements, present in social networks, are highlighted, arising from: (i) disclosure of the National Program of Civic-Military Schools in which the installation of 216 new schools by 2023 is reported and(m) its repercussions; (ii) the comments to the post on the Facebook fanpage. Thus, the arguments and the way the school institution and enunciative choices such as discipline, order, quality and hierarchy guide the post and project meanings from the theme are taken. It was noticed the importance of addressing the discourses that permeate the current school and how readers need to manifest themselves with favorable and contrary arguments built from the post comments, indicating the values of a school and the ideal education (or not), according to the debate instaured on the subject, guiding possible actions for teachers before this debate.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Nádia Dolores Fernandes Biavati, Federal University of São João del-Rei (UFSJ)

PhD in Linguistic Studies from the Federal University of Minas Gerais (UFMG). Post-doctoral student at UFMG. Teacher at the Federal University of São João del-Rei (UFSJ)

Jéssica Soares de Resende, Federal University of São João del-Rei (UFSJ)

Graduated in Letras from the Federal University of São João del-Rei (UFSJ)

References

BAKTHIN, Mikhail Mikhailovitch. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

BRASIL. Escola Cívico Militar. Brasília, 5 set. 2019. Facebook: @ministeriodaeducação. Disponível em: https://www.facebook.com/ministeriodaeducacao/photos/a.516922078355611/2429177957130004/?type=3&theater. Acesso em: 12 ago. 2020.

DALMASCHIO, Luciani; JAMAL, Angela; A semântica da enunciação e seus princípios fundantes. In: PENA, E. (org.). Enunciação e língua: uma introdução. Florianópolis: Beconn, 2014. p. 17-27.

DIAS, Luiz Francisco. Sentido e enunciação: a atualidade do conceito de acontecimento na semântica. Estudos da Língua(gem), Vitória da Conquista, n. 1, v. 13, p. 229-248, jun. 2015.

DUCROT, Oswald. Argumentação retórica e argumentação linguística. Letras de Hoje, Porto Alegre, n. 1, v. 44, p. 20-25, jan./mar. 2009.

DUCROT, Oswald; CAREL, Marion. La semántica argumentativa: una introducción a la teoría de los bloques semánticos. Buenos Aires: Colihue, 2006.

GUIMARÃES, Eduardo.Semântica do Acontecimento: um estudo enunciativo da designação. Campinas: Pontes.2002.

GUIMARÃES, Eduardo. Argumentatividade e argumentação. Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, n. 2, v. 9, p. 271-283, 2013.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.

ORLANDI, Eni Pulcinelli. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. Campinas: Pontes, 2001.

ORLANDI, Eni Pulcinelli. Análise do discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 2009.

ORLANDI, Eni Pulcinelli. Discurso e argumentação: um observatório do político. Fórum Linguístico, Florianópolis, n. 1, p. 73-81, 1998.

Published

2021-12-15

How to Cite

BIAVATI, N. D. F.; RESENDE, J. S. de. Enunciative scenes in social networks: argumentative directions and implications for teaching. Educação em Análise, Londrina, v. 6, n. 2, p. 335–352, 2021. DOI: 10.5433/1984-7939.2021v6n2p335. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/43376. Acesso em: 12 may. 2024.