Teaching monitoring in higher education and its collaborative aspect in training and the teaching-learning process

Authors

  • Fabiana Celeste Boaventura dos Santos Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)
  • Lúcia Gracia Ferreira Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) https://orcid.org/0000-0003-3655-9124

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2019v4n2p247

Keywords:

Monitoring, Teaching-learning process, Teacher training

Abstract

The monitoring program is considered a practice of approximation with teaching that supports the student in the production of knowledge. Thus, the general objective of this study was to analyze, based on the experience of monitoring education in higher education, the collaborative aspects related to training and the teaching-learning process. The specific objectives were: 1) To identify the collaborative aspects related to training and the teaching-learning process experienced in teaching monitoring; 2) Narrating the experiences lived in teaching monitoring, emphasizing the collaborative aspects. It is a qualitative, exploratory, formative research, carried out based on memorials produced on the experiences lived during three semesters in the Teaching Monitoring Program of the Federal University. We found that the monitoring program contributes to the training of future teachers, promotes the student's initiation into teaching, provides him with learning, both for those who teach and for those who learn. Therefore, being part of the monitoring means taking possession of an arsenal of possibilities for experiences.

Author Biographies

Fabiana Celeste Boaventura dos Santos, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

Pedagogue by the Universidade Federal do Recôncavo da Bahia  (UFRB)

Lúcia Gracia Ferreira, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

PhD in Education from the Universidade Federal de São Carlos São Carlos (UFSCar). Post-doctorate from the Universidade Federal da Bahia (UFBA) and Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia(UESB).. Professor at the Universidade Federal do Recôncavo da Bahia  (UFRB) and at the State University of Southwest Bahia.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2010.

BASTOS, M. H. C. O ensino mútuo no Brasil (1808-1827). In: BASTOS, M. H. C.; FARIA FILHO, M. (org.). A escola elementar no século XIX: o método monitorial. Passo Fundo: Ediupf, 1999. p. 95-118.

BELTRAN, J. Concepto, desarrollo y tendencias actuales de la Psicología de la instrucción. In: BELTRAN, J.; GENOVARD, C. (ed.). Psicología de la instrucción: variables y procesos básicos. Madrid: Síntesis-Psicología, 1999. v. 1, p. 19-86.

BERGAMASCHI, M. A.; ALMEIDA, D. B. Memoriais escolares e processos de iniciação a docência. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 29, n. 2, p. 15-41, jun. 2013.

BRASIL. Decreto nº 85.862, de 31 de Março de 1981. Atribui competência às Instituições de Ensino Superior para fixar as condições de Ensino superior para fixar as condições necessárias ao exercício das funções de monitoria e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 1981.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de Dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, 1996.

FERREIRA, A. B. H. Novo dicionário Aurélio da língua portuguesa. 2. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.

FRISON, L. M. B. Monitoria: uma modalidade de ensino que potencializa a aprendizagem colaborativa e autorregulada. Pro-Posições, São Paulo, v. 27, n. 1, p. 133-153, jan./abr. 2016.

GILES, T. R. História da educação. São Paulo: EPU, 1987.

HAAG, G. S.; KOLLING, V.; SILVA, E.; MELO, S. C. B.; PINHEIRO, M. Contribuições da monitoria no processo ensino-aprendizagem em enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 61, n. 2, p. 215-220, mar./abr. 2008.

LINS, A. M. M. O método Lancaster: educação elementar ou adestramento?: uma proposta para Portugal e Brasil no século XIX. In: BASTOS, M. H. C.; FARIA FILHO, M. (org.). A escola elementar no século XIX: o método monitorial. Passo Fundo: Ediupf, 1999. p. 73-94.

MANACORDA, M. A. História da educação: da antiguidade aos nossos dias. São Paulo: Cortez, 1989.

MORAES, A. M. A monitoria como espaço de aprendizagem no Instituto Federal Catarinense – Campus Sóbrio. 2011. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal Rural do Rio do Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.

MOUTINHO, P. M. N. Monitoria: sua contribuição para o ensino – aprendizagem na Ggraduação em enfermagem. 2015. Dissertação (Mestrado) - Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2015.

NUNES, J. B. C. Monitoria acadêmica: espaço de formação. In: SANTOS, M. M.; LINS, N. M. (org.). A monitoria como espaço de iniciação à docência: possibilidades e trajetórias. Natal, RN: EDUFRN, 2007. (Coleção Pedagógica, n. 9). p. 45-57.

STEPHANOU, M. Prefácio: nem uma coisa, sem outra ou nenhumas: (Re)invenções e reminiscências escolares: a modo de prefácio. In: FISCHER, B. T. D. (org.). Tempos de Escola. São Leopoldo: Oikos; Brasília: Liber Livros, 2012. (Memórias, v. 3). p. 11-16.

Published

2019-12-21

How to Cite

SANTOS, Fabiana Celeste Boaventura dos; FERREIRA, Lúcia Gracia. Teaching monitoring in higher education and its collaborative aspect in training and the teaching-learning process. Educação em Análise, Londrina, v. 4, n. 2, p. 247–268, 2019. DOI: 10.5433/1984-7939.2019v4n2p247. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/38973. Acesso em: 4 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.