What fits in the early childhood education curriculum? an invitation to reflection

Authors

  • Lucineia Maria Lazaretti Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR)
  • Luciana Figueiredo Lacanallo Arrais Universidade Estadual de Maringá (UEM)

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2018v3n2p27

Keywords:

Curriculum, Early Childhood Education, Pedagogical Practice.

Abstract

The curricular organization in early childhood education is a thorny and controversy issue, because the historical trajectory of early childhood education reveals the lack of clarity concerning its purpose. Ahead of this, the aim of this paper is to discuss the challenges of the curricular organization in early childhood education, reflecting about some official proposals that have already thrown light on the teaching work, and indicate ways to structure and organize a curriculum for that level of teaching. The discussion about this issue is needed, because this context of education, until recently, was not a priority, justified by its non-formal and non-school origin related to the small child care. Thus, in this current scenario, initially, we propose notes on some obstacles and possibilities to think the curriculum in the early childhood education, since it may ensure the specificity of the educational work. The official documents intended for early childhood education show disarticulation between objectives and contents, with implicit conception of child without defined goals for which direction this curricular organization aims to. We have moved on this discussion inferring that the curriculum organization needs to respond: for what, for whom, why, what and how to teach, showing that these issues determine the aims, purposes or educational intentions and constitute the starting point that justifies and gives meaning to the educational process. We emphasize that the task of elaborating and structuring a curriculum is challenging, and when it is assumed we will have possibilities to ensure the formation of complex and elaborated human achievements in the cultural development of small children.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lucineia Maria Lazaretti, Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR)

PhD in Education from UFSCar. Professor at the State University of Paraná.

Luciana Figueiredo Lacanallo Arrais, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

PhD in Education from UEM. Adjunct Professor of the Department of Theory and Practice of Education at the Universidade Estadual de Maringá (UEM).

References

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/rcnei_vol1.pdf. Acesso em: 26 fev. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Propostas pedagógicas e currículo em educação infantil: um diagnóstico e a construção de uma metodologia de análise. Brasília, 1996b. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me002626.pdf. Acesso em: 20 fev. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base/. Acesso em: 25 jan. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução nº 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, 2009. Disponível em: http://www.seduc.ro.gov.br/portal/legislacao/RESCNE005_2009.pdf. Acesso em: 26 fev. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 26 fev. 2018.

BRASIL. Senado Federal. Constituição da República Federativa do Brasil. Texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988, com as alterações determinadas pelas Emendas Constitucionais de Revisão nos 1 a 6/94, pelas Emendas Constitucionais nos 1/92 a 91/2016 e pelo Decreto Legislativo nº 186/2008. Brasília: Coordenação de Edições Técnicas, 2016. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf. Acesso em: 26 fev. 2018.

BRASIL. Câmara dos Deputados. Plano nacional de educação 2014-2024. Brasília, 2014. Disponível em: http://www.observatoriodopne.org.br/uploads/reference/file/439/documento-referencia.pdf. Acesso em: 24 fev. 2018.

CERISARA, Ana Beatriz. O referencial curricular nacional para a educação infantil no contexto das reformas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 326-345, set. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v23n80/12935. Acesso em: 29 mar. 2018.

GONZÁLEZ SOCA, Ana Maria; RECAREY FERNÁNDEZ, Silvia; ADDINE FERNÁNDEZ, Fátima. La dinámica del proceso de enseñanza-aprendizaje mediante sus componentes. In: ADDINE FERNÁNDEZ, Fátima (Comp.). Didáctica: teoria y práctica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 2004. p. 66-84.

KUHLMANN JÚNIOR, Moysés. Educação infantil e currículo. In: FARIA, Ana Lúcia Goulart de; PALHARES, Marina Silveira (Org.). Educação Infantil pós-LDB: rumos e desafios. Campinas: Autores Associados, 2005. p. 51-65.

LAZARETTI, Lucinéia Maria. A organização didática do ensino na educação infantil: implicações da teoria histórico-cultural. 2013. 204 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/2312/5371.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 28 mar. 2018.

LAZARETTI, Lucinéia Maria. Uma palavra sobre currículo na educação infantil. In: BAURU. Proposta pedagógica para a educação infantil do sistema municipal de ensino de Bauru/SP. Bauru: Secretaria Municipal de Educação, 2016. Disponível em: http://www.bauru.sp.gov.br/arquivos2/arquivos_site/sec_educacao/proposta_pedagogica_educacao_infantil.pdf. Acesso em: 30 mar. 2018. p. 165-175.

MELLO, Alessandro de; URBANETZ, Sandra Terezinha. Fundamentos da didática. Curitiba: Ibpex, 2008.

MOREIRA, Jani Alves da Silva; LARA, Angela Mara de Barros. Políticas públicas para a educação infantil no Brasil (1990- 2001). Maringá: Eduem, 2012. Disponível em: <https://static.scielo.org/scielobooks/kcv6j/pdf/moreira-9788576285854.pdf>. Acesso em: 28 mar. 2018.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Planejamento na educação infantil: mais que a atividade, a criança em foco. In: OSTETTO, Luciana Esmeralda. (Org.). Encontros e encantamentos na educação infantil: partilhando experiências de estágios. Campinas: Papirus, 2000. p. 175-200.

SAVIANI, Dermeval. Educação: do senso comum à consciência filosófica. 13. ed. Campinas: Autores Associados, 2000.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 1991.

SAVIANI, Nereide. Saber escolar, currículo e didática: problemas da unidade conteúdo/método no processo pedagógico. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2003.

VYGOTSKI, Lev Semenovich; LURIA, Alexander Romanovich. El instrumento y el signo en el desarrollo del niño. Tradução: Pablo del Río. San Sebastián de los Reyes: Fundación Infancia y Aprendizaje, 2007.

Published

2018-12-07

How to Cite

LAZARETTI, L. M.; ARRAIS, L. F. L. What fits in the early childhood education curriculum? an invitation to reflection. Educação em Análise, Londrina, v. 3, n. 2, p. 27–46, 2018. DOI: 10.5433/1984-7939.2018v3n2p27. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/33682. Acesso em: 11 may. 2024.