Sexual violence against children and adolescents + silencing = cases increase. this equation must change

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2017v2n2p251

Keywords:

Sexual Violence, Sexual abuse, Rape, Child Care, Adolescent

Abstract

Sexual violence against children and adolescents is a topic that has gained visibility in the media and academic work, especially in the areas of Education, Psychology and Social Assistance. This form of violence must be combated and confronted with the help of the whole society, because it is a problem of great scope that occurs on a large scale. From this, this article aims to discuss some concepts related to sexual violence against children and adolescents, especially abuse and sexual exploitation, as well as discuss actions – related to school practices – that contribute to the confrontation of this form of aggression. To reach the goals, a bibliographic research was carried out – from academic and scientific materials (mainly articles and books) that have already been published on the subject – and documentary research – presenting some laws (Law no. 2,848 / 1940, Law no. 8,069 / 1990, Law no. 12.015 / 2009) on the object delimited. We concluded that silencing is also one of the aggravating factors related to sexual violence against children and adolescents and that school institutions can contribute to coping with this practice that still makes thousands of victims every year in Brazil. We emphasized that even schooling sexually children and adolescents the non-occurrence of sexual violence against this public is not guaranteed, however, it

Author Biographies

Eliane Rose Maio, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

PhD in School Education - UNESP / Araraquara, Post-doctorate in School Education at UNESP / Araraquara. Professor at the Universidade Estadual de Maringá.

Márcio de Oliveira, Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR)

PhD in Education by the Graduate Program in Education of the Universidade Estadual de Maringá. Pedagogical Coordinator at the Municipal Education Department of Sarandi.

References

ANDRADE, Vera Regina de. A soberania patriarcal: o sistema de justiça criminal no tratamento da violência sexual contra a mulher. Revista Sequência, Florianópolis, v. 26, n. 50, p. 71-102, jul. 2005.

ARAÚJO, Maria de Fátima. Violência e Abuso Sexual na Família. Psicologia em Estudo. Maringá, v. 7, n. 2, p. 3-11, jul./dez., 2002.

AZEVEDO, Maria Amélia; GUERRA, Viviane de Azevedo. A violência doméstica na infância e na adolescência. São Paulo: Robe Editorial, 1995.

BRASIL. Decreto Lei nº. 2.848, de 07 de dezembro de 1940. Código Penal Brasileiro Brasília, 1940. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/Del2848.htm. Acesso em: 16 nov. 2017.

BRASIL. Lei nº. 12.015 de 7 de agosto de 2009. Altera o Código Civil Brasileiro. Brasília: Presidência da República, 2009.

BRASIL. Lei nº. 8.069/1990. Estatuto da Criança e do Adolescente. Brasília: Presidência da República, 1990.

CHAUÍ, Marilena. Participando do debate sobre mulher e violência. In: CHAUÍ, Marilena; CARDOSO, Ruth; PAOLI, Maria Célia (Org.). Perspectivas Antropológicas da Mulher. Rio de Janeiro: Zahar, 1985. v. 4, p.25-62.

COMITÊ NACIONAL DE ENFRENTAMENTO À VIOLÊNCIA SEXUAL CONTRA CRIANÇAS E ADOLESCENTES. Conselho Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente. Plano Nacional de Enfrentamento da Violência Sexual Infanto-juvenil. Brasília: MJ/SEDH/DCA, 2000.

COSTA, Jociane Rosa de Macedo. Redesenhando uma pesquisa a partir dos Estudos Culturais. In. COSTA, Marisa Vorraber; BUJES, Maria Isabel (Orgs.). Caminhos investigativos III: riscos e possibilidades de pesquisar nas fronteiras. Rio de Janeiro: DP&A, 2005. p.85-116.

FALEIROS, Vicente de Paula. A violência sexual contra crianças e adolescentes e a construção de indicadores: a crítica do poder, da desigualdade e do imaginário. 2010. Disponível em: http://repositorio.unb.br/bitstream/10482/9091/1/ARTIGO_ViolenciaSexualContraCriancas.PDF. Acesso em: 22 nov. 2017.

FELIPE, Jane; GUIZZO, Bianca Salazar. A erotização dos corpos infantis na sociedade de consumo. Pro-Posições, Campinas, v. 14, n. 3, p. 119-130, set-dez., 2003.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. 8. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013.

FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, H.; RABINOW, P. Michel Foucault: uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995. p. 231-249.

GIFFIN, Karen. Violência de gênero, Sexualidade e Saúde. Cadernos Saúde Pública, Rio de Janeiro, n. 10, supl. 1, p. 146-155, 1994.

IPEA. Estupro no Brasil: uma radiografia segundo dados da Saúde. Brasília, 2014. Disponível em: http://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/nota_tecnica/140327_notatecnicadiest11. pdf. Acesso em: 18 nov. 2017.

LANDINI, Tatiana Savoia. Violência Sexual contra crianças na mídia impressa: gênero e geração. Cadernos Pagu, Campinas, n. 26, p. 225-252, jan./jul., 2006.

LIBÓRIO, Renata Maria Coimbra. Violência Sexual contra crianças e adolescentes: contribuições da psicologia no processo de prevenção. Psicologia: ensino & formação, n. 4, v. 2, p. 119-139, 2013. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/pef/v4n2/v4n2a08.pdf. Acesso em: 1 abr. 2018.

LIBÓRIO, Renata Maria Coimbra; CAMARGO, Luciene dos Santos. A violência sexual contra crianças e adolescentes na perspectiva de profissionais da educação das escolas públicas municipais de Presidente Prudente. In: REUNIÃO DA ANPED, 29., 2006. Disponível em: goo.gl/J2dCHM. Acesso em: 1 abr. 2018.

LIMA, Edyane Silva de; MAIO, Eliane Rose. Violência Sexual Contra Criança: contributos para a formação docente. Curitiba: CRV, 2014.

LOURO, Guacira Lopes. Heteronormatividade e homofobia. In: JUNQUEIRA, Rogério Diniz (Org.). Diversidade Sexual na Educação: problematizações sobre a homofobia na escola. Brasília: Ministério da Educação, UNESCO, 2009. p. 85-93.

MARRA, Marlene Magnabosco. Conversas criativas e abuso sexual: uma proposta para o atendimento psicossocial. São Paulo: Ágora, 2016.

MEYER, Dagmar Estermann. Corpo, Violência e Educação: uma abordagem de gênero. In: JUNQUEIRA, Rogério Diniz (Org.). Diversidade Sexual na Educação: problematizações sobre a homofobia na escola. Brasília: Ministério da Educação, UNESCO, 2009. p. 213-233.

MIRANDA, Ariane Camila Tagliacolo; OLIVEIRA, Márcio de; MAIO, Eliane Rose. Abuso sexual infantil e escola: enfrentamento e intervenções pedagógicas. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL FAZENDO GÊNERO: desafios atuais dos feminismos, 10., 2013, Florianópolis.

NUCCI, Guilherme de Souza et al. O crime de estupro sob o prisma da Lei 12.015/2009. Revista dos Tribunais, São Paulo, v. 902, p. 395-422, 2010.

OLIVEIRA, M.; MAIO, E. R. ?Você tentou fechar as pernas??? a cultura machista impregnada nas práticas sociais. Polêm!ca, Rio de Janeiro, v. 16, n. 3, p. 1-18, jul./ago./ set. 2016.

PFEIFFER, Luci; SALVAGNI, Edila Pizzato. Visão atual do abuso sexual na infância e adolescência. Jornal Pediátrico, Rio de Janeiro, n. 81, Supl. 5, p. 197-204, 2005.

SCHREIBER, Lilia et al. Violência vivida: a dor que não tem nome. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 7, n. 12, p. 41-54, fev. 2003.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Adeus às metanarrativas educacionais. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). O sujeito da Educação: estudos foucaultianos. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994. p. 249-260.

VOLNOVICH, Jorge. Abuso sexual na infância. Rio de Janeiro: Lacerda, 2005.

WALSELFISZ, Julio Jacolo. Mapa da violência 2015: homicídio de mulheres no Brasil. 2015. Disponível em: http://www.mapadaviolencia.org.br/pdf2015/MapaViolencia_2015_mulheres.pdf. Acesso em: 20 nov. 2017.

Published

2018-09-14

How to Cite

MAIO, Eliane Rose; OLIVEIRA, Márcio de. Sexual violence against children and adolescents + silencing = cases increase. this equation must change. Educação em Análise, Londrina, v. 2, n. 2, p. 251–270, 2018. DOI: 10.5433/1984-7939.2017v2n2p251. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/31977. Acesso em: 25 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos