Children’s literature and literacy: an experience to reading and writing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2017v2n1p121

Keywords:

Education, Children’s Literature, Literacy. Literary

Abstract

This paper shows the results of a research that aimed to investigate and understand the contributions of children’s literature in the process of acquisition of reading and writing in the early years. In this sense, we report the experience originated from a qualitative research, “case study", carried out in a first-year classroom, in a school in Itapororoca, Paraíba. Initially, we discussed theoretical issues that deals on children’s literature (REGO, 1995), literacy ((FERREIRO; TEBEROSKI, 2011) and literary literacy (PAULINO; COSSON, 2009), and, subsequently, we described and showed the data resulting from the application of a reading project developed during six months in such a school. The results showed that children achieve the first years with huge difficulty of reading and writing skills, as well as revealed the minimal contact with children’s literature. However, the experience hold in the study case highlighted that children’s literature provides to the young reader closer participation and interaction to his life through the representation of the world, establishing links between real and imaginary, as well as enhances enjoyment and imagination, ideal to the formation and the constitution of a fluent, critic and reflexive reader and contributing in an unique way in the acquisition of reading and writing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniela Segabinazi, Universidade Federal da Paraíba (UFPb)

PhD in Letters from the Universidade Federal da Paraíba (UFPb)a (UFPB). Professor of the Postgraduate Program in Letters (PPGL / UFPB) and the Undergraduate Courses in Letters (in person and distance) of the UFPB

Rosa Suzana Alves de Brito, Universidade Federal da Paraíba (UFPb)

 Specialist in Literature and Teaching by the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte. Professor - Sigma College and deputy director of the state education network of Paraíba

References

ALEVI, Márcia. Dentro da casa tem... Il. Marilena Saito. São Paulo: Scipione, 2008.

ALMEIDA, Fernanda Lopes. A margarida friorenta. Il. Lila Figueiredo. São Paulo: Ática, 2006.

BARBOSA. Maria Carmem. Projetos pedagógicos na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2008.

BIBIAN, Simone. O cachorro, o menino. Il. Mariana Massarani. São Paulo: Manati, 2006.

BORTONI, Stella Maris. Métodos de Alfabetização e consciência fonológica: o tratamento de regras de variação e mudança.

SCRIPTA, Belo Horizonte, v. 9, n. 18, p. 201-220, 1º sem. 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Pró-letramento: Programa de Formação Continuada de Professores dos Anos/Séries Iniciais do Ensino Fundamental: alfabetização e linguagem. 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/. Acesso em: 12 mar.2016.

BRITO, Rosa Suzana Alves de. Literatura infantil no processo de aquisição da leitura e da escrita. 2013. 143 f. Monografia (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal da Paraíba, Mamanguape (PB), 2013. Disponível em: http://www.ufpb.br/geef/contents/documentos/tcc-literatura-infantil-noprocesso-de-aquisicao-da-leitura-e-da-escrita-1.pdf. Acesso em: 10 jul. 2017.

CAGLIARI, L. C. Alfabetização & Linguística. São Paulo: Scipione, 1992.

CORREIA, Almir. Trava-língua Quebra-queixo Rema-rema remelexo. Il. Cláudia Ramos. São Paulo: Cortez, 2010.

CURTO. Luís Maruny; MORILLO. Maribel M.; TEIXIDÓ. Manuel M. Escrever e ler: Materiais e recursos para a sala de aula. Porto Alegre: Artmed, 2000.

FERREIRO, Emília; TEBEROSKI, Ana. A psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artmed, 2011.

FURNARI, Eva. A bruxinha atrapalhada. São Paulo: Global, 1982.

GROSSI, E. P. Alfabetização em classes populares: didática do nível pré-silábico. São Paulo: SE/CENP, 1985.

JUNQUEIRA, Sônia. O peru de peruca. Il. Alcy. São Paulo: Ática, 2004.

KING-FARLOW, Emma. A barba do tio Alonso. Il. Anna L. Cantone. Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2008.

LAGARTA, Marta. Inventa, desventa. Il. Guto Lins. São Paulo: FTD, 2009.

LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. 6. ed. São Paulo: Editora Ática, 2008.

LOIS, Lena. Teoria e prática da formação do leitor: Leitura e literatura na sala de aula. Porto alegre: Artmed, 2010.

MACHADO, Angelo. Que bicho será que botou o ovo? Il. Roger Melo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1996.

PAULINO, Graça; COSSON, Rildo. Letramento Literário: para viver a literatura dentro e fora da escola. In: ZILBERMAN, R.; RÖSING, T. M. K. Escola e leitura: velha crise, novas alternativas. São Paulo: Global, 2009. p. 61-79.

PERUZZO, Adriana. A importância da literatura infantil na formação de leitores. Cadernos do CNLF, Rio de Janeiro, v. 15, n. 5, p. 95-104, 2011.Disponível em: http://www.filologia.org.br/xv_cnlf/tomo_1/08.pdf. Acesso em: 4 abr. 2016.

REGO, Lúcia Lins Browne. Literatura Infantil: Uma nova perspectiva da alfabetização na pré-escola. 2. ed. São Paulo: FTD, 1995.

SANTAMARIA; Viviane L.; LEITÃO, Patrícia B; ASSENCIO-FERREIRA, Vicente José. A consciência fonológica no processo de Alfabetização. Revista CEFAC, São Paulo, v.6, n.3, p.237-41, 2004.

SISTO, Celso. Chá das dez. Il. Duke. Belo Horizonte: Aletria, 2010. SOARES, Magda. Alfabetização e Literatura. Revista educação: Guia da alfabetização. São Paulo: ed. Segmento, n.2, 2010.

VIEIRA, Raquel P. F. O processo de aquisição da escrita pela criança na escola. In: EDIPE – ENCONTRO ESTADUAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 4., 2011, Goiânia. Disponível em: http://www.ceped.ueg.br/anais/ivedipe/pdfs/ lingua_portuguesa/co/335-731-1SM.pdf. Acesso em: 14 set. 2016.

XAVIER, Marcelo. Construindo um sonho. Belo Horizonte: RHJ, 1997.

Published

2018-01-03

How to Cite

SEGABINAZI, Daniela; BRITO, Rosa Suzana Alves de. Children’s literature and literacy: an experience to reading and writing. Educação em Análise, Londrina, v. 2, n. 1, p. 121–146, 2018. DOI: 10.5433/1984-7939.2017v2n1p121. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/30118. Acesso em: 11 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.