Democracy and education in the Federal Constitution in LDB and PNE: community participation in school
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2016v1n2p278Keywords:
Democratic education, Democratic school management, Participation of society.Abstract
To emphasize the importance of community participation in educational institution as one of the devices that contributes to democracy in education, this text presents, in its beginning, a discussion that involves the meaning of democratic education in different historical periods in Brazil, pointing out the advances obtained from what was laid out on the subject in legal norms. In this discussion, the presence of this theme is contextualized in the Federal Constitution of 1988, in the Education Law of 1996 and in the National Education Plan of 2014. Since then, community participation in school management is discussed, based on a discussion involving different types and levels of participation. We observed that the community can participate in school management in various ways: from those imposed by the state (creation of collegiate bodies, collective work and periodic plans schedule, and others) to the instituting forms created in the very school routine. Then the sense of participation is put in place, i.e., what motivates it, seeking to temporarily close the text with arguments that demonstrate the need for the school community to conquer other spaces and levels of participation. In this understanding, participation may have its beginning from the mechanisms established by the State, but can be extended with the deepening of its initial level and the establishment of other forms of community involvement with the management.Downloads
References
AZANHA, José Mário Pires. Política e planos de educação no Brasil: alguns pontos para reflexão. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 85, p. 70‐78, maio 1983.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Disponível em: . Acesso em: 6 abr. 2017.
BRASIL. Lei nº 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm. Acesso em: 5 abr. 2017.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 5 abr. 2017.
BRASIL. Lei nº. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação ‐ PNE e dá outras providências. Brasília, 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011‐2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 5 abr. 2017.
CARINA, Sandra Cristina. A gestão participativa num sistema educacional público. 2003. Dissertação (Mestrado) ‐ Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003.
CUNHA, Luiz Antônio. A educação na nova Constituição. Revista da Ande, São Paulo, v. 6, n. 12, 1987.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Gestão democrática da educação: exigências e desafios. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Recife, v. 18, n. 2, jul./dez. 2002.
CURY, Carlos Roberto Jamil. O Conselho Nacional de Educação e a Gestão Democrática. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto; AGUIAR, Maria Ângela da Silva (Org.). Gestão da educação: impasses, perspectivas e compromissos. São Paulo: Cortez, 2000. p. 43‐61.
DEMO, Pedro. Participação é conquista: noções de política social participativa. São Paulo: Cortez, 1999.
DIAZ BORDENAVE, Juan Enrique. O que é participação. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994. (Coleção Primeiros Passos, 95).
DOURADO, Luiz Fernandes. Gestão da educação escolar. 4. ed. Cuiabá: Universidade Federal de Mato Grosso, Rede e‐Tec Brasil, 2012.
FERREIRA, Naura Syria Carapeto. Gestão democrática da educação: ressignificando conceitos e possibilidades. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto; AGUIAR, Márcia Ângela da Silva (Org.). Gestão da educação: impasses, perspectivas e compromissos. São Paulo: Cortez, 2000.
GADOTTI, Moacir. Gestão democrática com participação popular. 2014. Disponível em: http://conae2014.mec.gov.br/images/pdf/artigogadotti_final.pdf. Acesso em: 11 abr. 2014.
GADOTTI, Moacir. Gestão democrática e qualidade de ensino. In: FÓRUM NACIONAL – DESAFIO DA QUALIDADE TOTAL NO ENSINO PÚBLICO, 1994, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte, 1994.
GADOTTI, Moacir. O sistema educacional e a construção da democracia na América Latina. Montevidéu, Uruguai, 1988. Disponível em: http://siteantigo.paulofreire.org/pub/Institu/SubInstitucional1203023491It003Ps002/Sis t_educ_construcao_democ_Montevideo.pdf. Acesso em: 14 jan. 2014.
LIMA, Antonio Bosco. Burocracia e participação: análise da (im)possibilidade da participação transformadora na organização burocrática escolar. 1995. Dissertação (Mestrado) ‐ Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1995.
MENDONÇA, Erasto Fortes. A regra e o jogo: democracia e patrimonialismo na educação brasileira. Campinas: FE/UNICAMP, 2000.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. A gestão democrática da educação no contexto da reforma do Estado. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto; AGUIAR, Márcia Ângela da Silva. (Org.). Gestão da educação: impasses, perspectivas e compromissos. São Paulo: Cortez, 2000. p. 91‐112.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. Educação e planejamento: a escola como núcleo da gestão. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade. Gestão democrática da educação: desafios contemporâneos. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997. p. 64‐100.
OLIVEIRA, Lindamir Cardoso Vieira; SILVA, Nilson Robson Guedes. Autonomia e participação na gestão da escola: discutindo seus sentidos e estratégias. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 4, p. 60‐75, 2009.
PARO, Vítor Henrique. Gestão democrática da escola pública. 2. ed. São Paulo: Ática, 1998.
PARO, Vítor Henrique. Gestão democrática da escola pública. São Paulo: Ática, 2002.
PARO, Vítor Henrique. Por dentro da escola pública. São Paulo: Xamã, 1996.
PERONI, Vera Maria Vidal; FLORES, Maria Luiza Rodrigues. Sistema nacional, plano nacional e gestão democrática da educação no Brasil: articulações e tensões. Educação, Porto Alegre, v. 37, n. 2, p. 180‐189, maio/ago. 2014.
RODRIGUES, Melânia. Democratização da gestão educacional e participação. In: CABRAL NETO, Antônio (Org.). Política educacional: desafio e tendências. Porto Alegre: Sulina, 2004.
RODRIGUES, Neidson. A democratização da escola: novos caminhos. Revista Nacional da Educação, São Paulo, n. 6, p. 42‐48, 1983.
SANTOS FILHO, José Camilo dos. O recente processo de descentralização e de gestão democrática da educação no Brasil. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 73, n. 174, p. 219‐241, maio/ago. 1992.
SANTOS, Luislinda Dias de Calois. O negro no século XXI. Curitiba: Juruá Editora, 2009.
SILVA, Nilson Robson Guedes. A participação da comunidade escolar como fator de influência na reeleição/não reeleição dos diretores de escola. 2006. Tese (Doutorado) ‐ Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2006a.
SILVA, Nilson Robson Guedes. A participação da comunidade na gestão escolar: dádiva ou conquista? Revista de Educação, Valinhos, v. 9, n. 9, 2006b. Disponível em: http://www.pgsskroton.com.br/seer/index.php/educ/article/view/2167/2064. Acesso: 11 abr. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Educação em Análise
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The journal reserves the right to make normative, orthographic and grammatical changes in the originals, with the aim of maintaining the cultured standard of the language and the credibility of the vehicle. It will, however, respect the authors' writing style. Alterations, corrections, or suggestions of a conceptual nature will be sent to the authors when necessary. In these cases, the articles, after being adequate, should be submitted to a new appreciation.