Interview with professor Henry Giroux: hope amid the crisis of neoliberalism and the rise of neofascism - counter-hegemonic perspectives for democratic education

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2025.v10.53291

Palavras-chave:

Critical pedagogy, Henry Giroux, Neoliberalism, Neofascism, Human rights

Resumo

The interview with Professor Henry Giroux explores his intellectual journey in the field of critical pedagogy, highlighting his advocacy for democratic education as a tool for social transformation. Renowned for analyzing the impacts of neoliberalism and the rise of neofascism, Giroux proposes a pedagogy of resistance grounded in critical epistemologies and in the role of teachers as agents of change. The conversation delves into strategies to confront authoritarianism, combat inequality, and rebuild democratic projects through education. In this context of global setbacks, the following question arises: how can we continue to cultivate hope as a political and pedagogical act of resistance and the reinvention of democracy?

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Henry Giroux, McMaster University

Doutor Honoris Causa pela Memorial University (Canadá), Chapman University (Califórnia), University of the West of Scotland, Centro de Estudos Latino-Americanos em Educação Inclusiva (CELEI) e Universidade Complutense de Madrid. Professor do Departamento de Estudos Culturais da Faculdade de Humanidades da McMaster University. Hamilton, Ontário, Canadá. Endereço eletrônico: girouxh@mcmaster.ca. 

Luiz Gustavo Tiroli, Universidade Estadual de Londrina

Doutorandoem Educação pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Graduado em Direito pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Londrina, Paraná, Brasil. Endereço eletrônico: tiroli@uel.br.

Adriana Regina de Jesus Santos, Universidade Estadual de Londrina

Doutoraem Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Docente da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Londrina, Paraná, Brasil. Endereço eletrônico: adrianar@uel.br.    

Referências

.

Publicado

25-06-2025

Como Citar

GIROUX, Henry; TIROLI, Luiz Gustavo; SANTOS, Adriana Regina de Jesus. Interview with professor Henry Giroux: hope amid the crisis of neoliberalism and the rise of neofascism - counter-hegemonic perspectives for democratic education. Educação em Análise, Londrina, v. 10, p. 1–15, 2025. DOI: 10.5433/1984-7939.2025.v10.53291. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/53291. Acesso em: 6 dez. 2025.

Edição

Seção

Entrevista