The continuing education of portuguese language teachers in the context of Mato Grosso/MT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2021v6n2p259

Keywords:

Formative Policy, Portuguese Language, Mato Grosso

Abstract

The article proposes to discuss the teacher education policy in the context of the State of Mato Grosso (MT). To do so, I observe the guiding documents and listen to two teachers, graduates of ProfLetras, effective in the Basic Education Network. Through the analyses I indicate that we should strengthen the dialogue and choose ways to strengthen the knowledge of the teaching professionals in order to contribute to the daily language practices. Thus, reflecting on the challenges and contributions imposed by governmental spheres, interpreting the formulation, the organization of the formative agenda and verifying the results of these actions can contribute to changes that corroborate for the (re)positioning of the situated practices of Portuguese Language teaching.

Author Biography

Helenice Joviano Roque Faria, University of Brasilia (UnB); Mato Grosso State University (UNEMAT)

PhD in Linguistics from the Universidade de Brasília (UnB). Member of the Group for Critical and Advanced Studies in Language - GECAL CNPq/UnB and GEPLIAS - UNEMAT-Sinop/MT.

References

BAUER, M. W.; GASKELL, G. (org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Tradução de Pedrinho Guareschi. 13. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

BRASIL. Decreto nº 6.755 de 30 de janeiro de 2009. Institui a Política Nacional de Formação de Profissionais do Magistério da Educação. In: Diário Oficial da República Federativa do Brasil: seção 1, Brasília, DF, 29/01/ 2009. Disponível em: http://www.capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/Decreto6755_2009.pdf

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Leis de Diretrizes e Bases. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, p. 27.833, 23 de dez. 1996. Disponível em: http:// www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 06 de outubro de 2016.

FISCHER, R. M. B. Foucault. In: OLIVEIRA, L. A. (org.). Estudos do Discurso: perspectivas teóricas. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2013.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. São Paulo: Paz e Terra, 2009.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, P. Pedagogia da tolerância. São Paulo: UNESP, 2004.

FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.

FREITAS, E. D. S.; ROQUE-FARIA, H. J. Tecnologias de Informação e o ensino de Língua Portuguesa na EJA. In: SANTOS, L. I. S., JUSTINA, O. D., JUSTINA, T. D. (org.). Linguagens em foco: crenças, discurso e ensino. Campinas, SP: Pontes, 2014. p. 243-270.

GIMENEZ, T. Aproximando a Linguística Aplicada crítica à sala de aula. In: JESUS, D. M.; ZOLIN-VEZ, F.; CARBONIERE, D. (org.). Perspectivas críticas no ensino de línguas: novos sentidos para a escola. Campinas, SP: Pontes Editores, 2017.

HOLLIDAY, A. Doing & writing. Qualitative research. 3. ed. CPI Group (UK)Ltd, 2016.

IMBERNÓN, F. Inovar o ensino e a aprendizagem na Universidade. São Paulo: Cortez, 2012.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e incerteza. Tradução Silvana Cobucci Leite. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

IMBERNÓN, F. Formação continuada de professores. Tradução Juliana dos Santos Padilha. Porto Alegre: Artmed, 2010.

IMBERNÓN, F. Formação permanente do professorado: novas tendências. Tradução Sandra Trabucco Valenzuela. São Paulo: Cortez, 2009.

LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F.; TOSCHI, M. S. Educação escolar: políticas, estruturas e organização. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MACIEL, R. F. Letramento Crítico das políticas linguísticas e a formação de professores de línguas. In: TAKAKI, N. H.; MACIEL, R. F. (org.). Letramentos em terra de Paulo Freire. Campinas, SP: Pontes, 2015. p. 101- 114.

MATO GROSSO. Orientativo Pedagógico para 2018. Cuiabá, MT: SEDUC, 2018.

MOITA LOPES, L. P. Linguística aplicada e vida contemporânea: problematização dos construtos que têm orientado a pesquisa. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.). Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 85-107.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução Catarina Eleonora F da Silva e Jeanne Sawaya; Revisão Técnica Edgard de Assis Carvalho. 2. ed. rev. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2011.

PÊCHEUX, M. Discurso: estrutura ou acontecimento. 5. edição. Tradução Eni P. Orlandi. Campinas: Pontes, 2008.

PENNYCOOK, A. Critical applied Linguistics. In: DAVIES, A; ,ELDER, C. The handbook of applied linguistics. Oxford: Blackwell Publishing, 2004.

ROJO, R.; MOURA, E. (org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.

ROJO, R. Pedagogia dos Multiletramentos. In: Letramentos Múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola, 2009.

ROQUE-FARIA, H. J. (Des)encontros na formação docente na/para a EJA: reflexões sobre o curso de Letras, o PIBID e o Projeto Sala de Educador. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Programa de Pós-graduação em Linguística, UNEMAT, Cáceres, 2014. Versão impressa e eletrônica. Disponível em: http://portal.unemat.br/media/oldfiles/linguistica/docs/dissertacoes2014/helenice_joviano_roque_de_faria.pdf. Último acesso em: 10 jan. 2019.

ROQUE-FARIA, H. J Letramentos e Gêneros. In: SANTOS, L. I. S.; SILVA, K. A. (org.). Linguagem, Ciência e Ensino: desafios regionais e globais. Campinas, SP: Pontes, 2013. p. 251-264.

ROQUE-FARIA, H. J.; PRECIOSO, A. L. As políticas de formação docente em contexto de Mato Grosso: PIBID e PROFLETRAS. In: SÁ, R. L.; SOUZA, E. M. F.; MORAES, E. M. A. (Org.). Políticas de ensino-aprendizagem: enfoques nos objetos e na formação docente. Campinas: SP: Pontes, 2016.

SANTOS, L. I. S. Unidades Mato-grossenses do PROFLETRAS: abrangência, resultados e perspectivas. Letras & Letras, Uberlândia, v. 32, n. 2, jul./dez. 2016. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/35127/19941. Último acesso em: 10 jan. 2019.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 12 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

TELLES, J. A. “É pesquisa, é? Ah, não quero, não, bem!” Sobre pesquisa acadêmica e sua relação com a prática do professor de línguas. Linguagem & Ensino, v. 5, n. 2, p. 91-116, 2002.

THOMPSON, J. Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2011.

Published

2021-12-15

How to Cite

FARIA, Helenice Joviano Roque. The continuing education of portuguese language teachers in the context of Mato Grosso/MT. Educação em Análise, Londrina, v. 6, n. 2, p. 259–276, 2021. DOI: 10.5433/1984-7939.2021v6n2p259. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/43372. Acesso em: 4 jul. 2024.