Self-regulated learning: the adaptation and thevalidity evidences of instruments for brazilian university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2019v4n1p21

Keywords:

Self-regulation, Self-efficacy, Evaluation, Learning, Higher education

Abstract

This study aims to present the cross-cultural adaptations to the Brazilian context and the validity evidences of three instruments focused on the understanding of higher education students’ self-regulated learning: Self-Regulated Learning Processes Inventory (IPAA), Instrumentality to Self-Regulated Learning Inventory (QIAR), SelfEfficacy to Self-Regulated Learning Inventory (QAEAR). The steps involved in the present study were: (1) translating the scales and adapting the items from the Portuguese versions of these instruments to the Brazilian context; (2) analyzing the psychometric properties of the three scales. Validity evidences were obtained through an Exploratory Factor Analysis performed with a sample of 2006 students enrolled in public and private institutions in courses of different areas of knowledge. The three instruments adapted to the Brazilian context confirmed the scales unidimensionality and the permanence of the same number of items of the Portuguese versions. The internal consistency coefficients were also satisfactory. The results suggest that the Brazilian adaptations of the IPAA, the QIAR, and the QAEAR produce valid and reliable standards to measure the processes of self-regulated learning, the instrumentality, and the beliefs of self-efficacy for Brazilian students’ self-regulated learning.

Author Biographies

Soely Aparecida Jorge Polydoro, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Doctor in Education. Professor at the Faculdade de Educação at the Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Camila Alves Fior, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Doctor in Education. Professor at the Faculdade de Educação at the Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Adriane Martins Soares Pelissoni, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Doctor in Education. Professor at the Faculdade de Educação at the Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Pedro Sales Luís Rosário, Universidade do Minho, Portugal

Doctorate in Psychology from the University of Minho. Associate Professor with Aggregation at the Department of Psychology at the University of Minho.

References

BANDURA, A. Social foundations of thought and action: a social cognitive theory. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1986.

BANDURA, A. Social cognitive theory of self-regulation.Organizational behavior and human decision processes, San Diego, v. 50, n. 2, p. 248-287, 1991.

BANDURA, A. Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, Hillsdale, NJ, v.28, n. 2, p.117-148, 1993.

BANDURA, A. Social cognitive theory: an angentic perspective. Annual Rev. Psychology, Palo Alto, v.52, p.1-26, 2001.

BORUCHOVITCH, E. Autorregulação da aprendizagem: contribuições da psicologia educacional para a formação de professores.Revista da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 18, n.3, p. 401-409, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da educação superior. Brasília, DF: MEC, 2017.

CADÓRIO, L.; VEIGA SIMÃO, A. M. Autorregulação da aprendizagem: um desafio para o desenvolvimento profissional de professores. In: CADÓRIO, L.; VEIGA SIMÃO, A. M. (org.). Mudanças nas concepções e práticas dos professores. Lisboa: Edições Vieira da Silva, 2013.p. 129-148.

CASTRO, M. A. N. Processos de auto–regulação da aprendizagem: impacto de variáveis académicas e sociais. 2007. Dissertação (Mestrado em Psicologia Escolar e da Educação) - Universidade do Minho, [Portugal], 2007.

CEREZO, R. Autorregulacióndelaprendizajeenelámbito universitário¿ por qué por quéahora?. [2011?]. Tese (Doutoramento) -Universityof Oviedo, Espanha,[2011?]. No prelo.
COSTA, M. Procrastinação, auto-regulação e gênero. 2007. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Educação e Psicologia, Universidade do Minho, Portugal, 2007.

COULON, A. O ofício de estudante: a entrada na vida universitária. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 4, p. 1239-1250, dez. 2017.

EL-KHAWAS, E.Themanydimensionsofstudentdiversity. In: WOODARD, S. R.; KOMIVES, D. B. et al. Student services:a handbook for the profession. 4. ed. San Francisco: Jossey-Bass, 2004. p. 45-62.

EMÍLIO, E. R. V.; POLYDORO, S. A. J. Autorregulação da aprendizagem: fundamentos e implicações no contexto educativo. In: POLYDORO, S. A. J. (org.). Promoção da autorregulação da aprendizagem: contribuições da teoria social cognitiva. Porto Alegre, RS: Editora Letra 1, 2017.v. 3, p. 19-31.

GANDA, D.; BORUCHOVITCH, E. Autorregulação da aprendizagem: principais conceitos e modelos teóricos. Psicologia da Educação, São Paulo, n.46, p. 71-80, 2018.

GRAHAM, S.; HARRIS, K. R.; MACARTHUR, C.; SANTANGELO, T. Self-regulation and writing.In: SCHUNK, D. H.; GREENE, J. A. (ed.). Handbook of self-regulation of learning. 2. ed. New York: Routledge, 2018. p. 138-152.

HAIR JUNIOR, J.F.; BLACK, W.C.; BABIN, B.J.; ANDERSON, R.E.; TATHAM, R.L. Análisemultivariada de dados.6. ed. Porto Alegre: Bookman, 2009.

HUSMAN, J.; DERRYBERRY, W. P.; CROWSON, M.H.; LOMAX, R. Instrumentality, task value, and intrinsic motivation: making sense of their independent interdependence. ContemporaryEducationalPsychology, New York, v. 29, n. 1, p. 63-76, 2004.

ISHII, I.; KRASILCHIK, M.; LEITE, R.C. Diversidade de alunos: o caso da USP. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 23, n. 54, p. 681-700, 2014.

MADEIRA, L. R. B.; ARAÚJO, M. V.; HEIN, C. F.; MARINHO, H.Adaptationof a self-regulatedpracticebehaviourscale for portuguesemusicstudents. Psychology of Music, Thousand Oaks, CA, v. 46, n. 6, p. 795-812, 2018.

MCCARTHY, J. P.; ANDERSON, L. Active learning techniques versus traditional teaching styles: two experiments from history and political science. Innovative Higher Education, New York, v. 24, p. 279-294, 2000.

NÚÑEZ, J. C.; GONZALEZ, J. A.; CEREZO, R.; ROSÁRIO, P. Implementation of training programs in self-regulated learning strategies in moodle format: results of a experience in higher education. Psicothema,Oviedo, ES, v. 23, n.2, p. 274-281, 2011.

NUNES, T. Programa de promoção de competências de aprendizagem em alunos do 1º ano do ensino superior: um estudo de caso com alunos de insucesso académico. 2009. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Educação e Psicologia, Universidade do Minho, Portugal, 2009.

PAJARES, F.; OLAZ, F. Teoria social cognitiva e auto-eficácia: uma visão geral. In: BANDURA, A.; AZZI, R.; POLYDORO, S. A. J. (org.). Teoria social cognitiva: conceitos básicos. Porto Alegre: Artmed, 2008. p. 97-114.

PASQUALI, L. Psicometria. Revista da escola de enfermagem da USP, São Paulo, v. 43, p. 992-999, dez. 2009. Número especial.
PELISSONI, A.M.S. Eficácia de um programa híbrido de promoção da autorregulação da aprendizagem para estudantes do ensino superior. 2016. Tese (Doutorado) – Unicamp, Campinas, São Paulo, 2016.

PELISSONI, A. M. S.; POLYDORO, S. A. J. Programas de promoção da autorregulalção da aprendizagem. In: POLYDORO, S. A. J. (org.). Promoção da autorregulação da aprendizagem: contribuições da teoria social cognitiva. Porto Alegre, RS: Editora Letra 1, 2017.v.3, p. 33-44.

PINA, F.; ROSÁRIO, P.; TEJADA, J.; LARA, E. Promocióndelaprendizaje estratégico y competencias de aprendizajeenestudiantes de primero de universidad: evaluación de una intervención. Revista de InvestigacionEducativa, Salamanca, v.24, n.2, p.615-632, 2006.

PINTRICH, P. R. The role of goal orientation in self-regulated learning.In: BOEKAERTS, M.; PINTRICH, P. R.; ZEIDNER, M. (ed.). Handbook of self-regulation.Cambridge: Academic Press, 2000.p. 452-502.

POLYDORO, S. A. J.; OLIVEIRA, K. L.; MERCURI, E. N. G. S.; SANTOS, A. A. A. Uso de instrumentos de avaliação na produção científica envolvendo universitários brasileiros. Avaliação Psicológica, São Paulo, v. 15, p. 45-55, 2016. Número especial. DOI: 10.15689/ap.2016.15ee.05.

POLYDORO, S. A. J.; AZZI, R. G. Apontamentos preliminares: a autorregulação na teoria social cognitiva. In: POLYDORO,S. A. J. (org.). Promoção a autorregulação da apredizagem: contribuições da teoria social cognitiva. Porto Alegre, RS: Editora Letra 1, 2017.v.1, p. 11-17.

POLYDORO, S. A. J.; PELISSONI, A. M. S.; CARMO, M. C.; EMILIO, E. R. V.; DANTAS, M. A.; ROSÁRIO, P. Promoção da autorregulação da aprendizagem na universidade: percepção do impacto de uma disciplina eletiva. Revista Educação PucCamp, Campinas, v. 20, n. 3, p. 201-213, set./dez. 2015.

ROSÁRIO, P.; MOURAO, R.; NÚÑEZ, J. C.; GONZÁLEZ-PIENDA, J.; SOLANO, P.; VALLE, A.Eficacia de un programa instruccional para lamejora de procesos y estrategias de aprendizajeenlaenseñanza superior. Psicothema, Oviedo, ES, v. 19, n. 3, p. 353-358, 2007.

ROSÁRIO, P. Questionário de auto-eficácia e instrumentalidade da autorregulação da aprendizagem. [Portugal]: Universidade do Minho, 2009. Versão para investigação. Manuscrito.

ROSÁRIO, P.; NUNES, T.; MAGALHÃES, C.; RODRIGUES, A.; PINTO, R.; FERREIRA, P. Processos de auto-regulação da aprendizagem em alunos com insucesso no 1.º ano de Universidade. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 349-358, jul./dez. 2010.

ROSÁRIO, P.; PAIVA, O.;GONZÁLEZ-PIENDA, J. A.; LOURENÇO, A. A.; NÚÑEZ, J. C.; VALLE, A.Inventário de processos de auto-regulação da aprendizagem (IPAA). In: MACHADO, C.; GONÇALVES, M.; ALMEIDA, L.S.; SIMÕES, M.R. (ed.) Instrumentos e contextos de avaliação psicológica. São Paulo: Almedina, 2011.v. 1, p.159-174.

ROSÁRIO, P.; LOURENÇO, A.; PAIVA, M. O.; NÚÑEZ, J. C.; GONZÁLEZ-PIENDA, J. A.; VALLE, A.Autoeficacia y utilidadpercibida como condiciones necesarias para unaprendizaje académico autorregulado.Anales de Psicologia, Murcia, ES, v.28, n.1, p.37-44, 2012.

ROSARIO, P; POLYDORO, S. A. J. Capitanear o aprender: promoção da autorregulação da aprendizagem no contexto escolar. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2014. v. 1.

ROSÁRIO, P.; PEREIRA, A., HÖGEMANN, J., NUNES, A. R., FIGUEIREDO, M., NÚÑEZ, J. C., FUENTES, S., GAETA, M.L.Autorregulacióndelaprendizaje: una revisiónsistemáticaen revistas de la base SciELO*. Univ. Psychol. Bogotá, Colombia, v. 13, n. 2,p. 781-797, abr./jun.2014a.DOI:10.11144/Javeriana.UPSY13-2.aars.

ROSÁRIO, P. et al. Transcultural analysis of the effectiveness of a program to promote self-regulated learning in Mozambique, Chile, Portugal and Spain.HigherEducactionResearch&Development, [London], v.4, p. 1-15, 2014b.

ROSÁRIO, P.; NÚÑEZ, J.;GONZÁLEZ-PIENDA, J.Cartas do Gervásio ao Seu Umbigo:comprometer-se com o estudar na universidade. 2. ed. São Paulo: Almedina-Brasil, 2017.

SALGADO, F. A. F.; POLYDORO, S.; ROSÁRIO, P. Programa de promoção da autorregulação da aprendizagem de ingressantes da educação superior. Psico-USF, BragançaPaulista, v. 23, p. 667-679, 2018.

SCHUNK, D. H.; GREENE, J. A. Historical, contemporary, and future perspectives on self-regulatedlearning and performance.In: SCHUNK, D. H.; GREENE, J. A (ed.). Handbook of self-regulation of learning. 2. ed. New York: Routledge, 2018. p. 1-17.

TINTO, V. Classrooms as communities: exploring the educational character of student persistence. The Journal of Higher Education, [London], v. 68, n. 6, p. 599, nov. 1997.

VARGAS, H.; HERINGER, R. Políticas de permanência no ensino superior público em perspectiva comparada: Argentina, Brasil e Chile. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, Estados Unidos, v. 25, n. 72, p. 1-36, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.14507/epaa.25.2799.

WINNE, P. H.; PERRY, N. E.Measuring self-regulated learning. In: BOEKAERTS, M.; PINTRICH, P. R.; ZEIDNER, M. (ed.). Handbook of self-regulation.Cambridge: Academic Press, 2000.p. 531-566.

WOLTERS, C. A.; WON, S. Validity and the use of self-report questionnaires to assess self-regulated learning.In: SCHUNK, D. H.; GREENE , J. A (ed.). Handbook of self-regulation of learning. 2.ed. New York: Routledge, 2018. p. 307-322.

ZIMMERMAN, B. J. A social cognitive view of self-regulated academic learning.Journal of Educational Psychology, Arlington, v.81, n.3, p.329-339, 1989.

ZIMMERMAN, B. Attaining self-regulation: asocial cognitive perspective.In: BOEKAERTS, M.; PINTRICH, P. R.; ZEIDNER, M. (ed.). Handbook of self-regulation.Cambridge: Academic Press, 2000. p. 451-501.

ZIMMERMAN, B. Theories os self-regulated learning and academic achievement: an overview and analysis. In: ZIMMERMAN, B.; SCHUNK, D. Self-regulated learning and academic achievement: theorical, perspectives. 2.ed. Nova Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2001. p.1-37.

ZIMMERMAN, B. Investigating self-regulation an motivation: historical background, methodological developments, and future prospects. American Educational Research Journal, Washington, v. 45, n. 1, p. 166-183, 2008.

Zimmerman, B. J., & Moylan, A. R. Self-regulation: Where metacognition and motivation intersect. In D. J. Hacker, J. Dunlosky, & A. C. Graesser (Eds.), The educational psychology series. Handbook of metacognition in education. New York, NY, US: Routledge/Taylor & Francis Group, p. 299-315, 2009.

ZIMMERMAN, B. J. Motivational sources and outcomes of self-regulated learning and performance.In: ZIMMERMAN, B. J.; SCHUNK, D. H. (ed.). Handbook of self-regulation of learning and performance. New York: Routledge, 2011. p. 49-64.

Published

2019-07-01

How to Cite

POLYDORO, Soely Aparecida Jorge; FIOR, Camila Alves; PELISSONI, Adriane Martins Soares; ROSÁRIO, Pedro Sales Luís. Self-regulated learning: the adaptation and thevalidity evidences of instruments for brazilian university students. Educação em Análise, Londrina, v. 4, n. 1, p. 21–42, 2019. DOI: 10.5433/1984-7939.2019v4n1p21. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/35534. Acesso em: 4 jul. 2024.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.