Literature in focus: comprehension and didactic practices in Foreign Language teacher training in foreign languages
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2022v22n1p145Keywords:
Literature. Teacher Education. Teacher Training. Foreign Languages’ Teaching.Abstract
This article discusses panish teacher’s development teacher development the formation in “Letras – Espanhol e Português como Línguas Estrangeiras” career in a university located in the region of the triple border (Argentina, Brazil and Paraguay). The qualitative research problematized how the future teachersteachesr understands artistic expressions as a way of teaching and methodological approachesodds for future teaching interventions. The research focused on the analysis of the Literature and Teaching students’ reading path; the shared study of two theoretical-methodological proposals: literary literacy (COSSON, 2006, 2014) and the reading circle (CHAMBERS, 2007a, 2007b); and lesson the work plans for teaching practices. The material was collected consists of from the study about audiovisual material produced by the students: 1) the reader path, which goal was to know the students' repertoiresrepertory and 2) video lessons videoclass, using literature in foreign language classes. The Data analysis reveals that led family’s influence on initial contact with literature and the role of the basic school in the formation of the literary reader. In addition, we observed verified in the video lessons classes the teachers’ change of perspective in connection with literature’s presence in foreign language classes, since we considered artistic manifestations beyond the study of grammar or as a cultural curiosity.
Downloads
References
CHAMBERS, Aidan. Dime: los niños, la lectura y la conversación. Madrid: Fondo de Cultura Económica de España, 2007a.
CHAMBERS, Aidan. El ambiente de lectura. San Diego: Fondo de cultura, 2007b.
CORTEZ, Mariana; MARTINY, Franciele Maria. Vozes nas ruas: análise teórica e propostas didáticas para o ensino de português como língua estrangeira. Revlet, Jataí, v. 11, p. 112-130, 2019. Disponível em: http://www.revlet.com.br/artigos/527.pdf. Acesso em: 30 set. 2021.
CORTEZ, Mariana. A arte brasileira: contribuição humanizadora nas aulas de PLE. In: RICHARD B. M.; CORTEZ, M. (org.). Descobrindo culturas em língua portuguesa: comunicação intercultural e língua portuguesa.
Córdoba: Advocatus Editores, 2014. p. 31-48.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.
COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2014.
FAILLA, Zoara. Retratos: leituras sobre o comportamento leitor do brasileiro. In: FAILLA, Zoara (org.). Retratos da leitura no Brasil 4. Rio de Janeiro: Sextante, 2016. p. 19-42.
MENDOZA FILLOLA, Antonio. Literatura, cultura, intercultura: reflexiones didácticas para la enseñanza de español lengua extranjera. Lenguaje y Textos, Barcelona, v. 3, p. 19-42, 1993
MENDOZA FILLOLA, Antonio. Los materiales literarios en la enseñanza de ELE: funciones y proyección comunicativa. redELE: Revista Electrónica de Didáctica ELE, Barcelona, n. 1,e 1571-4667, 2004.
INSTITUTO PRÓ-LIVRO. Retratos da leitura no Brasil. 5. ed. São Paulo: Instituto Pró-Livro, 2020. Disponível em: https://www.prolivro.org.br/5a-edicao-de-retratos-da-leitura-no-brasil-2/a-pesquisa-5a-edicao/. Acesso em 28 set. 2021.
JARDIM, Juliana Gomes. O uso da etnografia na pesquisa em educação. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 11., 2013, curitiba. Anais [...]. Curitiba: Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Curitiba, 2013. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/CD2013/pdf/10590_6107.pdf. Acesso em: 31 maio 2021.
LAJOLO, Marisa. Literatura: ontem, hoje, amanhã. São Paulo: Editora Unesp, 2018.
MOTA, Feranda. Literatura e(m) ensino de língua estrangeira. Revista Fólio, Salvador, v. 2, n. 1, p. 101-111, 2010. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/3628. Acesso em: 1 out. 2021.
OLIVEIRA, Gabriela Rodella. O professor de português e a literatura: relações entre formação, hábitos de leitura e práticas de ensino. São Paulo: Alameda Casa Editorial, 2013.
SANTORO, Elisabetta Da indissociabilidade entre o ensino de língua e literatura: uma proposta para o ensino do italiano como língua estrangeira em curso de letras. 355f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade de São Paulo, 2007. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8139/tde-26022008-141241/pt-br.php. Acesso em 01 de out. 2021.
SANTOS, Ana Cristina dos. A literatura no ensino de línguas estrangeiras. Revista Línguas & Ensino, Rio de Janeiro, v. 1, p. 40-58, 2015. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/le/article/viewFile/21060/11942. Acesso em:1 out. 2021.
SILVA, Girlene Moreira da; ARAGÃO, Cleudene de Oliveira. Literatura, leitura e escola: em busca da melhora do desempenho leitor e da competência literária de alunos de espanhol do ensino médio. In: JORNADA NACIONAL DO GELNE, 25., 2014,Natal. Anais [...]. Natal: EDUFRN, 2014.
TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Tradução de Caio Meira. Rio de Janeiro: DIFEL, 2009.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais. São Paulo: Atlas, 1987.
ZILBERMAN, Regina. Literatura, escola e leitura. In: SANTOS, J. F.; OLIVEIRA, L. E. (org.). Literatura & ensino. Maceió: EDUFAL, 2008. p. 45-60.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.