Production of comments by children of school age based on narrative utterances
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2024v24n3p139-162Keywords:
social situations of verbal exchanges, preparation of written acts, utterance genresAbstract
This article emphasizes the importance of utterances creations by children in social situations of verbal exchanges, such as creating comments to post on a website. In this sense, it aims to highlight the importance of writing proposals that enable the formation of the reader and the creator of utterances, whose actions are manifested between real interlocutors who use written language as meaning construction. Based on the problem - "To what extent are children motivated to participate in acts of reading and writing with a social function?" the investigation was developed, in light of the theoretical contribution of Bakhtin's philosophy of language, through dialogic methodology. In the excerpt in this article, children were asked to tell someone a story and then comment on the website from where the story was selected, about it, or about the experience of describing it. With the materialization of the proposal, it was verified through the results that with the elaboration of writing acts through genres of utterance by the children, they could experience authentic situations of verbal exchange, the understanding of the social function of the comment, and the motivation to write it.
Downloads
References
AMORIM, M. O pesquisador e seu outro: Bakhtin nas ciências humanas. São Paulo: Musa Editora, 2004.
BAJARD, É. Da escuta de textos à leitura. 2. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2014.
BAKHTIN, M. A cultura popular na idade média e no renascimento: o contexto de François Rabelais. São Paulo: Hucitec, 2008.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 2016.
BRAIT, B.; MELO, R. Enunciado/enunciado concreto/enunciação. In: BRAIT, B. (org.). Bakhtin: conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2014. p. 61-79.
KOHLE, É. C. O desenvolvimento da capacidade autoral em crianças dos anos iniciais do ensino fundamental por meio da atividade de estudo. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Filosofia e Ciências - FFC - UNESP - Campus de Marília. Marília. 2022.
DAVYDOV, V. V. A new approach to the interpretation of activity structure and a content. In: HEDEGAARD, M.; JENSEN, U. J. (ed.). Activity theory and social practice: cultural-historical approaches. Aarhus: Aarhus University Press, 1999. p. 39-50.
FARACO, C. A. Linguagem & diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
FOUCAMBERT, J. Modos de ser leitor: aprendizagem e ensino da leitura no ensino fundamental. Curitiba: UFPR, 2008.
GERALDI, J. W. Ancoragens: estudos bakhtinianos. São Carlos: Pedro e Paulo Editores, 2010.
KOHLE, É. C. A aprendizagem da escrita no ensino fundamental II com o auxílio de suportes digitais. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2016. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/148028. Acesso em: 16 set. 2022.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão.1. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
MILLER, S.; MELLO, S. A. O desenvolvimento da linguagem oral e escrita em criança de 0 a 5 anos. Curitiba: Pro-Infanti, 2008.
NAHUM - NÚCLEO DE ALFABETIZAÇÃO HUMANIZADORA. O jarro de vinagre. Tradução de Dagoberto Buim Arena. NAHum, São Paulo, [2024]. Disponível em: https://nahum-lescrever.com.br/o-jarro-de-vinagre/. Acesso em: 16 set. 2022.
RIBEIRO, M. M.; ARAÚJO, J. C. "Pronto tia, eu já escrevi o site do 'rotimeio'. Agora é só apertar o enter?": o endereço eletrônico na sala de aula. In: ARAÚJO, J. C. (org.). Internet & ensino: novos gêneros, outros desafios. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007. p. 165-178.
VIGOTSKI, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VIGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone: EDUSP, 2006. p. 103-117.
VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criação na infância. São Paulo: Ática, 2009.
VOLOCHÍNOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gisele de Assis Carvalho Cabral, Érika Chrsitina Kohle

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do/s autor/es.
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.













