Production of comments by children of school age based on narrative utterances

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2024v24n3p139-162

Keywords:

social situations of verbal exchanges, preparation of written acts, utterance genres

Abstract

This article emphasizes the importance of utterances creations by children in social situations of verbal exchanges, such as creating comments to post on a website. In this sense, it aims to highlight the importance of writing proposals that enable the formation of the reader and the creator of utterances, whose actions are manifested between real interlocutors who use written language as meaning construction. Based on the problem - "To what extent are children motivated to participate in acts of reading and writing with a social function?" the investigation was developed, in light of the theoretical contribution of Bakhtin's philosophy of language, through dialogic methodology. In the excerpt in this article, children were asked to tell someone a story and then comment on the website from where the story was selected, about it, or about the experience of describing it. With the materialization of the proposal, it was verified through the results that with the elaboration of writing acts through genres of utterance by the children, they could experience authentic situations of verbal exchange, the understanding of the social function of the comment, and the motivation to write it.

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Author Biographies

Gisele de Assis Carvalho Cabral, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" campus de Marília (2021), na linha Teoria e Práticas Pedagógicas, sob orientação da livre-docente Cyntia Graziella Guizelim Simões Girotto. Mestra em Educação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Campus de Marília (2021), na linha Teoria e Práticas Pedagógicas, sob orientação da livre-docente Cyntia Graziella Guizelim Simões Girotto. Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (2010). É professora de EMEF (Escola Municipal de Ensino Fundamental) em Marília desde 2001. De 2015 a 2020, atuou como Coordenadora Pedagógica de Escola Municipal de Ensino Fundamental no mesmo município. É integrante do Grupo de Pesquisa Processos de Leitura e de Escrita: Apropriação e Objetivação PROLEAO (UNESP- Marília) e do Centro de Estudos e Pesquisas em Leitura, Literatura e Infância - CEPLLI (UNESP-Marília).

Érika Chrsitina Kohle, Fundação Carlos Chagas

Pesquisadora vinculada ao Programa de Estágio de Pós-Doutorado da Fundação Carlos Chagas na linha de pesquisa - Educação e Infância: políticas e práticas. Diretora de Escola de Educação Infantil do Município de Marília, professora da Educação Básica II, Doutora e mestra em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho (Marília-2022), (Marília-2016), graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Marília -2014), licenciada em Letras PORTUGUÊS/ALEMÃO pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Assis- 2002) e em Letras PORTUGUÊS/INGLÊS pela Universidade Cruzeiro do Sul (2021), especialista em Língua Portuguesa e Literatura pela Universidade Estadual de Campinas - Unicamp (2012). Participa desde 2011 do Grupo de Pesquisa Processos de leitura e de escrita: apropriação e objetivação, desde 2015 do Grupo de Pesquisa Implicações Pedagógicas da Teoria Histórico-Cultural e desde 2019 do Grupo de Pesquisa Especificidades da Docência na Educação Infantil, todos pertencentes ao Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Filosofia e Ciências - Unesp- Campus de Marília.

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Published

2024-12-31

How to Cite

CABRAL, Gisele de Assis Carvalho; KOHLE, Érika Chrsitina. Production of comments by children of school age based on narrative utterances. Entretextos, Londrina, v. 24, n. 3, p. 139–162, 2024. DOI: 10.5433/1519-5392.2024v24n3p139-162. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/51205. Acesso em: 14 dec. 2025.