Pedagogical work with children's literature: possibilities of study and individual and collective actions
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v9n2p445Keywords:
Teoria Histórico-Cultural; Educação infantil; Literatura infantil; Formação de professores.Abstract
The article objective to discuss Children's Literature in its triple function of strategy, content and didactic-pedagogical resource, as proposed by Chaves (2011). The research was guided by the following question: How is it possible to carry out humanizing pedagogical practices with the exponents of Children's Literature conceived as history, music and poetry? It was based on the principles of the Science of History expressed in the foundations of the Cultural-Historical Theory. A bibliographic study was carried out with a breakdown in Teacher Training, organized within the scope of the Research and Studies Group on Inclusive Early Childhood Education – GEEII, carried out in the state of Rondônia, in two municipalities, namely: Monte Negro and Itapuã do Oeste, in 2018, under the coordination of Professor Marta Chaves, from the State University of Maringá – UEM. As a result of the studies and experiences, it was found that there are rich possibilities of approaching Children's Literature as an instrumentalization of the teaching work in order to promote the maximum development of children and students.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular: educação é a base. Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf. Acesso em: 2 jul. 2020.
CHAVES, Marta. Contar história de autores e personagens: realizações pedagógicas de encantos e ensino. In: TOZETTO, Susana Soares (org.). Professores em formação: saberes, práticas e desafios. Curitiba: InterSaberes, 2015. p. 210-236.
CHAVES, Marta. Enlaces da teoria histórico-cultural com a literatura infantil. In: CHAVES, Marta (org.). Práticas pedagógicas e literatura infantil. Maringá: Eduem, 2011. p. 97-105.
CHAVES, Marta. Formação contínua de professores e a teoria histórico-cultural na educação infantil. Fractal, Niterói, v. 32, p. 227-232, 2020. DOI: https://doi.org/10.22409/1984-0292/v32_i-esp/41036 DOI: https://doi.org/10.22409/1984-0292/v32_i-esp/41036
CHAVES, Marta. Formação contínua e práticas educativas: possibilidades humanizadoras. In: CAÇÃO, Maria Izaura; MELLO, Suely Amaral; SILVA, Vandeí Pinto da (org.). Educação e desenvolvimento humano: contribuições da abordagem histórico-cultural para a educação escolar. Jundiaí: Paco Editorial, 2014a. p. 119-139.
CHAVES, Marta. Leontiev e Blagonadezhina: estudos e reflexões para considerar a organização do tempo e do espaço na educação infantil. Teoria e Prática da Educação, Maringá, v. 17, n. 3, p. 81-91, 2014b. DOI: https://doi.org/10.4025/tpe.v17i3.28210
COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teorias, análise, didática. São Paulo: Moderna, 2000.
GARCIA, Avany Aparecida. Linguagem e desenvolvimento psíquico: proposições da teoria histórico-cultural para o ensino de língua portuguesa nos anos finais do ensino fundamental. 2021. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2021. Disponível em: http://old.ppe.uem.br/teses/2021/2021%20-%20AVANY%20APARECIDA%20GARCIA.pdf. Acesso em: 2 jul. 2020.
GARCIA, Avany Aparecida; LEÃO, Jacinto Pedro Pinto. Livro didático e o ensino de língua portuguesa no sexto ano do ensino fundamental: perspectivas da teoria histórico-cultural. Culturas & Fronteiras, Porto Velho, v. 6, n. 1, p. 89-119, 2022. DOI: https://doi.org/10.48212/cf.v6i1.6931
IBGE. Censo demográfico 2019. Rio de Janeiro: IBGE, [2019]. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados.html?view=municipio. Acesso em: 2 jul. 2020.
LEONTIEV, Alexis. O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Moraes, 1978.
MELLO, Suely do Amaral; CHAVES, Marta; LUITZ, Leni; LIMA, Fabiola Cristina de; ROMAGNOLO, Célia Maria Venciguera. Aprendizagem das crianças pequenininhas. In: CHAVES, Marta; CIRINO, Leila Cristina Mattei; CASAGRANDE, Roseli Correia de Barros (org.). Orientações pedagógicas da educação infantil: estudos e reflexões para organização do trabalho pedagógico. 2. ed. Curitiba: Secretaria de Estado da Educação, 2015. v. 1, p. 51-60.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução de Paulo Bezerra. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009a.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico. Tradução de Zoia Prestes. São Paulo: Ática, 2009b.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Obras escogidas: problemas de la psicologia infantil. Tradução de Lydia Kuper. Madrid: Visor, 1996. v. 4.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Psicologia pedagógica. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Elizane Assis Nunes, Avany Aparecida Garcia, Deovane Carneiro Ribas de Moura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The journal reserves the right to make normative, orthographic and grammatical changes in the originals, with the aim of maintaining the cultured standard of the language and the credibility of the vehicle. It will, however, respect the authors' writing style. Alterations, corrections, or suggestions of a conceptual nature will be sent to the authors when necessary. In these cases, the articles, after being adequate, should be submitted to a new appreciation.