Cultural industry, childhood and play in times of technology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2023v8n2p340

Keywords:

Infância; Brincar; Consumo; Tecnologias; Indústria Cultural;

Abstract

This paper aims at discussing the technological child play and the influence of the Cultural Industry in instilling unrestrained consumption desires, to think of other forms of play that are not only linked to consumption. These reflections arose from the activities related to the Postgraduate Program - Doctorate in Education of the State University of Londrina and participation in the Study and Research Group on Education, Childhood and Critical Theory of the respective university. The methodology was based on a bibliographic study through the edges of Frankfurt School philosophers Theodor Adorno (1995), Max Horkheimer (1995), Walter Benjamin (2009) and contemporary authors who dialogue with the topic being addressed. We found that, with the advances of modernity and commercialization, there was a loss of the uniqueness of the toy, which began to bear the marks of capitalism and with a fetishistic character in managing children's play. With this, we do not propose a return to the time that has passed, but we draw attention to responsibility as a society for the human formation we are giving to our children before the traps of a world fascinated by technology.

Author Biographies

Roberta Franciele Silva, Universidade Estadual de Londrina

Master's degree in education. State University of Londrina.

Marta Regina Furlan , Universidade Estadual de Londrina

Post-Doctorate in Education from UNESC - Universidade do Extremo Sul Catarinense. Teacher in the Department of Education at the State University of Londrina/UEL. Londrina-Pr.

References

ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. A indústria cultural: o esclarecimento como mistificação das massas. In: ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento. Tradução de Guido Antônio de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985. p. 113-156.

ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. Tradução de Wolfgang L. Maar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. 2. ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 1998.

BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre o brinquedo, a criança e a educação. 2. ed. São Paulo: Duas cidades; Editora 34, 2009.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Mini Aurélio: o dicionário da língua portuguesa. 6. ed. Curitiba: Positivo, 2000.

HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. 2. ed. Tradução de Guido Antônio de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1995.

JARDIM, Claudia Santos. Brincar: um campo de subjetivação na infância. São Paulo: Annablume, 2003.

KRAMMER, Sônia. Infância, cultura contemporânea e a educação contra a barbárie. Teias, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, ago. 2007. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/revistateias/article/view/23857. Acesso em: 12 jun. 2021.

KUHLMANN JUNIOR, Moysés; FERNANDES, Rogério. Sobre a história da infância. In: FARIA FILHO, Luciano Mendes (org.). A infância e sua educação: materiais, práticas e representações. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. p. 15-33.

LIRA, Aliandra Cristina Mesomo. Jogos brinquedos e brincadeiras na educação infantil: a construção da infância moderna. In: EEDUCERE – CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 10., 2011, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: Pontifícia Universidade Católica do Paraná, 2011. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/CD2011/pdf/4542_2517.pdf. Acesso em: 12 jun. 2021.

MASCARENHAS, Angela Cristina Belém. A relação educação e trabalho na infância. In: MASCARENHAS, Angela Cristina Belém; ZANOLLA, Silvia Rosa da Silva. Educação, cultura e infância. Campinas: Grupo Átomo & Alínea, 2012.

MOMM, Carol Machado. Sobre infância e sua educação: Walter Benjamin e Hannah Arendt. 2011. 176 p. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011. Disponível em: http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/95094. Acesso em: 15 jul. 2023.

MORENO, Lupion Gilmara. A relação professor-escola-família na educação da criança de 4 a 6 anos: estudo de caso em duas instituições de ensino da cidade de Londrina. 2012. 344 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012. DOI: https://doi.org/10.11606/T.48.2012.tde-21012013-162404 DOI: https://doi.org/10.11606/T.48.2012.tde-21012013-162404

MORENO, Montserrat. Como se ensina a ser menina: o sexismo na escola. São Paulo: Moderna, 2003.

OLIVEIRA, Marta Regina Furlan de. A lógica do consumo na sociedade contemporânea e sua influência no processo de formação do pensamento infantil. 2011. 293 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2011. Disponível em: http://www.ppe.uem.br/SITE%20PPE%202010/teses/2011%20%20Marta_Furlan.pdf. Acesso em: 20 mar. 2020.

OLIVEIRA, Marta Regina Furlan de; AGOSTINI, Nilo. Sociedade multitela e a semiformação: um desafio ético de grande monta. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 14, p. 1-13, jan./dez. 2020. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3753. Acesso em: 8 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.14244/198271993753

POSTMAN, Neil. O desaparecimento da infância. Rio de Janeiro: Graphia, 1999.

SILVA, Roberta Franciele. O brincar tecnológico e a (des) potencialização formativa e lúdica na infância. 2021. 113 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2021. Disponível em: https://www.ppedu.uel.br/en/more/dissertations-theses/dissertations/category/21-2021?download=494:silva-roberta-franciele&start=20. Acesso em: 8 jun. 2020.

Published

2023-12-01

How to Cite

SILVA, Roberta Franciele; FURLAN , Marta Regina. Cultural industry, childhood and play in times of technology . Educação em Análise, Londrina, v. 8, n. 2, p. 340–357, 2023. DOI: 10.5433/1984-7939.2023v8n2p340. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/48773. Acesso em: 25 jul. 2024.