Learning and development: the role of the professional teacher in teaching in early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2023v8n2p398Keywords:
Child psychic development, Historical-Cultural Psychology, Historical-Critical Pedagogy, Early Childhood EducationAbstract
When considering Early Childhood Education the first stage of Basic Education, it is necessary to understand how the teaching and learning process takes place in this formal and collective space. In view of this statement, this text discusses the relationship between the development of the child's psyche and systematized teaching in Early Childhood Education, in order to elucidate the role of the teaching professional of childhood and the need for him to know the laws of child development that should guide his pedagogical action. To achieve the objective, we chose to develop a bibliographic work, based on the premises of Historical-Cultural Psychology and Historical-Critical Pedagogy that defend the need for systematized teaching with a historical and, at the same time, dialectical character. First, we discuss the development of the human psyche from the assumptions of the theories adopted. Then, we address how children learn and develop, which culminates in the third part, with discussions about the role of the teaching professional in Early Childhood Education. Finally, as a result of these discussions, we highlight the relevance of understanding the child's development and, thus, organize purposeful actions, in a systematic way, that make it possible to achieve the objectives to be achieved in the first stage of education.
Downloads
References
BAGGIO, Michelle Liana Soria Cuesta. Organização da prática pedagógica na pré-escola: em pauta o SAEB. 2023. 142 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2023.
ELKONIN, Daniil Borisovich. Sobre o problema da periodização do desenvolvimento psíquico na infância. In: LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdés (org.). Ensino desenvolvimental: antologia: livro 1. Uberlândia: EDUFU, 2017. p. 149-172.
LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. As necessidades e os motivos da atividade. In: LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdés (org.). Ensino desenvolvimental: antologia: livro 1. Uberlândia: EDUFU, 2017. p. 39-58.
LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. O desenvolvimento do psiquismo. Tradução de Rubens Eduardo Frias. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2004.
LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKI, Lev Semionovitch; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2018. p. 59-84.
LURIA, Alexander Romanovich. Curso de psicologia geral: introdução evolucionista à Psicologia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1979.
LURIA, Alexander Romanovich. Vigotskii. In: VIGOTSKI, Lev Semionovitch; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2018. p. 21-37.
MARTINS, Lígia Márica. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2015. DOI: https://doi.org/10.36311/2016.978-85-7983-772-2.p103-121
PASQUALINI, Juliana Campregher. A teoria histórico-cultural da periodização do desenvolvimento psíquico como expressão do método materialismo dialético. In: MARTINS, Lígia Márcia; ABRANTES, Angelo Antonio; FACCI, Marilda Gonçalves Dias (org.). Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas: Autores Associados, 2016. p. 64-90.
PASQUALINI, Juliana Campregher. O papel do professor e do ensino na Educação Infantil: a perspectiva de Vigotski, Leontiev e Elkonin. In: MARTINS, Lígia Márcia; DUARTE, Newton (org.). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. São Paulo: Editora UNESP: Cultura Acadêmica, 2010. p. 161-191.
RUIZ, João Álvaro. Metodologia científica: guia para eficiência nos estudos. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2006.
SAITO, Heloisa Toshie Irie; OLIVEIRA, Marta Regina Furlan de. Trabalho docente na Educação Infantil: olhares reflexivos para a ação intencional e planejada do ensino. Imagens da Educação, Maringá, v. 8, n. 1, p. 1-15, 2018. DOI: https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v8i1.39310
SIMONI, Elenice Gonçalves. A organização do ensino na pré-escola na transição do jogo de papéis sociais para a atividade de estudo: contribuições da teoria histórico-cultural. 2023. 84 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2023.
TULESKI, Silvana Calvo; EIDT, Nadia Mara. A periodização do desenvolvimento psíquico: atividade dominante e a formação das funções psíquicas superiores. In: MARTINS, Lígia Márcia; ABRANTES, Angelo Antonio; FACCI, Marilda Gonçalves Dias (org.). Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas: Autores Associados, 2016. p. 35-62.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VIGOTSKI, Lev Semionovitch; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2018a. p. 103-118.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. In: VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Obras Escogidas. Madrid: Visor, 1995. t. 3.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Sete aulas de L. S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. Organização de Zoia Prestes e Elizabeth Tunes; tradução de Cláudia da Costa Guimarães Santana. Rio de Janeiro: E-Papers, 2018b.
ZAMBONI, Luciana Pacheco Rigoleto. Planejamento na creche: reflexões a partir dos pressupostos da Teoria Histórico-Cultural. 2022. 134 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Michelle Cuesta Baggio, Luciana Pacheco Rigoleto Zamboni, Elenice Gonçalves Simoni, Heloisa Toshie Irie Saito
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The journal reserves the right to make normative, orthographic and grammatical changes in the originals, with the aim of maintaining the cultured standard of the language and the credibility of the vehicle. It will, however, respect the authors' writing style. Alterations, corrections, or suggestions of a conceptual nature will be sent to the authors when necessary. In these cases, the articles, after being adequate, should be submitted to a new appreciation.