The teacher-student relationship in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2020v5n1p185

Keywords:

Interpersonal relations, Higher education, Affectivity.

Abstract

The teacher-student relationship in Higher Education can favor or hinder the routine and coexistence in the classroom, and consequently, the way the teaching-learning process takes place, which can influence students motivation and behavior. The article presents the results of a State of the Art qualitative research for which we have mapped and discussed some scientific articles and theses published at Scielo and Google Scholar sites, between the years of 2008 and 2018, with the use of the following searching keys: "teacher-student relationship", "teacher-student relationship at university", and "affectivity in higher education". The analysis has revealed several situations surrounding the teacher-student relationship in Higher Education. If, on the one hand, there are professionals who adopt authoritarian and restrictive attitudes that can influence, even, the students evasion processes, on the other hand, the performance of professors who are considered as friends, humble, and democratic, can awaken in students an interest in studies, promote improvements in their social skills, and enhance their learning.

Author Biography

Marinalva Lopes Ribeiro, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)

PhD in Education from the Université de Sherbrooke. Post-Doctorate in Education from the Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Professor at the State Universidade Estadual de Feira de Santana.

References

ANTÓNIO, L. A. D.; MANUEL, J. A. C. Importância da relação professor – aluno na educação superior. In: EDUCERE Congresso Nacional de Educação, 12., 2015, [Curitiba]. Anais [...]. [Curitiba]: PUCPR, 2015. p. 29888-29897. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/22201_10845.pdf. Acesso em: 15 out. 2019.

BARDAGI, M. P.; HUTZ, C. S. Rotina acadêmica e relação com colegas e professores: impacto na evasão universitária. PSICO, Porto Alegre, v. 43, n. 2, p. 174-184, abr./jun. 2012. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistapsico/article/view/7870. Acesso em: 18 out. 2019.

BARIANI, I. C. D.; PAVANI, R. Sala de aula na universidade: espaço de relações interpessoais e participação acadêmica. Estud. Psicol., Campinas, v. 25, n. 1, jan./mar. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-166X2008000100007&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 18 out. 2019.

CANDIDO, C. M.; ASSIS, M. R.; FERREIRA, N. T.; SOUZA, M. A. A representação social do “bom professor” no ensino superior. Psicol. Soc., Belo Horizonte, v. 26, n. 2, p.356-365, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-71822014000200012&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 12 out. 2019.

CAVACA, A. G.; ESPOSTI, C. D. D.; SANTOS-NETO, E. T.; GOMES, M. J. A relação professor-aluno no ensino da Odontologia na Universidade Federal do Espirito Santo. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 8, n. 2, jul./out. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1981-77462010000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 12 out. 2019.

CURY, D. G. A relação entre professor e aluno no ensino superior vista por meio da reprovação. 2012. Dissertação (Mestrado em Psicologia Aplicada) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2012. Disponível em: pgpsi.ip.ufu.br/sites/pgpsi.ip.ufu.br/files/Anexos/Bookpage/DissertacaoDanielGoncalvesCury.pdf. Acesso em: 15 out. 2019.

FERREIRA, N. S. A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educ. Soc., Campinas, v. 23, n. 79, p.257-272, 2002. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013. Acesso em: 19 out. 2019.

JARDILINO, J. R. L.; AMARAL, D. J.; LIMA, D. F. A interação professor-aluno em sala de aula no ensino superior: o curso de administração de empresas. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 10, n. 29, p. 101-119, jan./abr. 2010. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/321280268_A_INTERACAO_PROFESSOR-ALUNO_EM_SALA_DE_AULA_NO_ENSINO_SUPERIOR_o_curso_de_administracao_de_empresas. Acesso em: 18 out. 2019.

KIECHOEFEL, J. C. As relações afetivas entre professor e aluno. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE, 10., 2011, [Curitiba]. Anais [...]. Curitiba: PUCPR, 2011. p. 2533-2543.Disponível em: https://educere.bruc.com.br/CD2011/pdf/5202_2668.pdf. Acesso em: 15 out. 2019.

NÓVOA, A. Profissão professor. Porto, PT: Porto Editora, 1999.

OLIVEIRA, C. A. V. O que os estudantes universitários pensam sobre seus professores?: um estudo sobre os professores dos cursos de licenciatura do Campus Jataí da Universidade Federal de Goiás. 2013. Dissertação (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013. Disponível em: teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-13022014-120236/publico/CAMILA_ALBERTO_VICENTE_DE_OLIVEIRA.pdf. Acesso em: 12 out. 2019.

OLIVEIRA, C. T.; WILES, J. M.; FIORIN, P. C.; DIAS, A. C. G. Percepções de estudantes universitários sobre a relação professor-aluno. Psicol. Esc. Educ., Maringá, v. 18, n. 2, p. 239-246, maio/ago. 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539/2014/0182739. Acesso em: 15 out. 2019.

PADILHA, G. L.; OLIVEIRA, A. P. M.; VALOEIS JUNIOR, I. V.; ARAUJO, E. A. S. Interação professor-aluno no processo de ensino-aprendizagem: uma análise de produção cientifica do ensino superior. Rev. Humanidades e Inovação, Palmas, v. 5, n. 3, p. 201-205, 2018. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/630. Acesso em: 17 out. 2019.

POSSOBON, L. P. S. A percepção do aluno no curso de direito em relação ao bom professor. 143 p. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2015. Disponível em: tede.unioeste.br\bitstream\tede\3322\5\Lauren_Possodon2015. Acesso em: 14 out. 2019.

QUADROS, A. L. et al. A percepção de professores e estudantes sobre a sala de aula de ensino superior: expectativas e construção de relações no curso de química da UFMG. Ciênc. educ., Bauru, v. 16, n. 1, p. 103-114, 2010. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132010000100006. Acesso em: 15 out. 2019.

RIBEIRO, M. L. A afetividade na relação educativa. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 27, n. 3, jul./set.2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-166X2010000300012&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 15 out. 2019.

RIOS, I. C.; SCHRAIBER, L. B. A relação professor-aluno em medicina – um estudo sobre o conceito pedagógico. Rev. bras. educ. med., Rio de Janeiro, v. 36, n. 3, jul./set. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022012000500004. Acesso em: 17 out. 2019.

ROMANOWSKI, J. P. As licenciaturas no Brasil: um balanço das teses e dissertações dos anos 90. 2002. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2002.

ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Diálogo Educ., Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, set./dez. 2006. Disponível em: http://www.redalyc.org\articulo.oa?id=189116275004. Acesso em: 15 out. 2019.

SANTOS, B. S.; MOLON, K. S. Reflexões sobre a desmotivação dos estudantes em aprender e as dimensões afetiva, reflexiva e teórica no trabalho docente. Rev. Educação Especial, Santa Maria, v. 22, n. 3, p. 165-180, maio/ago. 2009. Disponível em: http://www.ufsm.br\revistaeducacaoespecialb. Acesso em: 15 out. 2019.

SANTOS, C. P.; SOARES S. R. Aprendizagem e relação professor aluno na universidade: duas faces da mesma moeda. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 22, n. 49, p. 353-370, maio/ago. 2011. Disponível em: http://www.fcc.org.br/pesquisa/publicacoes/eae/arquivos/1641/1641.pdf. Acesso em: 17 out. 2019.

SEMIM, G. M.; SOUZA, M. C. B. M.; CORRÊA, A. K. Professor como facilitador do processo ensino-aprendizagem: visão dos estudantes de enfermagem. Rev. Gaúcha Enferm., Porto Alegre, v. 30, n. 3, p. 484-491, set. 2009. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/RevistaGauchadeEnfermagem/article/view/9210. Acesso em: 17 out. 2019.

VENTURA, M. C. A. A. et al. O bom professor – opinião dos estudantes. Rev. Enf. Ref. Coimbra, v. 3, n. 5, dez. 2011. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832011000300010. Acesso em: 15 out. 2019.

VERAS, R. S.; FERREIRA, S. P. A. A afetividade na relação professor – aluno e suas implicações na aprendizagem em contexto universitário. Educ. Rev., Curitiba, n. 38, set./dez. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602010000300015. Acesso em: 17 out. 2019.

Published

2020-07-15

How to Cite

RIBEIRO, Marinalva Lopes. The teacher-student relationship in higher education. Educação em Análise, Londrina, v. 5, n. 1, p. 185–200, 2020. DOI: 10.5433/1984-7939.2020v5n1p185. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/40326. Acesso em: 4 jul. 2024.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.