Geography teaching in the early years of elementary school
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2020v5n1p79Keywords:
Study of the place, Concepts, The scale of analysis, Real-life context, School contents.Abstract
Teaching Geography since the early years of elementary school is an opportunity of making the relationship between the thematic contents and real life. For that reason, we problematize the idea of concentric circles that have traditionally been developed in the early years of elementary school, and we present a suggestion, which connects the place to the real-life context. So, this model will approach the contents that belong to the Geography discipline considering the scale of analysis. The presented reflection is a qualitative and bibliographic approach based on authors from the Geography and Education areas and it is supported by the Critical-Hermeneutic Theory.Downloads
References
BROEK, J. Iniciação ao estudo da geografia. 4. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.
CALLAI, H. C. A questão da cidadania nas séries iniciais. In: CALLAI, H. C.; TOSO, C. E. I. (org.). Diálogos com professores: cidadania e práticas educativas. Ijuí: Ed. Unijuí, 2015. p.23-42.
CALLAI, H. C. Aprendendo a ler o mundo: a geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Caderno Cedes, Campinas, v. 25, n. 66, p. 227-247, maio/ago. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v25n66/a06v2566.pdf. Acesso em: mar. 2020.
GARCÍA PÉREZ, F. F. Puede la enseñanza de la geografía promover la educación ciudadana?. In: RABELO, C. P. S.; BUENO, M. A. Currículo: políticas públicas e ensino de geografia. Goiânia: Editora da PUC, 2015. p. 15-33.
GONÇALVES, T. R. P. S. Alfabetização geográfica: o olhar dos educadores geográficos de universidades públicas brasileiras. 2013. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2013.
HARVEY, D. O espaço como palavra-chave. GEOgraphia, Niterói, v. 14, n. 28, p. 8-39, 2012.
HEIDRICH, A. L.; HEIDRICH, B. B. Reflexões sobre o estudo do território. In: BUITONI, M. M. S. Geografia: ensino fundamental. Brasília: MEC, 2010. p. 113- 136.
KUHN, M.; CALLAI, H. C.; TOSO, C. E. I. Pressupostos epistemológicos dos círculos concêntricos. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 17, n. 2, p. 472-491, abr./jun. 2019.
TOSO, C. E. I.; KUHN, M.; CALLAI, H. C. O ensino dos estudos sociais nos anos iniciais da educação básica e os círculos concêntricos. Para Onde!?, Porto Alegre, v. 10, n. 1, p. 220-227, 2018. Edição especial.
MORAES, A. C. R. Geografia pequena história crítica. 20. ed. São Paulo. Annablume, 2000.
SANTOS, M. Metamorfose do espaço habitado. São Paulo: Hucitec, 1988.
SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Edusp, 2014.
YOUNG, M. F. D. Para que servem as escolas?. Educação e Sociedade, Campinas, v. 8, n. 101, p. 1287-1302, set./dez. 2007.
YOUNG, M. F. D. O futuro da educação em uma sociedade do conhecimento: o argumento radical em defesa de um currículo centrado em disciplinas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 48, p. 609-623, set./dez. 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The journal reserves the right to make normative, orthographic and grammatical changes in the originals, with the aim of maintaining the cultured standard of the language and the credibility of the vehicle. It will, however, respect the authors' writing style. Alterations, corrections, or suggestions of a conceptual nature will be sent to the authors when necessary. In these cases, the articles, after being adequate, should be submitted to a new appreciation.