Boy or girl?: planejando um objeto de aprendizagem digital no TeDEd

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2019v4n1p103

Keywords:

Digital learning objects, Foreign languages

Abstract

This article reports/analyzes a set of activities produced for the course Digital Learning Objects in Foreign Language Classes taught in 2016 at the Professional Master of Foreign Language Teaching (MEPLEM) in the State University of Londrina. Our goal is to present the stages of planning a Digital Learning Object (DLO) entitled Boy Or Girl? that explored the potentialities of TedEd and aspects of gender identity. From this experience, we intend to analyze potentialities and problems involved in the creation of DLO for teaching English in high school. This is a qualitative study in which we will develop a thematic analysis (BRAUN; CLARKE, 2006) in order to identify, analyze and report patterns within the data from the theoretical framework that supported this production: Computerized Learning Environments (COSTA; OLIVEIRA, 2004), Educational Technology (MATTOS, 1997; MAGGIO, 1997), Digital Literacy (MARTIN, 2008; ESHETALKALAI, 2004), Digital Learning Objects (WILEY, 2002; SILVA, 1998) and Digital Repositories (SCHWARZELMÜLLER; ORNELLAS , 2006; SANTOS, 2013).

Author Biographies

Samantha Gonçalves Mancini Ramos, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

PhD in Language Studies from the State University of Londrina. Professor at the State University of Londrina.

Michele Andressa Vieira Ramos, Instituto Federal do Paraná (IFPR)

Master in Modern Foreign Languages from the State University of Londrina (UEL). Professor of English and Portuguese Language at the Instituto Federal do Paraná (IFPR) Campus Ivaiporã.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Projeto um computador por aluno (UCA). 2017a. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/programas/proinfo/eixos-de-atuacao/projeto-um-computadro-por-aluno-uca. Acesso em: 15 ago. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Programa um computador por aluno (PROUCA). 2017b. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/programas/proinfo/eixos-de-atuacao/programa-um-computador-por-aluno-prouca. Acesso em: 15 ago. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Proinfo: apresentação. 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/secretaria-de-educacao-a-distancia-sp-2090341739/programas-e-acoes?id=244. Acesso em: 15 ago. 2019.

BRAUN, V.; CLARKE, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, London, v. 3, n. 2, p. 77-101, 2006.

COSTA, J. W.; OLIVEIRA, M. A. M. Ambientes informatizados de aprendizagem. In: COSTA, J. W.; OLIVEIRA, M. A. M. (org.). Novas linguagens e novas tecnologias: educação e sociabilidade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004. p. 111-138.

ESHET-ALKALAI, Y. Digital Literacy: a conceptual framework for survival skills in the digital era. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, Charlottesville, v. 13, n. 1, p. 93, 2004.

ESPURI, P. H. A Política do tablete educacional no ensino de inglês em escolas do Estado do Paraná. In: CONGRESSO LATINO-AMERICANO DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE LÍNGUAS, 6., 2017, Londrina. Anais [...]. São Paulo: Blucher Education Proceedings, 2017. Disponível em: http://www.proceedings.blucher.com.br/article-details/a-poltica-do-tablete-educacional-no-ensino-de-ingls-em-escolas-do-estado-do-paran-25511. Acesso em: 15 ago. 2019.

IEEE - Institute of Electrical and Electronic Engineers. Learning technology standards committee. Draft standard for learning object metadata version 6.1. 2001. Disponível em: http://ltsc.ieee.org/doc/. Acesso em: 15 ago. 2019.

LOUREIRO, V. J. S. A aquisição do espanhol instrumental na plataforma Moodle. Anais do Encontro Virtual de Documentação em Software Livre e Congresso Internacional de Linguagem e Tecnologia Online, Belo Horizonte, v. 4, n. 1, p. 1-6, jun. 2015. Disponível em:http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/anais_linguagem_tecnologia/article/view/8486/7467. Acesso em: 15 ago. 2019.

MAGGIO, M. O campo da tecnologia educacional: algumas propostas para a sua reconceitualização. In: LITWIN, E. (org.). Tecnologia educacional: política, histórias e propostas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997. p. 12-22.

MARTIN, A. Digital literacy and the "digital society". In: LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. (ed.). Digital literacies: concepts, policies and practices. New York: Peter Lang, 2008. p. 151-176.

MATTOS, M. Aprendizagem e tecnologia educacional. Separata de: Revista Tecnologia Educacional, Rio de Janeiro, v. 22, n. 125, p. 8-11, jul./ago. 1997.

PARANÁ. Secretaria da Educação. Diretrizes para o uso de tecnologias educacionais. Curitiba: SEED, 2010. (Série Cadernos temáticos). Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/cadernos_tematicos/diretrizes_uso_tecnologia.pdf. Acesso em: 15 ago. 2019.

PARANÁ. Secretaria da Educação. Programas e projetos conectados 2.0. Dia a Dia Educação, Curitiba, 2019. Disponível em: http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php?conteudo=1731. Acesso em: 15 ago. 2019.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação do Paraná. Diretrizes curriculares da educação básica língua estrangeira moderna. Curitiba: Secretaria de Estado da Educação do Paraná, 2008.

SANTOS, A. I. Recursos educacionais abertos no Brasil: o estado da arte, desafios e perspectivaspara o desenvolvimento e inovaçãosão. São Paulo: CETIC.br, 2013.

SCHWARZELMULLER, A.; ORNELLAS, B. Os objetos digitais e suas utilizações no processo de ensino-aprendizagem. In: CONFERENCIA LATINO AMERICANA DE OBJETOS DE APRENDIZAJE, 1., 2006, Guayaquil. Anais [...]. Guayaquil: [s.n.], 2006.

SILVA, C. Bases pedagógicas e ergonômicas para concepção e avaliação de produtos educacionais informatizados. 1998. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) - Universidade Federal Santa Catarina, Florianópolis, 1998.

TEDED. Lessons worth sharing: create a lesson. 2019a. Disponível em: https://ed.ted.com/lessons. Acesso em: 15 ago. 2019.

TEDED. The mathematics of sidewalk illusions: Fumiko Futamura. 2019b. 1 vídeo (4m 54s). Disponível em: https://ed.ted.com/lessons/the-mathematics-of-sidewalk-illusions-fumiko-futamura#watch. Acesso em: 15 ago. 2019.

WILEY, D. Connecting learning objects to instructional design theory: a definition, a metaphor, and a taxonomy. In: WILEY, D. The instructional use of learning objects. Bloomington: Agency for Instructional Technology, 2002. p. 1-35.

Published

2019-07-01

How to Cite

RAMOS, Samantha Gonçalves Mancini; VIEIRA RAMOS, Michele Andressa. Boy or girl?: planejando um objeto de aprendizagem digital no TeDEd. Educação em Análise, Londrina, v. 4, n. 1, p. 103–122, 2019. DOI: 10.5433/1984-7939.2019v4n1p103. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/35700. Acesso em: 25 jul. 2024.