Active methodologies and the construction of digital portfolios: indicators of interaction, autonomy and new practices in teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2017v2n2p303

Keywords:

Active methodology, Teacher training, Digital Portfolios, Autonomy

Abstract

This article is an investigation about the use of active methodologies in the construction of digital portfolios, as elements of signification in the teaching and learning processes, more specifically in the degree course in Mathematics of the Federal Institute of Bahia – Campus Camaçari. Thus, through a case study, we proposed the survey of interaction indicators among students, teaching practice and digital resources for the expansion of a didactic discussion. This discussion is contextualized through the theoretical-methodological conceptions of autonomy, problematization and evaluation in virtual learning spaces. The study pointed out that, in the presence of multi-semiotic and multilevel subjects, it is necessary to educate for multiplicity of methodologies and didactic critique, therefore there is no way to think of teaching and learning processes in a unitary and depositary way, without the inclusion of collaboration, problematization and autonomy of students. However, it is urgent to disseminate the active methodologies in the practice of the training of future teachers, since rethinking the training process encourages them to build a different, more dynamic and problematizing scenario for their future students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eneida Santana Baumann, Instituto Federal da Bahia (IFBA)

PhD student for the Multi-institutional and Multidisciplinary Program on Knowledge Dissemination by the Universidade Federal da Bahia.

Eduardo Fofonca, Instituto Federal do Paraná (IFPR)

PhD in Education, Art and History of Culture, Universidade Presbiteriana Mackenzie, SP. Postdoctoral degree in Education at the Universidade do Estado de Santa Catarina. Professor Universidade Federal do Paraná and Editorial Coordinator at the Instituto Federal do Paraná.

Tereza Kelly Gomes Carneiro, Instituto Federal da Bahia (IFBA)

PhD in Dissemination of Knowledge by the Universidade Federal da Bahia. He completed post-doctoral training at SENAI / CIMATEC. Professor at the Instituto Federal da Bahia.

References

BARBOSA, E.F; MOURA, D. G. Metodologias ativas de aprendizagem na educação profissional e tecnológica. Boletim Técnico. Senac, Rio de Janeiro, v. 39, n. 2, p.48-67, maio/ago., 2013. Disponível em: http://www.senac.br/media/42471/os_boletim_web_4.pdf. Acesso em: 3 jul. 2016.

BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, jan./jun. 2014. Disponível em: http://www.proiac.uff.br/sites/default/files/documentos/berbel_2011.pdf. Acesso em: 22 de jun. 2016.

BORGES, T.; ALENCAR, G. Metodologias ativas na promoção da formação crítica do estudante: o uso das metodologias ativas como recurso didático na formação crítica do estudante do ensino superior. Cairu em Revista, Salvador, v. 3, n. 4, p. 119-143, 2014. Disponível em: https://goo.gl/6bzDiH. Acesso em: 3 maio 2016.

FOFONCA, E. Os Blogs como Mídia Digital na Educação: diálogos possíveis. Razón y Palabra: Eurorrexión Galicia-Norte de Portugal, n. 74, nov. 2010/ ene. 2011. Disponível em: http://www.razonypalabra.org.mx/N/N74/VARIA74/06FofoncaV74.pdf. Acesso em: 1 jul. 2016.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 3. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2008.

MORAN, J. M. Metodologias Inovadoras com Tecnologias. Entrevista a João Matar. 2014. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=pKi2K_xcTGM&feature=youtu.be. Acesso em: 1 jul. 2016.

MORAN, J. M. Mudando a educação com metodologias ativas. Ponta Grossa: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015. (Coleção Mídias Contemporâneas: Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens, 3). Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wpcontent/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acesso em: 1 jul. 2016.

POLAK, Y. N. S. A avaliação do aprendiz em EAD. LITTO, F. M.; FORMIGA, M. Educação a Distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson. 2009. p. 153-160. Disponível em: http://www.abed.org.br/arquivos/. Acesso em: 20 jun. 2016.

SÁ-CHAVES, I. Formação, conhecimento e supervisão: contributos nas áreas da formação de professores e de outros profissionais. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2000. (Estudos temáticos 1).

SERAFIM, M. L. O. Portfólio digital como tecnologia no processo de avaliação. In: CONGRESO IBEROAMERICANO DE CIENCIA, TECNOLOGÍA, INNOVACIÓN Y EDUCACIÓN, 2014, Buenos Aires. Disponível em: http://www.oei.es/congreso2014/memoriactei/1397.pdf. Acesso em: 20 jun. 2016.

Published

2018-09-14

How to Cite

BAUMANN, Eneida Santana; FOFONCA, Eduardo; CARNEIRO, Tereza Kelly Gomes. Active methodologies and the construction of digital portfolios: indicators of interaction, autonomy and new practices in teacher training. Educação em Análise, Londrina, v. 2, n. 2, p. 303–320, 2018. DOI: 10.5433/1984-7939.2017v2n2p303. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/32085. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.