Reading practices in different school environments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2016v1n1p21

Keywords:

School environment organization, Reading development, Conception

Abstract

This paper presents the fragment of a qualitative research that had as methodological parameters the ethnographic case study approach. The research was conducted in a municipal school in Uberlândia-MG. The objective was to investigate whether the teacher’s conception of reading in a 2nd year class of elementary school influenced the way they used the school environments and its resources for the training of students-readers. Data collection and material was accomplished through observations and interviews with a teacher responsible for the class, two teachers of the course Literature and Music, two laboratory technicians and a teacher who worked in the school library. Classroom, computer lab, library and a kiosk were the environments chosen. Data analysis is based on the concepts on reading presented by Kleiman, Smith, Foucambert and Silva. At the end of the survey we noticed that the teaching action is always guided by a theoretical concept, but the teachers are not aware of it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andressa Garcia Castilho, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Master in Education from the Graduate Program in Education at the Universidade Federal de Uberlândia (UFU).

Adriana Pastorello Buim Arena, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

PhD in Education from Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. PhD-sandwich scholarship funded by CAPES at the Faculty of Psychology and Educational Science of the University of Lisbon.

References

ANDRÉ, M. E. D. A. Etnografia da prática escolar. 12. ed. São Paulo: Papirus, 1995.

ARENA, D. B. Atos de leitura: funções e características. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA ANPED CENTRO OESTE, 10., 2010, Uberlândia. Anais... Uberlândia: FACED UFU, 2010. v. 1. p. 1-10.

BAJARD, E. Manifesto dos usuários da escrita. Ensino em Re-Vista, Uberlândia, v. 21, n. 1, p. 189-195, jan./jun. 2014.

CEREJA, W. R.; MAGALHÃES, T. C. Gramática reflexiva: texto, semântica e interação. São Paulo: Atual, 2005.

CHARTIER, R. Aventura do livro do leitor ao navegador. São Paulo: Unesp, 1999.

DWYER, T. et al. Desvendando mitos: os computadores e o desempenho escolar no Sistema. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 101, dez. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101733020070004 00003&lng=en&nrm=isso. Acesso em: 1 jul. 2013.

FOUCAMBERT, J. A leitura em questão. Tradução de Bruno Charles Magno. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

KLEIMAN, A. Leitura: ensino e pesquisa. Campinas: Pontes, 1989.

KRAMER, S. Leitura e escrita de professores em suas histórias de vida e formação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 106, p. 129-157, mar. 1999.

LEONTIEV, A. N. Sobre o desenvolvimento histórico da consciência. In: LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte Universitário, 1978.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

SILVA, E. T. Elementos da pedagogia da leitura. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

SMITH, F. Compreendendo a leitura: uma análise psicolinguística da leitura e do aprender a ler. Tradução de Daíse Batista. 4. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.

VIGOTSKY. L. S. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico- livro para professores. Tradução de Zoia Prestes. São Paulo: Ática, 2009.

Published

2016-02-24

How to Cite

CASTILHO, Andressa Garcia; ARENA, Adriana Pastorello Buim. Reading practices in different school environments. Educação em Análise, Londrina, v. 1, n. 1, p. 21–44, 2016. DOI: 10.5433/1984-7939.2016v1n1p21. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/21218. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.