Tell stories is not a game

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2016v1n1p3

Keywords:

Reading, Reader’s education, Literary initiation

Abstract

This work deals with telling stories in schools. To do so, we sought to subsidies in areas such as Literature, Education and Library Science, but also on personal sources of two story tellers (an educator and a librarian). Despite making a memoirist approach with a language often in an oral rhythm, the authors share information and research that can lead, both educators and librarians, to reflect on the importance of telling stories in school. Noteworthy are the elements: voice, body, presence and literary text that interfere in the act of storytelling to different kinds of public and at different ages. The methodological procedures used were bibliographical method and biographical narrative method, which is widely used among members of a family and in this case a group of storytellers. In conclusion, we pointed out that there is not many researches into the narrative stories in the Library and Education courses, and this can interfere with this practice by teachers and librarians. There is a deficiency in the curriculum of these graduations, these professionals need constant updating. Another important aspect to highlight is that oral storytellers need to enjoy literary works to influence their readers.

Author Biographies

Sueli Bortolin, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doctor in CI from UNESP.

 

Janaina Melo, Centro Universitário Filadélfia (UNIFIL)

Pedagogue, formed by UNIFIL. Member of the Research Group "Interface: Information and Knowledge". In memorian

References

BORTOLIN, Sueli. Mediação Oral da Literatura: a voz do bibliotecário lendo ou narrando. 2010. 232f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2010.

BORTOLIN, Sueli; MELO, Janaina. Narrar histórias: uma caixinha de surpresa. Infohome, ago. 2013. Disponível em: http://www.ofaj.com.br/colunas_conteudo.php?cod=768. Acesso em: 13 dez. 2013.

COELHO, Betty. Contar histórias: uma arte sem idade. São Paulo: Ática, 1991.

ESTÉS, Clarissa Pinkola. O Dom da história: uma fábula sobre o que é suficiente, Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

ESTÉS, Clarissa Pinkola. Irmãos Grimm. Rio de Janeiro: Rocco, 2005.

FISCHER, Steven Roger. História da leitura. São Paulo: Unesp, 2006.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3.ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FREIRE, Paulo. A Importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 4.ed. São Paulo: Cortez,1983.

JOSÉ, Elias. Originalidade versus qualidade literária. Releitura, Belo Horizonte, n.2, p.4-5, jan./mar. 1992.

LINS, Guto. Livro infantil? Projeto gráfico, metodologia, subjetividade. São Paulo: Edições Rosari, 2002.

MARTINS, Maria Helena. O Que é leitura. São Paulo: Brasiliense, 1983.

ORLANDI, Eni Puccinelli. Os Formas do silêncio: no movimento dos sentidos. 6.ed. Campinas: Editora Unicamp, 2007.

OUAKNIN, Marc-Alain. Biblioterapia. São Paulo: Loyola, 1996.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2.ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

REIS, Meire Barra Rosa. Re: Bom dia! [mensagem pessoal]. Mensagem recebida por: bortolin@uel.br em 29 dez. 2013.

VIGNOLI, Richele Grenge; BORTOLIN, Sueli. A Biblioteca escolar e as mediações com a geração polegar. Biblioteca Escolar em Revista, Ribeirão Preto, v. 2, n. 2, p.45-59, 2014.

WITTER, Geraldina Porto. Pesquisa bibliográfica, pesquisa documental e busca de informação. Estudos de Psicologia, v.7, n.1, p.5-30, jan./jul. 1990.

YUNES, Eliana. Contar para ler: a arte de contar histórias e as práticas de leitura. In: MORAES, Fabiano: GOMES, Lenice (Org.). A Arte de encantar: o contador de histórias contemporâneo e seus olhares. São Paulo: Cortez, 2012.

Published

2016-02-24

How to Cite

BORTOLIN, Sueli; MELO, Janaina. Tell stories is not a game. Educação em Análise, Londrina, v. 1, n. 1, p. 3–20, 2016. DOI: 10.5433/1984-7939.2016v1n1p3. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/18673. Acesso em: 4 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.