Cultured norm, standard norm and linguistic variety in curricular mediators produced from the São Paulo Curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n3p49-69

Keywords:

curriculum presented to the teacher, linguistic variety, portuguese language teaching

Abstract

This article aims to reflect on how the São Paulo Curriculum (São Paulo, 2019), in response to the National Common Curriculum Base (Brazil, 2019), addresses the dimension of linguistic variation, in the axis of linguistic and semiotic analysis. For this, the analytical cut involves a learning situation of the first volume of didactic material entitled Curriculum in Action, for the ninth year of elementary school final years, produced by the Department of Education of the State of San Paulo. The analysis is done through Bakhtinian studies, through the collation of texts, expressed by Geraldi (2012), whose path consists in the recovery of part of the link in the chain of communication, with the intention of putting a text in dialogue with others so that one can raise some senses produced between them. The data indicate the superficiality in the treatment of the subject, in order to maintain the culture of error as intrinsic to the perspective of understanding the varieties.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 23 out. 2023.

BAGNO, Marcos. Nada na língua é por acaso: por uma pedagogia da variação linguística. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Educação em língua materna: a sociolinguística na sala de aula. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. O professor pesquisador: Introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Português brasileiro, a língua que falamos. São Paulo: Editora Contexto, 2021.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Análise linguística do português brasileiro por meio de quatro contínuos: encontrando o trabalho de Marilda Cavalcanti. Delta, São Paulo, v. 38, n. 4, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1678-460X202259478 DOI: https://doi.org/10.1590/1678-460x202259478

GERALDI, João Wanderley. Heterocientificidade nos estudos linguísticos. GRUPO DE ESTUDOS DOS GÊNEROS DO DISCURSO. Palavras e contrapalavras: enfrentando questões da metodologia bakhtiniana. São Carlos: Pedro & João Editores, 2012. p. 19-29.

FARACO, Carlos Alberto. Questões de política de língua no Brasil: problemas e implicações. Educar em Revista. Curitiba, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/ZMQ9GVJr56yH93MRKpBHTLK/?lang=pt. Acesso em 03 nov. 2023.

FARACO, Carlos Alberto. Norma Culta Brasileira: desatando alguns nós. São Paulo, Parábola Editorial, 2008.

FARACO, Carlos Alberto. Pedagogia da Variação Linguística. Língua, Diversidade e Ensino. São Paulo: Parábola, 2015.

LANKSHEAR, Colin; KNOBEL, Michele. Pesquisa pedagógica: do projeto à implementação. Trad. Magda França Lopes. Porto Alegre: Artmed, 2008.

POLIZELI, Renata Cristina Alves. Do currículo prescrito aos mediadores: currículo paulista e os cadernos currículo em ação de língua portuguesa - ensino fundamental anos finais. 2023. 1 recurso online (261 p.) Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, SP. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/12567. Acesso em: 30 set. 2023.

SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Trad. Ernani F. da R. Rosa. 3. ed. Porto Alegre, ArtMed, 2000.

SÃO PAULO. Secretaria de Estado da Educação. Currículo Paulista. São Paulo: SEDUC, 2019. Disponível em: http://www.escoladeformacao.sp.gov.br/portais/Portals/84/docs/pdf/curriculo_paulista_26_07_2019.pdf. Acesso em: 19 dez. 2023.

SÃO PAULO. Estado. Currículo em Ação 9 Nono Ano Ensino Fundamental II Caderno do Aluno volume 1. São Paulo: SEDUC, 2021. Disponível em: https://efape.educacao.sp.gov.br/curriculopaulista/wp-content/uploads/2021/01/EF_ES_9-an. Acesso: 19 dez. 2023.

Published

2023-12-31

How to Cite

POLIZELI, R. Cultured norm, standard norm and linguistic variety in curricular mediators produced from the São Paulo Curriculum. Entretextos, Londrina, v. 23, n. 3, p. 49–69, 2023. DOI: 10.5433/1519-5392.2023v23n3p49-69. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/49362. Acesso em: 20 may. 2024.