Towards an anti-racist education in bilingual education: the “Global Kids” proposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2022v22n2Esp.p107

Keywords:

Anti-racist education, Bilingual education, Critical interculturality

Abstract

This article presents a possibility of promoting an anti-racist education in bilingual early childhood education, moving away from hegemonic and supposedly neutral discourses that usually circulate in bilingual schools of prestigious languages. In order to do so, we present examples of proposals based on Racial critical literacy for prestigious bilingual educational contexts through Global Kids portfolio (EL KADRI; SAVIOLLI, 2022). Supported by a heteroglossic bilingual education perspective, proposed by García (2009), and anchored by the critical interculturality bias in bilingual schools (CANDAU, 2008; WALSH, 2010; LIBERALI, 2020; LIBERALI; MEGALE, 2021), we analyzed one of the thematic units of the didactic material “Global Kids” - used in a public bilingual school - by the critical racial literacy theory. With the examples of some activities inspired by the themes from the books “Sulwe” and “Lara's Black Dolls”, we seek to demonstrate that, from the intentionality in choosing stories that positively represent black protagonists and a work based on the CRL, it is possible to promote a bilingual education based on practices that break racist discourses and ideologies since childhood education.

Author Biographies

Michele Salles El Kadri, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Post-Doctorate in Applied Linguistics by UNicamp and Golden Postdoctoral in Education by UFES (ongoing). PhD in Language Studies (UEL). Adjunct Professor at the Universidade Estadual de Londrina.

Vivian Bergantini Saviolli, Universidade Estadual de Londrina - UEL

PhD student in Language Studies at the Universidade Estadual de Londrina. 

Cecília Gusson Santos, Universidade Estadual de Londrina - UEL

PhD student in Language Studies at the Universidade Estadual de Londrina. Assistant director of Colégio Estadual Aldo Dallago, in the municipality of Ibaiti.

References

ABAYOMI. In: WIKIPEDIA: A enciclopédia livre. [São Francisco: Wikimedia Foundation, 2007]. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Abayomi. Acesso em: 27 out. 2022.

ALMEIDA, S. Racismo estrutural: feminismos plurais. São Paulo: Editora Pólen, 2019.

BELL, L. A. Theoretical foundations for social justice education. In: ADAMS, M.; BELL, L.; GRIFFIN, P. (ed.). Teaching for diversity and social justice: a sourcebook. New York: Routledge, 1997. p. 3-15. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003005759-2

BENTO, M. A. S. Branqueamento e branquitude no Brasil. In: CARONE, I.; BENTO, M. A. S. (org.). Psicologia Social do racismo: estudo sobre branquitude e branqueamento no Brasil. Petrópolis: Editora Vozes, c2002. p. 25-57.

BENTO, M. A. S. Pactos narcísicos no racismo: branquitude e poder nas organizações empresariais e no poder público. 2002. 169 f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2002. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/47/47131/tde-18062019-181514/publico/bento_do_2002.pdf. Acesso em: 27 out. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC, 2018.

CANDAU, V. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, A. F. B.; CANDAU, V. M. Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes, 2008.

CARNEIRO, S. A construção do outro como não ser como fundamento do ser. 2005. 339 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005. Disponível em: https://negrasoulblog.files.wordpress.com/2016/04/a-construc3a7c3a3o-do-outro-como-nc3a3o-ser-como-fundamento-do-ser-sueli-carneiro-tese1.pdf. Acesso em: 27 out. 2022.

CAVALLEIRO, E. Educação antirracista: compromisso indispensável para um mundo melhor. In: CAVALLEIRO, E. (org.). Racismo e anti-racismo na educação: repensando nossa escola. São Paulo: Selo Negro, 2001. p. 141-160.

CRENSHAW, K. Mapping the margins: intersectionality, identity politics, and violence against women of color. Stanford Law Review, Stanford, v. 43, n. 6, p. 1241-1299, 2010. DOI: https://doi.org/10.2307/1229039

EL KADRI, M. S.; SAVIOLLI, V. B. Global Kids – Portfolio Bilíngue. Campinas: Pontes Editores, 2022.

EL KADRI, M. S.; SAVIOLLI, V. B.; MOLINARI, A. C. “Tough guys have feelings too” e “Mae among the stars”: recriando identidades de gênero na educação infantil bilíngue por meio de um material didático para a escola bilíngue pública. In: EL KADRI, M. S.; SAVIOLLI, V. B.; MOLINARI, A. C. Conversa com Educadores de Educação Bi/Multilíngue: o que pesquisadores tem a nos dizer?. Campinas: Pontes Editores. No prelo.

FAIRCLOUGH, N. Language and Power. London: Routledge, 2001.

FERREIRA, A. J. Educação antirracista e práticas em sala de aula: uma questão de formação de professores. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 1, p. 275-288, 2012.

FERREIRA, A. J. Epistemologies of critical racial literacy in the Brazilian context: identities of foreign language teachers, and intersectionality with race, gender and social class. Revista Virtual Lingu@ Nostr@, Vitória da Conquista, v. 8, n. 1, p. 130-156, 2021.

FERREIRA, A. J. Identidades sociais de raça, gênero, sexualidade e classe nos livros didáticos de língua estrangeira na perspectiva da Linguística Aplicada. In: FERREIRA, A. J. (org.). As políticas do livro didático e identidades sociais de raça, gênero, sexualidade e classe em livros didáticos. Campinas: Pontes Editores, 2014a. p. 91-120.

FERREIRA, A. J. Narrativas autobiográficas de professoras/es de línguas na universidade: letramento racial crítico e teoria racial crítica. In: FERREIRA, A. J. (org.). Narrativas autobiográficas de identidades sociais de raça, gênero, sexualidade e classe em estudos da linguagem. Campinas: Pontes Editores, 2015. p. 127-160.

FERREIRA, A. J. Teoria racial crítica e letramento racial crítico: narrativas e contra-narrativas de identidade racial de professores de línguas. Revista da ABPNI, Guarulhos, v. 6, n. 14, p. 236-263, 2014b.

FERREIRA, A. J. What has race/ethnicity got to do with EFL teaching?. Linguagem e Ensino, Pelotas, v. 10, n. 1, p. 211-233, 2007.

GARCÍA, O. Bilingual education in the 21st Century: a global perspective. Malden: Basil; Oxford: Blackwell, 2009.

GARCÍA, O. Prefácio. In: MEGALE, A (org.). Educação bilíngue no Brasil. São Paulo: Fundação Santillana, 2019.

GARCÍA, O.; WEI, L. Translanguaging: language, bilingualism and education. London: Palgrave, 2014. DOI: https://doi.org/10.1057/9781137385765_4

GOLEMAN, D. Inteligência Emocional: a teoria revolucionária que redefine o que é ser inteligente. 2. ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.

GOMES, N. L. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. In: BRASIL. Ministério da Educação. Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal nº 10.639/03. Brasília: MEC, 2005. p. 39-62. Disponível em: https://www.livrosgratis.com.br/ler-livro-online-26934/educacao-anti-racista--caminhos-abertos-pela-lei-federal-no-1063903-colecao-educacao-para-todos. Acesso em: 27 out. 2022.

GONÇALVES, L. A. O.; SILVA, P. B. G. O Jogo das Diferenças: o multiculturalismo e seus contextos. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2006.

LADSON-BILLINGS, G. But that’s just good teaching! The case for culturally relevant pedagogy. Theory into Practice, Philadelphia, v. 34, n. 3, p. 159-165, 1995. DOI: https://doi.org/10.1080/00405849509543675

LANDER, E. Ciencias sociales: saberes coloniales y euro cêntricos. In: LANDER, E. (org.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales - perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: Clacso, 2000. p. 11-40.

LIBERALI, F. O desenvolvimento de agência e a Educação Multi/Bilíngue. In: MEGALE, A. (org.). Desafios e práticas na educação bilíngue. São Paulo: Fundação Santillana, 2020, p. 77-92.

LIBERALI, F.; MEGALE, A. Como implementar a multiculturalidade. In: MEGALE, A (org.). Educação Bilíngue: como fazer?. São Paulo: Fundação Santillana, 2021.

LIBERALI, F.; MEGALE, A. Elite bilingual education in Brazil: an applied linguistic perspective. Colombian Applied Linguistic Journal, Bogotá, v. 18, n. 2, p. 95-108, 2016. Disponível em: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj/article/view/10022/11671. Acesso em: 27 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.14483/calj.v18n2.10022

LUPITA NYONG'O. [S. l.: s. n.], 2019. 1 vídeo (3 min 32 seg). Publicado pelo canal Lupita Nyong'o. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Go55eGL-1nQ. Acesso em: 27 out. 2022.

MEGALE, A. Educação bilíngue no Brasil. São Paulo: Fundação Santillana, 2019.

MEGALE, A.; EL KADRI, M. S.; SAVIOLLI, V. B. Sonhar, ousar e esperançar: a construção de inéditos viáveis em uma escola bilíngue pública. Submetido.

MEJÍA, A. M. Power, prestige and bilingualism. Clevedon: Multicultural Matters Limited, 2002.

MIGNOLO, W. D. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 32, n. 94, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/nKwQNPrx5Zr3yrMjh7tCZVk/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 27 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.17666/329402/2017

MOSLEY, M. ‘That really hit me hard’: moving beyond passive anti‐racism to engage with critical race literacy pedagogy. Race Ethnicity and Education, [s. l.], v. 13, n. 4, p. 449-471, 2010. DOI: https://doi.org/10.1080/13613324.2010.488902

PEREIRA, A. L.; LACERDA, S. S. P. Letramento racial crítico: uma narrativa autobiográfica. Travessias, Cascavel, v. 13, n. 3, p. 90-106, 2009.

RESENDE, V. M.; RAMALHO, V. Análise de Discurso Crítica. São Paulo: Editora Contexto, 2019.

RIBEIRO, D. O que é lugar de fala?. Belo Horizonte: Letramento, 2017.

ROSA, J.; FLORES, N. Unsettling race and language: toward a raciolinguistic perspective. Language in Society, Cambridge, v. 46, n. 5, p. 621-647, 2017. DOI: https://doi.org/10.1017/S0047404517000562

Disponível em: https://www.cambridge.org/core/services/aop-cambridge-core/content/view/30FFC5253F465905D75CDFF1C1363AE3/S0047404517000562a.pdf/unsettling-race-and-language-toward-a-raciolinguistic-perspective.pdf. Acesso em: 27 out. 2022.

SANTOS, B. S.; MENESES, M. P. (org.) Epistemologias do Sul. São Paulo: Editora Cortez. 2010.

SANTOS, B. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, n. 63, p. 237-280, 2002. DOI: https://doi.org/10.4000/rccs.1285

SANTOS, R. Maioria minorizada: um dispositivo analítico de racialidade. Rio de Janeiro: Telha, 2020.

SANTOS; C. G.; SANTOS, J. R.O. S.; EL KADRI, M.S. Letramento Racial Crítico na construção da Educação. Entretextos, v. 21, n.2, p. 153 DOI: https://doi.org/10.5433/1519-5392.2021v21n2p153

SKERRETT, A. English teachers’ racial literacy knowledge and practice. Race Ethnicity and Education, [s. l.], v. 14, n. 3, p. 313-330, 2011. DOI: https://doi.org/10.1080/13613324.2010.543391

VAN DIJK, T. A. Discurso e Poder. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2018.

WALSH, C. Estudios (inter)culturales en clave decolonial. Tabula Rasa, Bogotá, n. 12, p. 209-227, 2010. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=39617422012. Acesso em: 27 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.25058/20112742.393

Published

2022-11-30

How to Cite

EL KADRI, Michele Salles; SAVIOLLI, Vivian Bergantini; SANTOS, Cecília Gusson. Towards an anti-racist education in bilingual education: the “Global Kids” proposal. Entretextos, Londrina, v. 22, n. 2Esp., p. 107–129, 2022. DOI: 10.5433/1519-5392.2022v22n2Esp.p107. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46465. Acesso em: 27 jul. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.