Between sayings and doings: evidences of a process of continuous formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2019v19n1p331

Keywords:

Pedagogical planning, Language action, Teaching work

Abstract

This article proposes to present a comparative analysis between express concepts about language, text and work with native language and part of the pedagogical planning for active teachers of the final years of Elementary School, participants of a continuing education course. Conceiving pedagogical planning as a language action constitutive of the professional action of the teacher, the relation between theory and practice or between the internalized conceptions and the didactic situations represented allows us to glimpse the identity constitution of the teacher expressed by their action. We show the distance of a pedagogical practice in relation to the conception of the language as a discursive realization, which is reflected in the presence of text in the classroom directed to the accomplishment of a work focused on structural aspects, decontextualized.

 

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Luciene Paula Machado Pereira, Universidade Estadual de Londrina

PhD student in the Postgraduate Program in Language Studies of the State University of Londrina (UEL).

References

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental: língua portuguesa. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC/SEB, 2017.

BRONCKART, Jean-Paul. As condições de construção dos conhecimentos humanos. In: BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. São Paulo: Mercado de Letras, 2006. p. 175-202.

DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michèle; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros orais e escritos na escola. São Paulo: Mercado de Letras, 2004. p. 81-108.

GUIMARÃES, Ana Maria de Mattos. Pelos caminhos do ISD na sala de aula de língua materna. Eutomia, Recife, v. 13, n. 1, p. 604-625, jul. 2014.

MAGALHÃES, Maria Cecília Camargo; LIBERALI, Fernanda Coelho. O interacionismo sociodiscursivo em pesquisa com formação de educadores. Calidoscópio, São Leopoldo, RS, v. 2, n. 02, p. 105-111, jul./dez. 2004.

MATENCIO, Maria de Lourdes Meirelles. Textualização, ação e atividade: reflexões sobre a abordagem do interacionismo sociodiscursivo. In: GUIMARÃES, Ana Maria de Mattos; MACHADO, Anna Rachel; COUTINHO, Antónia. (org.). O interacionismo sociodiscursivo: questões epistemológicas e metodológicas. São Paulo: Mercado de Letras, 2007. p. 51-63.

MENDONÇA, Márcia. Análise Linguística no ensino médio: um novo olhar, um outro objeto. In: MENDONÇA, Márcia; BUNZEN, Clécio. Português no ensino e médio e formação do professor. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 199-226. (Série Estratégias de Ensino, v. 2).

NASCIMENTO, Elvira Lopes; GONÇALVES, Adair Vieira. A perspectiva interacionista sociodiscursiva no trabalho educacional. In: CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes (org.). Gêneros (textuais/discursivos): ensino e educação (inicial e continuada) de professores de línguas. Campinas: Mercado de Letras, 2018. v. 1, p. 26-49.

PEREIRA, Luciene Paula Machado; REIS, Regiane Coelho Pereira. Experiência em formação continuada: andaimes da prática docente. Veredas, Juiz de Fora, v. 21, n. 3, 2017. p. 326-337.

Published

2019-07-01

How to Cite

MACHADO PEREIRA, L. P. Between sayings and doings: evidences of a process of continuous formation. Entretextos, Londrina, v. 19, n. 1, p. 331–346, 2019. DOI: 10.5433/1519-5392.2019v19n1p331. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/37052. Acesso em: 11 may. 2024.