Weaving connections between early Childhood Education and Special Education: stitches between practice and training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v9n2p411

Keywords:

Formação docente; Educação Especial; Educação Infantil.

Abstract

What weavings are possible (and necessary) in teacher education for work with/for children in Special Education from an inclusive perspective? Based on this question, a methodological strategy is presented through an experiential account of actions taken during the 2nd edition of the course Educação Inclusiva: Tessituras do Fazer Pedagógico at the Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. The account represents a delicate stitching, interwoven in the articulation between the school and the university, emphasizing responsible inclusion as an ethical and political stance in advocating for the right to education for everyone. The dialogue is established with and built upon Freirean thinking, where praxis is constituted by hope and dreams, recognizing the political value of the educational task. In conclusion, it is emphasized that inclusion is understood as a path undertaken with people and teams, woven by many hands, responsibly and irrespective of the school setting. Weavings between practice and education invite adopting a co-responsible stance in teaching through a continuous dialogue between different fields of knowledge, interconnection of methodological strategies, investments in formative paths, and broadening the concepts of doing in Early Childhood Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andréa Matos Zenari, Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Pedagogue specializing in Public Management, Education Administration, Specialized Educational Assistance, Psychopedagogy and ICT and Early Childhood Education. She has worked in the Early Education and Initial Psychopedagogy Service and in the Support Office for Inclusion in Early Childhood Education in the Porto Alegre Municipal Network.

Cíntia Leão, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

She holds a Master's degree in Education from the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul and is a specialist in Early Stimulation. She works in the Early Education and Initial Psychopedagogy service and in the Support Advisory for Inclusion in Early Childhood Education at the Porto Alegre Municipal Network.

Liliane Ferrari Giordani, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

PhD in Education from the Federal University of Rio Grande do Sul. Associate Teacher in the Department of Specialized Studies at the Faculty of Education of the Federal University of Rio Grande do Sul, in the area of Special Education and Inclusion, Bilingual Education for the Deaf.

Luciane Bresciani Lopes, Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Master's Degree in Education and Specialist in Special Education and Inclusive Processes from the Federal University of Rio Grande do Sul. Teacher in the Department of Specialized Studies at the Faculty of Education of the Federal University of Rio Grande do Sul.

References

BONDIA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasielira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, abr. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP n. 9/2001. Diretrizes curriculares nacionais para a formação de professores da educação básica. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/escola-de-gestores-da-educacao-basica/323-secretarias-112877938/orgaos-vinculados-82187207/13272-parecer-cp-2001. Acesso em: 3 mar. 2024.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 2/2015. Define as diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/escola-de-gestores-da-educacao-basica/323-%20secretarias-112877938/orgaos-vinculados-82187207/21028-resolucoes-do-conselho-pleno-2015#:~:text=Resolu%C3%A7%C3%A3o%20CNE%2FCP%20n%C2%BA%202,e%20para%20a%20forma%C3%A7%C3%A3o%20continuada. Acesso em: 3 mar. 2024.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 3 mar. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Política nacional de educação especial na perspectiva inclusiva. Brasília, DF: Secretaria de Educação Especial, 2008.

BRASIL. Resolução n. 4, de 2 de outubro de 2009. Institui diretrizes operacionais para o atendimento educacional especializado na educação básica, modalidade educação especial. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_09.pdf. Acesso em: 3 mar. 2024.

FÓRUM pela Inclusão Escolar. Porto Alegre: UFRGS, [2024]. Disponível em: www.ufrgs.br/forumpelainclusao/. Acesso em: 20 fev. 2024.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.

GIORDANI, Liliane Ferrari; LOPES, Luciane Bresciani (org.). Cartas pedagógicas: tessituras em educação inclusiva. São Paulo: Pimenta Cultural, 2023. Disponível em: https://www.pimentacultural.com/livro/cartas-pedagogicas/. Acesso em 20 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.31560/pimentacultural/2023.97945

KRAEMER, Graciele Marjana; GIORDANI, Liliane Ferrari; LOPES, Luciane Bresciani (org.). Educação inclusiva: tessituras do fazer pedagógico. Porto Alegre: Cirkula, 2021.

MUSSI, Ricardo Fraklin de Freitas; FLORES, Fabio Fernandes; ALMEIDA, Cláudio Bispo de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 60-77, set. 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010

PORTO ALEGRE. Resolução n. 013 de 05 de dezembro de 2013. Dispõe sobre as diretrizes para a educação especial no sistema municipal de ensino, na perspectiva da educação inclusiva. Porto Alegre: Conselho Municipal de Educação, 2013. Disponível em: https://www2.portoalegre.rs.gov.br/cgi-bin/nph-brs?s1=000036578.DOCN.&l=20&u=/netahtml/sirel/simples.html&p=1&r=1&f=G&d=atos&SECT1=TEXT#:~:text=Resolu%C3%A7%C3%A3o%20n%C2%BA%20013%2F2013%2C%20que,na%20perspectiva%20da%20Educa%C3%A7%C3%A3o%20Inclusiva%22. Acesso em: 3 mar. 2024.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.17i2.0010

UNESCO. Relatório de Monitoramento Global da Educação 2020: inclusão e educação: todos, sem exceção. Paris: Unesco, 2020. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375582. Acesso em: 28 maio 2024.

Published

2024-06-21

How to Cite

ZENARI, Andréa Matos; LEÃO, Cíntia; GIORDANI, Liliane Ferrari; LOPES, Luciane Bresciani. Weaving connections between early Childhood Education and Special Education: stitches between practice and training. Educação em Análise, Londrina, v. 9, n. 2, p. 411–427, 2024. DOI: 10.5433/1984-7939.2024v9n2p411. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/50472. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.