Affectiveness and the ethical dimension: relations between technological filiality and the search for humanizing children
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2023v8n2p281Keywords:
Child education; Ethical Dimension; Affectivity; Technology; HumanizationAbstract
Early childhood education is a crucial period in the formation of human beings. It is at this stage that children begin to develop initial skills in different areas, such as cognitive, social, emotional and physical. It is in childhood that children establish a solid foundation of trust, affection and self-esteem, which will reflect in the next stages of their lives. This study, through bibliographical research, is based on the Historical-Cultural Theory, and therefore, seeks to approach the being who learns with the object of knowledge through elements and instruments present in his daily life. In this sense, we understand that technology, through the relationship between human beings, can effectively enable and promote the learning and development process. We aim to point out the importance of rethinking, as parents and teachers, about who is really providing activities and interactions for children to develop humanly and fully. We believe that it is necessary to offer activities that are important for child development, whether through music, art, games, interaction, in this way we can guarantee a quality education and provide children with situations that favor their participation in a society increasingly technological
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular: educação é a base. Brasília, DF: Conselho Nacional de Secretários de Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 13 ago 2023.
BUSS-SIMÃO, Márcia; LESSA, Juliana. Um olhar para o(s) corpo (s) das crianças em tempos de Pandemia. Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 22, n. especial, p. 1420-1445, dez./dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22nespp1420 DOI: https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22nespp1420
COUTO, Edvaldo Souza. A infância e o brincar na cultura digital. Perspectiva, Florianópolis, v. 31, n. 3, p. 897-916, set./dez. 2013. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2013v31n3p897. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2013v31n3p897
FERREIRA, Maria Clotilde Rosseti. A necessária associação entre educar e cuidar. Pátio Educação Infantil, Porto Alegre, n. 1, p. 10-12, abr./jul. 2003.
GUIMARÃES, Daniela. A relação com as famílias na educação infantil: o desafio da alteridade e do diálogo. In: VAZ, Alexandre Fernandez; MOMM, Caroline Machado. Educação infantil e sociedade: questões contemporâneas. Nova Petrópolis: Nova Harmonia, 2012. p. 88-100.
HERMANN, Nadja. Ética & educação: outra sensibilidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2014. (Coleção Temas & Educação).
HERMANN, Nadja. Ética: a aprendizagem da arte de viver. Educação e Sociedade, Campinas, v. 29, n. 102, p. 15-32, jan./abr. 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302008000100002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302008000100002
HERMANN, Nadja. Razão e sensibilidade: notas sobre a contribuição do estético para a ética. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 27, n. 1, p. 12-23, 2002. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/25936. Acesso em: 13 ago 2023.
MARTINS, Lígia Márcia. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. 2011. 250 p. Tese (Livre-Docência em Psicologia da Educação) – Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832012000100025. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832012000100025
SAMBRANO, Taciana Mirna. Relação instituição de educação infantil e família: um sonho acalentado, um vínculo necessário. In: ANGOTTI, Maristela. Educação infantil: para quê, para quem e por que?. Campinas: Grupo Átomo & Alínea, 2006. p. 139-155.
SEVERINO, Antonio Joaquim. Educação, sujeito e história. São Paulo: Olho d’Água, 2001.
SILVEIRA, Maria Eduarda Medeiros da. Standarts da participação infantil: cotejamento entre conceitos, teorias, abordagens e empirias. In: SILVEIRA, Maria Eduarda Medeiros da. Conceitos de participação infantil na sociologia da infância: diálogos entre categorias. 2019. 206 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências Humanas e da Educação, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2019. p. 144-151. Disponível em: https://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/000076/000076ce.pdf. Acesso em: 13 ago. 2023.
SOCIEDADE BRASILEIRA DE PEDIATRIA. Manual de orientação. Rio de Janeiro: SBP, 2019. Disponível em: file:///C:/Users/Win%2010/Downloads/_22246c-ManOrient_-__MenosTelas__MaisSaude.pdf. Acesso em: 13 ago. 2023.
SZYMANSKI, Heloisa. A relação família/escola: desafios e perspectivas. Brasília: Líber Livro, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marta Silene Ferreira Barros, Sandra Regina Mantovani Leite, Sara Dakkache Lopes Sanches, Rodolfo Gabriel Trisltz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The journal reserves the right to make normative, orthographic and grammatical changes in the originals, with the aim of maintaining the cultured standard of the language and the credibility of the vehicle. It will, however, respect the authors' writing style. Alterations, corrections, or suggestions of a conceptual nature will be sent to the authors when necessary. In these cases, the articles, after being adequate, should be submitted to a new appreciation.