Affectiveness and the ethical dimension: relations between technological filiality and the search for humanizing children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2023v8n2p281

Keywords:

Child education; Ethical Dimension; Affectivity; Technology; Humanization

Abstract

Early childhood education is a crucial period in the formation of human beings. It is at this stage that children begin to develop initial skills in different areas, such as cognitive, social, emotional and physical. It is in childhood that children establish a solid foundation of trust, affection and self-esteem, which will reflect in the next stages of their lives. This study, through bibliographical research, is based on the Historical-Cultural Theory, and therefore, seeks to approach the being who learns with the object of knowledge through elements and instruments present in his daily life. In this sense, we understand that technology, through the relationship between human beings, can effectively enable and promote the learning and development process. We aim to point out the importance of rethinking, as parents and teachers, about who is really providing activities and interactions for children to develop humanly and fully. We believe that it is necessary to offer activities that are important for child development, whether through music, art, games, interaction, in this way we can guarantee a quality education and provide children with situations that favor their participation in a society increasingly technological

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marta Silene Ferreira Barros, Universidade Estadual de Londrina

PhD in Education from USP-Sao Paulo. Master's in Philosophy of Education from UNIMEP-Piracicaba. Graduated in Pedagogy from UEPB - Campina Grande/PB. BA in Psychology from UNINGA - Maringá- PR. Lecturers in the Department of Education, Pedagogy course at the State University of Londrina.

Sandra Regina Mantovani Leite, Universidade Estadual de Londrina

Post-Doctorate in Education from Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Assis Campus. PhD in Education from Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP/Marília. Master's in Education from the State University of Londrina, Specialist in Teaching Methodology, and a degree in Pedagogy from the State University of Londrina. Lecturer at the State University of Londrina, Department of Education, working on the Pedagogy course.

Sara Dakkache Lopes Sanches, Universidade Estadual de Londrina

Graduated in Pedagogy, State University of Londrina - UEL. Teacher at the Londrina Municipal Education Network - PML.

Rodolfo Gabriel Trisltz , Universidade Estadual de Londrina

Master's student in Education at the State University of Londrina-UEL.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular: educação é a base. Brasília, DF: Conselho Nacional de Secretários de Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 13 ago 2023.

BUSS-SIMÃO, Márcia; LESSA, Juliana. Um olhar para o(s) corpo (s) das crianças em tempos de Pandemia. Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 22, n. especial, p. 1420-1445, dez./dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22nespp1420 DOI: https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22nespp1420

COUTO, Edvaldo Souza. A infância e o brincar na cultura digital. Perspectiva, Florianópolis, v. 31, n. 3, p. 897-916, set./dez. 2013. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2013v31n3p897. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2013v31n3p897

FERREIRA, Maria Clotilde Rosseti. A necessária associação entre educar e cuidar. Pátio Educação Infantil, Porto Alegre, n. 1, p. 10-12, abr./jul. 2003.

GUIMARÃES, Daniela. A relação com as famílias na educação infantil: o desafio da alteridade e do diálogo. In: VAZ, Alexandre Fernandez; MOMM, Caroline Machado. Educação infantil e sociedade: questões contemporâneas. Nova Petrópolis: Nova Harmonia, 2012. p. 88-100.

HERMANN, Nadja. Ética & educação: outra sensibilidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2014. (Coleção Temas & Educação).

HERMANN, Nadja. Ética: a aprendizagem da arte de viver. Educação e Sociedade, Campinas, v. 29, n. 102, p. 15-32, jan./abr. 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302008000100002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302008000100002

HERMANN, Nadja. Razão e sensibilidade: notas sobre a contribuição do estético para a ética. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 27, n. 1, p. 12-23, 2002. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/25936. Acesso em: 13 ago 2023.

MARTINS, Lígia Márcia. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. 2011. 250 p. Tese (Livre-Docência em Psicologia da Educação) – Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832012000100025. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832012000100025

SAMBRANO, Taciana Mirna. Relação instituição de educação infantil e família: um sonho acalentado, um vínculo necessário. In: ANGOTTI, Maristela. Educação infantil: para quê, para quem e por que?. Campinas: Grupo Átomo & Alínea, 2006. p. 139-155.

SEVERINO, Antonio Joaquim. Educação, sujeito e história. São Paulo: Olho d’Água, 2001.

SILVEIRA, Maria Eduarda Medeiros da. Standarts da participação infantil: cotejamento entre conceitos, teorias, abordagens e empirias. In: SILVEIRA, Maria Eduarda Medeiros da. Conceitos de participação infantil na sociologia da infância: diálogos entre categorias. 2019. 206 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências Humanas e da Educação, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2019. p. 144-151. Disponível em: https://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/000076/000076ce.pdf. Acesso em: 13 ago. 2023.

SOCIEDADE BRASILEIRA DE PEDIATRIA. Manual de orientação. Rio de Janeiro: SBP, 2019. Disponível em: file:///C:/Users/Win%2010/Downloads/_22246c-ManOrient_-__MenosTelas__MaisSaude.pdf. Acesso em: 13 ago. 2023.

SZYMANSKI, Heloisa. A relação família/escola: desafios e perspectivas. Brasília: Líber Livro, 2009.

Published

2023-12-01

How to Cite

BARROS, Marta Silene Ferreira; LEITE, Sandra Regina Mantovani; SANCHES, Sara Dakkache Lopes; TRISLTZ , Rodolfo Gabriel. Affectiveness and the ethical dimension: relations between technological filiality and the search for humanizing children. Educação em Análise, Londrina, v. 8, n. 2, p. 281–297, 2023. DOI: 10.5433/1984-7939.2023v8n2p281. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/48774. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.