Popular education: themes, ideas and subjects present in the pedagogical letters of Carlos Rodrigues Brandão
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2023v8n2p418Keywords:
Freirean Popular Education, Pedagogical Letters, Intersectoral, Multicultural and Decolonial Popular Education, Collaborative and Engaged Popular Education Network, Connective Intellectual.Abstract
This article is part of the result of two-year research, whose protagonist is the popular educator Carlos Rodrigues Brandão and the object of study is his collection of correspondence dated between 1964 and 1980. Letters characterized as Pedagogical Letters. These documents will contribute to the continuity of the history of Popular Education, especially with themes, ideas and subjects that are little or not visible in the academic field. In this text, the presence of Popular Education in 94 analyzed letters will be guided. The study's approach is qualitative with document analysis based on first-hand documents (correspondence) and reflections based on studies originating from this research (Paulo; Dickmann, 2020, 2021; Paulo; Gaio, 2021), as well as the use of interviews e-mails received by Brandão. We found 19 meanings and/or uses of Popular Education, three of which stand out: Intersectoral Popular Education, decolonial Popular Education and multicultural Popular Education. Likewise, we identify clandestine Popular Education in times of civil-military dictatorship. Thus, Brandão's Pedagogical Letters present encounters between the past, the present and perspectives for the future, revealing that Popular Education with the critical-emancipatory sense is constituted by several popular educations.
Downloads
References
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Educação popular. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1986a.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A educação como cultura. São Paulo: Brasiliense, 1986b.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Trinta anos depois: alguns elementos de crítica atual aos projetos de cultura popular os movimentos de cultura popular dos anos 60. In: PONTUAL, Pedro; IRELAND, Timothy (org.). Educação popular na América Latina: diálogos e perspectivas. Brasília: UNESCO, 2006.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Mais de 54 anos de educação popular. Destinatário: Fernanda Paulo. Campinas, 29 jun. 2015. Mensagem eletrônica.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. História da educação popular. [Entrevista concedida a] Fernanda Paulo, [S. l.], maio, 2017. Entrevista presencial na casa de Brandão. Entrevista 5.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A educação popular nas correspondências de Brandão. [Entrevista concedida a] Fernanda Paulo. [S. l.], ago. 2018. Entrevista por e-mail.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Não morri de novo (pelo menos por agora). Destinatário: Fernanda Paulo. Campinas, 30 abr. 2022. Mensagem eletrônica.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A Educação Popular, pesquisa participante: memória dos anos sessenta. [Entrevista concedida a] Fernanda Paulo [S. l.], ago. 2021. Entrevista por e-mail.
FÁVERO, Osmar. História da educação popular. [Entrevista concedida a] Fernanda Paulo, [S. l.], junho, 2017. Entrevista presencial na casa de Osmar Fávero. Entrevista 2.
PAULO, Fernanda dos Santos. A formação dos (as) educadores (as) populares a partir da práxis: um estudo de caso da AEPPA. 2013. 278f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.
PAULO, Fernanda dos Santos. Pioneiros e pioneiras da educação popular freiriana e a universidade. 2018. 269 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2018.
PAULO, Fernanda dos Santos; DICKMANN, Ivo (org.). Cartas pedagógicas: tópicos epistêmico metodológicos na educação popular. Chapecó: Livrologia, 2020. (Coleção Paulo Freire, v. 2).
PAULO, Fernanda dos Santos; GAIO, Daiana. Educação popular nas cartas do educador Carlos Rodrigues Brandão: contribuições para a pedagogia latino-americana. Chapecó: Livrologia, 2021. DOI: https://doi.org/10.52139/livrologia9786586218817
PAULO, Fernanda dos Santos; DICKMANN, Ivo (org.). Arqueologia nas cartas de Carlos Rodrigues Brandão: contribuições para a Educação Popular. Chapecó: Livrologia, 2021.
PAULO, Fernanda dos Santos. Meio grito. In.: PAULO, Fernanda dos Santos; DICKMANN, Ivo. (org.). Arqueologia nas cartas de Carlos Rodrigues Brandão: contribuições para a educação popular. Chapecó: Livrologia, 2021. v. 1, p. 133-136. DOI: https://doi.org/10.52139/livrologia9786586218565
PAULO, Fernanda dos Santos; TESSARO, Mônica. A presença da educação popular nas cartas de Carlos Rodrigues Brandão. Linguagens, Educação e Sociedade, Piauí, v. 27, n. 53, p. 1-26, 2023. DOI: https://doi.org/10.26694/rles.v27i53.2881
SILVA, César Ferreira da. Educação Popular na América Latina: percursos de educadoras e educadores populares da geração de 1960 no Brasil. Campinas: Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Fernanda dos Santos Paulo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The journal reserves the right to make normative, orthographic and grammatical changes in the originals, with the aim of maintaining the cultured standard of the language and the credibility of the vehicle. It will, however, respect the authors' writing style. Alterations, corrections, or suggestions of a conceptual nature will be sent to the authors when necessary. In these cases, the articles, after being adequate, should be submitted to a new appreciation.