Psycho-educational evaluation and psychoanalysis: winnicottian contributions in a possible intersection

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2022v7n1p205

Keywords:

Education, Winnicott, Psychological Assessment

Abstract

School difficulties are present in the school environment and, increasingly, are part of the routine of psychology school services, especially with regard to the demand for the psychological assessment process. This investigation aims to present a case study that involves psychological assessment resulting from a referral for suspected learning difficulties and to propose reflections based on Winnicottian psychoanalysis on emotional issues in childhood.. The case in question, of a nine-year-old child enrolled in public elementary education, reveals that school difficulties could not be explained entirely by cognitive aspects. Therefore, Winnicott's contributions show the need for a social bond established between family and school, in addition to a look at the emotional aspects present throughout the child's maturation. It is concluded, from the above, that the evaluation must consider the specificities inherent to each individual and make use of the theoretical framework of psychology, aligned with psychoeducational demands, seeking a differential diagnosis that helps in referrals consistent with the reality that presents itself.

Author Biographies

Thatiana Helena de Lima, Universidade Federal da Bahia - UFBA

Doctorate in Psychology from Universidade São Francisco. Professor at the Universidade Federal da Bahia.

Amanda Lays Monteiro Inácio, Faculdade Tecnológica do Vale do Ivaí - FATEC

Doctoral student in Psychology at Universidade São Francisco. Professor at the Faculdade Tecnológica do Vale do Ivaí (FATEC).

Katya Luciane de Oliveira, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

PhD in Psychology, Human Development and Education from the Faculty of Education of the Universidade Estadual de Campinas. Post-doctorate in Psychological Assessment from Universidade São Francisco. Professor at the Universidade Estadual de Londrina (UEL).

References

APA - American Psychological Association. Standards for educational and psychological testing. Washington: American Educational Research Association, 2014.

CFP - CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Cartilha de avaliação psicológica. Brasília: Conselho Federal de Psicologia, 2013. Disponível em: http://satepsi.cfp.org.br/docs/Avaliac%CC%A7aopsicologicaCartilha1.pdf. Acesso em: 31 ago. 2019.

LIMA, Thatiana Helena de; CUNHA, Neide de Brito; SUEHIRO, Adriana Cristina Boulhoça. Produção científica em avaliação psicológica no contexto escolar/educacional. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 23, n. e178897, p. 1-9, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-35392019018897.

OLIVEIRA, Katya Luciane de; LÚCIO, Patrícia Silva. Serviço de Avaliação Psicológica no Contexto Judiciário: um relato de estágio. Psicologia Ensino & Formação, Brasília, v. 8, n. 2, p. 63-74, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.21826/2179-58002017816374.

OLIVEIRA, Katya Luciane de; MONTEIRO, A. L.; FAIAD, C.; MUNIZ, M.; SCHELINI, P. W. Por que os professores diferenciam avaliação psicológica e testagem psicológica? In: OLIVEIRA, K. L.; SCHELINI P. W.; BARROSO, S. M. (org.). Avaliação psicológica: guia para a prática profissional. Petrópolis: Vozes, 2020. p. 11-20.

OLIVEIRA, Katya Luciane de; SEI, M. B.; INÁCIO A. L. M.; OLIVEIRA, T. S. O estágio supervisionado das dificuldades e transtornos de aprendizagem: contribuições do diagnóstico diferencial em Winnicott. In:
GIROTTO, C. G. G. S.; FRANCO, S. A. P. (org.). O estágio da educação básica e na educação superior: vivências formativas. Campinas: Pontes Editores, 2020. p. 175-190.

RIGONI, Maisa S.; SÁ, Samantha Duburgas. O processo psicodiagnóstico. In: HUTZ, Cláudio S. et al. (org.). Psicodiagnóstico. Porto Alegre: Artmed, 2016. p. 27-34.

SEI, Maíra Bonafé; SKITNEVSKY, Beatriz; TREVISAN, Felipe Montes; TSUJIGUICHI, Isabella. Caracterização da clientela infantil e adolescente de um serviço-escola de Psicologia paranaense. Revista de Psicologia da
UNESP, Assis, v. 18, n. 2, p. 19-36, 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-90442019000300002&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 31 ago. 2019.

VAGOSTELLO, Lucilena; ALBUQUERQUE, Daiana Santana Monteiro;
QUEIROZ, Fernanda Teodoro; LOPES, Gabriela Pacheco; SILVA, Letícia Vieira. Caracterização das demandas de psicodiagnóstico infantil em uma clínica-escola de São Paulo. Psicologia Revista, São Paulo, v. 26, n. 1, p. 41-58, 2017. DOI: https://doi.org/10.23925/2594-3871.2017v26i1p.41-58.

WINNICOTT, Donald W. Teoria do relacionamento paterno-infantil. In:

WINNICOTT, Donald W. O Ambiente e os processos de maturação: estudos sobre a teoria do desenvolvimento emocional. Porto Alegre: Artmed, 1983. p. 38-54.

WINNICOTT, Donald W. (1982). A criança e o seu mundo. Rio de Janeiro: LTC, 2019.
Winnicott, Donald W. Pensando sobre crianças. Porto Alegre: Artmed, 2005.

WINNICOTT, Donald W. A observação de bebês numa situação padronizada. In: WINNICOTT, Donald W. (2000), Da pediatria à psicanálise. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 2000. p. 112-132.

Published

2022-07-12

How to Cite

LIMA, Thatiana Helena de; INÁCIO, Amanda Lays Monteiro; OLIVEIRA, Katya Luciane de. Psycho-educational evaluation and psychoanalysis: winnicottian contributions in a possible intersection. Educação em Análise, Londrina, v. 7, n. 1, p. 205–221, 2022. DOI: 10.5433/1984-7939.2022v7n1p205. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/43215. Acesso em: 4 jul. 2024.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.