The teachers' silenced voice in the formulation of the high school curricular document

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2022v7n1p147

Keywords:

Curricular document, Participation, Teachers

Abstract

This article deals with the contribution of teachers in the public consultation process for the elaboration of the Curricular Document of the State of Roraima (DCRR), High School stage. This research aims to find out how the teachers contributed to the public consultation process, identify how they got to know the document and reflect on the self-assessment made by the teachers themselves about their participation in this action. Through bibliographic-documentary and field research, the teachers answered a questionnaire on the Google Forms platform. After this process, this research concludes that the public consultation took place in a superficial and light way, with reading, reflection, discussion and contribution happening at the same time. Therefore, participation did not take place in a concrete way, as the DCRR was not known and discussed in depth. Teachers are aware of the importance of the document as a guide for their pedagogical practices, since they recognize themselves at the forefront of the educational process, but point out that there was a legitimate pseudo-participation in the speed of the process and in the absence of the teacher's voice in the document, since it came to them designed and defined in contours that did not originate in the classroom’s daily life.

Author Biographies

Roberta Fernandes Vieira, Universidade Estadual de Roraima - UERR

Master's student in Education at the State University of Roraima - UERR. Teacher at Escola Estadual Gonçalves Dias in Boa Vista Roraima.

Jacilene Silva da Cruz, Universidade Estadual de Roraima - UERR

Master's student in Education at the Universidade Estadual de Roraima - UERR. Teacher at Escola Estadual Gonçalves Dias in Boa Vista Roraima.

Elialdo Rodrigues de Oliveira, Universidade Estadual de Roraima - UERR

PhD in Education from the Pontifical Catholic University of São Paulo - PUC/SP. Professor at the Universidade Estadual de Roraima - UERR.

References

BOGDAN, Robert C. e BIKLEN, Sari Knoop. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Ed. Porto Editora, 1994, Porto – Portugal.

BICUDO, M. A. V.; ESPÓSITO, V. H. C. (Org.). Pesquisa qualitativa em educação: um enfoque fenomenológico. 2. ed. Piracicaba. Editora Unimep, 1997.

BRASIL. Planejamento das Consultas Públicas. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/6._Planejamento_da_consulta_publica_revMEC_FINAL.pdf. Acesso em: 20/02/2020.

BRASIL. Metodologia para sistematização das consultas públicas e revisão dos currículos estaduais. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/4._Metodologia_-_Sistematiza%C3%A7%C3%A3o_Consultas_P%C3%BAblicas_VALIDADO.pdf Acesso em: 20/02/2020.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016. Acessado em 17/08/2020.

BRASIL. Participação Social – o governo ouvindo você: Consultas Públicas. Disponível em: https://www.gov.br/pt-br/participacao-social/consultas-publicas. Acessado em 16/08/2020.

CARVALHO, Janete Magalhães e LOURENÇO, Suzany Goulart. O silenciamento de professores da Educação Básica pela estratégia de fazê-los falar. Pro-Posições vol.29 no.2 Campinas maio/ago. 2018. Disponível em https://doi.org/10.1590/1980-6248-2017-0007. Acesso em 19/09/2020.

LLAVADOR, Francisco Beltrán. Política poder e controle do currículo. In: GIMENO SACRISTÁN, José. Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013. (38)- (53).

MUÑOZ, Francisco Imbernón. A formação dos professores e o desenvolvimento do currículo. In: GIMENO SACRISTÁN, José. Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013. (494) - (507).

OLIVEIRA. Elialdo Rodrigues de. A proposta curricular do curso de pedagogia da UERR e a realidade multicultural de Roraima. 2016. Doutorado em Educação: Currículo – Pontifícia Universidade Católica – SP.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Disponível em: https://nacoesunidas.org/wp-content/uploads/2018/10/DUDH.pdf. Acessado em 16/08/2020.

RORAIMA. Secretaria Estadual de Educação Cultura e Desporto - SEED. Dia D - Dia Estadual de discussão sobre o Documento Curricular de Roraima da Etapa do Ensino Médio, 2019.

RORAIMA. Secretaria Estadual de Educação Cultura e Desporto – SEED. Documento Curricular - Ensino Médio, DCRR-EM, 2021.

SAVIANI, Dermeval. DUARTE, Newton (orgs). Pedagogia histórico-crítica e luta de classes na educação escolar¬. Campinas-SP. Autores Associados, 2012.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais – a pesquisa qualitativa em educação. 1ª ed. São Paulo, Atlas, 2019.

Published

2022-07-12

How to Cite

VIEIRA, Roberta Fernandes; CRUZ, Jacilene Silva da; OLIVEIRA, Elialdo Rodrigues de. The teachers’ silenced voice in the formulation of the high school curricular document. Educação em Análise, Londrina, v. 7, n. 1, p. 147–166, 2022. DOI: 10.5433/1984-7939.2022v7n1p147. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/42623. Acesso em: 25 jul. 2024.