Education, reading and youth: an analysis of reading practices of high school students
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2019v4n2p309Keywords:
Reading, Education, Reading promotionAbstract
The aim was to identify the type of reading that students of the third year of a private high school in the interior of São Paulo prefer. In order to achieve the aim, we identified the interests and formats these young readers prefer, something that could be used to encourage reading habits among high school students. We conducted a qualitative research combined with a questionnaire to better understand the reading habits of teenagers, working witha sample of 76 respondents (out of a universe of 96 students) enrolled in a school in the interior of the State of São Paulo. that the results show that young students are not indifferent to reading, but have a preference for contemporary reading and want to informed about the world around them showing interests in topics such as Politics, Technology, and Science.Downloads
References
BAMBERGER, R. Como incentivar o hábito de leitura. São Paulo: Cultrix, 1977.
BARROS, M. H. T. C. de. Leitura do adolescente: uma interpretação pelas bibliotecas públicas do Estado de São Paulo - pesquisa trienal. Marília: UNESP, 1995.
BENÍCIO, C. D. Do livro impresso ao e-book: o paradigma do suporte na biblioteca eletrônica. 2003. 142f. Monografia (Graduação em Biblioteconomia) - Departamento de Ciência da Informação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2003.
CALDIN, F. C. Reflexões acerca do bibliotecário de biblioteca escolar. ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v.10, n. 2, p. 163-168, 2005.
CAMPELLO, B. Biblioteca escolar: conhecimentos que sustentam a prática. São Paulo: Autêntica, 2012.
CARVALHO, L. da S. et al. A Leitura na sociedade do conhecimento. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 11, n. 1, p. 19-27, jan. / jul. 2006.
CENTRO REGIONAL DE ESTUDOS PARA O DESENVOLVIMENTO DA SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO. Cresce frequência de uso da Internet por crianças e adolescentes, aponta Cetic.br. 2015. Disponível em: <http://www.cetic.br/noticia/cresce-frequencia-de-uso-da-internet-por-criancas-e-adolescentes-aponta-cetic-br/>. Acesso em: 17 nov. 2015.
FISCHER, S. R. História da leitura. São Paulo: UNESP, 2006.
FOUCAMBERT, J. A leitura em questão. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.
FREIRE, P. Professor sim, tia não: cartas a quem ousar ensinar. São Paulo: Olho d'Água,1995.
GELEDÉS, Instituto da Mulher Negra. Racionais MC´s: ‘Sobrevivendo no Inferno’ vira livro. São Paulo, 2018. Disponível em: https://www.geledes.org.br/racionais-mcs-sobrevivendo-no-inferno-vira-livro/?gclid=CjwKCAjwwvfrBRBIEiwA2nFiPaxzRJ8MeiyAcuZrR3RYcT5koxOIyjI95YT7-jT_CY-xiJisRCZV8BoCl8QQAvD_BwE. Acesso em: 13/09/2019.
KRIEGL, M. de L. de S. Leitura: um desafio sempre atual. Revista PEC, Curitiba, v. 2, n.1, p. 1-12, 2002.
KUHLTHAU, C. Como orientar a pesquisa escolar: estratégias para o processo de aprendizagem. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
MAGNANI, M. do R. M. Leitura, literatura e escola: sobre a formação do gosto. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
MANIFESTO, I. F. L. A. UNESCO para biblioteca escolar. Traduzido por Neusa Dias de Macedo. Disponível em <file:///C:/Users/Pesquisa/Documents/Textos%20tcc%20Denise/IFLA%20UNESCO.pdf > Acesso em: 12 jan. 2016ba
MARTINS, M. H. O que é leitura. Porto Alegre: Brasiliense, 2003.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Relatório nacional PISA 2015: resultados brasileiros. 2015. Disponível em:< http://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/resultados/2015/pisa2015_completo_final_baixa.pdf> Acesso em: 13 jan. 2017
NETO, L. O poder jovem na lista Nielsen PublishNews. 2015. Disponível em:<Http://www.publishnews.com.br/materias/2015/11/17/o-poder-jovem-na-lista-nielsen-publishnews>. Acesso em: 27 dez. 2015.
PETIT, M. Os jovens e a leitura. Editora 34, 2008.
PHILADELFIO, J. A. Alta literatura x literatura de massas: diálogos (im) possíveis? 2009.
SILVA, E. T. Leitura na escola e na biblioteca. Campinas: Papirus, 1991.
SILVA, R. J. de. Oralidade em orientação pedagógica de leitura na escola.In: BORTOLIN, S.; NETO, J. A. dos S.; SILVA, Rovilson José da (Org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: ABRCIN, 2015.
VARGAS, S. Leitura: uma aprendizagem de prazer. 4 ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The journal reserves the right to make normative, orthographic and grammatical changes in the originals, with the aim of maintaining the cultured standard of the language and the credibility of the vehicle. It will, however, respect the authors' writing style. Alterations, corrections, or suggestions of a conceptual nature will be sent to the authors when necessary. In these cases, the articles, after being adequate, should be submitted to a new appreciation.