Education, reading and youth: an analysis of reading practices of high school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2019v4n2p309

Keywords:

Reading, Education, Reading promotion

Abstract

The aim was to identify the type of reading that students of the third year of a private high school in the interior of São Paulo prefer. In order to achieve the aim, we identified the interests and formats these young readers prefer, something that could be used to encourage reading habits among high school students. We conducted a qualitative research combined with a questionnaire to better understand the reading habits of teenagers, working witha sample of 76 respondents (out of a universe of 96 students) enrolled in a school in the interior of the State of São Paulo. that the results show that young students are not indifferent to reading, but have a preference for contemporary reading and want to informed about the world around them showing interests in topics such as Politics, Technology, and Science.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Denise Cristina Belam Fioravanti, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP)

PhD student at Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP)

Francisco Arrais Nascimento, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP)

PhD student in Information Science at the Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP).

Ana Laura Bonini Rodrigues de Souza, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP)

Master's student in the Graduate Program in Education at the Faculty of Philosophy and Sciences, Universidade Estadual Paulista (UNESP).

Cristiane Paiva Alves, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

PhD in Special Education (Education of the Special Individual) by the Universidade Federal de São Carlos.

Daniel Martínez-Ávila, Universidad Carlos III de Madrid

International doctorate by the Official Doctorate Program in Documentation by Universidad Carlos III de Madrid. Permanent Professor of the Graduate Program in Information Science (PPGCI) at Universidade Estadual Paulista (UNESP).

References

ALMEIDA JUNIOR, O. F. de. Sociedade e biblioteconomia. São Paulo: Polis, 1997.

BAMBERGER, R. Como incentivar o hábito de leitura. São Paulo: Cultrix, 1977.

BARROS, M. H. T. C. de. Leitura do adolescente: uma interpretação pelas bibliotecas públicas do Estado de São Paulo - pesquisa trienal. Marília: UNESP, 1995.

BENÍCIO, C. D. Do livro impresso ao e-book: o paradigma do suporte na biblioteca eletrônica. 2003. 142f. Monografia (Graduação em Biblioteconomia) - Departamento de Ciência da Informação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2003.

CALDIN, F. C. Reflexões acerca do bibliotecário de biblioteca escolar. ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v.10, n. 2, p. 163-168, 2005.

CAMPELLO, B. Biblioteca escolar: conhecimentos que sustentam a prática. São Paulo: Autêntica, 2012.

CARVALHO, L. da S. et al. A Leitura na sociedade do conhecimento. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 11, n. 1, p. 19-27, jan. / jul. 2006.

CENTRO REGIONAL DE ESTUDOS PARA O DESENVOLVIMENTO DA SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO. Cresce frequência de uso da Internet por crianças e adolescentes, aponta Cetic.br. 2015. Disponível em: <http://www.cetic.br/noticia/cresce-frequencia-de-uso-da-internet-por-criancas-e-adolescentes-aponta-cetic-br/>. Acesso em: 17 nov. 2015.

FISCHER, S. R. História da leitura. São Paulo: UNESP, 2006.

FOUCAMBERT, J. A leitura em questão. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

FREIRE, P. Professor sim, tia não: cartas a quem ousar ensinar. São Paulo: Olho d'Água,1995.

GELEDÉS, Instituto da Mulher Negra. Racionais MC´s: ‘Sobrevivendo no Inferno’ vira livro. São Paulo, 2018. Disponível em: https://www.geledes.org.br/racionais-mcs-sobrevivendo-no-inferno-vira-livro/?gclid=CjwKCAjwwvfrBRBIEiwA2nFiPaxzRJ8MeiyAcuZrR3RYcT5koxOIyjI95YT7-jT_CY-xiJisRCZV8BoCl8QQAvD_BwE. Acesso em: 13/09/2019.

KRIEGL, M. de L. de S. Leitura: um desafio sempre atual. Revista PEC, Curitiba, v. 2, n.1, p. 1-12, 2002.

KUHLTHAU, C. Como orientar a pesquisa escolar: estratégias para o processo de aprendizagem. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

MAGNANI, M. do R. M. Leitura, literatura e escola: sobre a formação do gosto. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

MANIFESTO, I. F. L. A. UNESCO para biblioteca escolar. Traduzido por Neusa Dias de Macedo. Disponível em <file:///C:/Users/Pesquisa/Documents/Textos%20tcc%20Denise/IFLA%20UNESCO.pdf > Acesso em: 12 jan. 2016ba

MARTINS, M. H. O que é leitura. Porto Alegre: Brasiliense, 2003.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Relatório nacional PISA 2015: resultados brasileiros. 2015. Disponível em:< http://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/resultados/2015/pisa2015_completo_final_baixa.pdf> Acesso em: 13 jan. 2017

NETO, L. O poder jovem na lista Nielsen PublishNews. 2015. Disponível em:<Http://www.publishnews.com.br/materias/2015/11/17/o-poder-jovem-na-lista-nielsen-publishnews>. Acesso em: 27 dez. 2015.

PETIT, M. Os jovens e a leitura. Editora 34, 2008.

PHILADELFIO, J. A. Alta literatura x literatura de massas: diálogos (im) possíveis? 2009.

SILVA, E. T. Leitura na escola e na biblioteca. Campinas: Papirus, 1991.

SILVA, R. J. de. Oralidade em orientação pedagógica de leitura na escola.In: BORTOLIN, S.; NETO, J. A. dos S.; SILVA, Rovilson José da (Org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: ABRCIN, 2015.

VARGAS, S. Leitura: uma aprendizagem de prazer. 4 ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2000.

Published

2019-12-21

How to Cite

FIORAVANTI, Denise Cristina Belam; NASCIMENTO, Francisco Arrais; SOUZA, Ana Laura Bonini Rodrigues de; ALVES, Cristiane Paiva; MARTÍNEZ-ÁVILA, Daniel. Education, reading and youth: an analysis of reading practices of high school students. Educação em Análise, Londrina, v. 4, n. 2, p. 309–330, 2019. DOI: 10.5433/1984-7939.2019v4n2p309. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/38153. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.