Religious reforms and the expansion of access to education
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2019v4n2p269Keywords:
Access to schooling, Christianity, Education, Religious reformsAbstract
This research is focused on the historical movements of the Christian religion, commonly referred to as Reformation and Counter Reformation (expressions rejected in this work), and their contribution to the education, mainly considering the expansion of the access to the education in a systematized way. The main objective is to highlight the proposals and activities of both, Protestants and Catholics, and analyze how it contributed to create opportunities for people to come into contact with the developed knowledge. This is accomplished from a point of view of the historical development of the notions and ecclesiastical organizations, outlining those dealing with education, that occasionally turns into just a political matter. The aim is to demonstrate the educational implications that such movements entailed through the history until their arrival to Brazil, with regard to the access to the formal education. This work is supported by a literature research, using as structural references the authors Hsia (2010), Lindberg (2001), Luzuriaga (1976) and Pereira (2012). We attempt to trace the relations between the religious movements and the political actions proposed with educational objectives, either by the State or the Church, based on historians focused on the topic. It’s a seemed fact that religious changes affect and are affected by the political setting and the vision of the human person or of the world.References
.
ATAÍDES, F. M. Simonton: o missionário que impactou o Brasil. Arapongas: Aleluia, 2008.
BARBOSA, L. M. R. Estado e educação em Martinho Lutero: a origem do direito à educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 144, p.866-885, set./dez. 2011. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742011000300012. Acesso em: 10 fev. 2019.
CAPELO, L. C. Inventário do fundo documental da Universidade de Évora. Évora: Universidade de Évora, 2010.
COSTA, C. J.; MARTINS, F. J. S. Análise histórica, religiosa e educacional sobre o catecismo do Santo Concílio de Trento. Revista Brasileira de História das Religiões, Maringá, ano 2, n. 6, fev. 2010. Disponível em: http://www.dhi.uem.br/gtreligiao/pdf5/texto3.pdf. Acesso em: 3 mar. 2019.
D’AUBIGNÉ, J. H. M. História da reforma do XVI século. São Paulo: Casa Editora Presbiteriana, 1951.
DEIROS, P. A. Protestantismo en América Latina. [S. l.]:Editora Caribe, 1997.
DREHER, M. N. História do povo de Jesus: uma leitura latino-americana. São Leopoldo: Sinodal, 2013.
FERREIRA JUNIOR, A.; BITTAR, M. Pluralidade linguística, escola de bê-á-bá e teatro jesuítico no Brasil do século XVI. Educação e Sociedade, Campinas, v. 25, n. 86, apr. 2004.
HILSDORF, M. L. S. O aparecimento da escola moderna: uma história ilustrada. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
HSIA, R. P.-C. El mundo de la renovación católica. Traducción de Sandra Chaparro Martínez. Madrid: Ediciones Akal S. A., 2010.
LEITE, S. L. S. I. Suma histórica da companhia de Jesus no Brasil. Lisboa: Junta de Investigações Ultramar, 1965.
LINDBERG, C. As reformas na Europa. Tradução de Luís Henrique Dreher, Luís Marcos Sander. São Leopoldo: Sinodal, 2001.
LUTERO, M. As 95 teses de Martinho Lutero. 1517. Disponível em: http://www.luteranos.com.br/lutero/95_teses.html. Acesso em: 4 abr. 2019.
LUTERO, M. Interpretação do novo testamento: Gálatas – Tito. Tradução de Paulo F. Flor, Luís H. Dreher. São Leopoldo: Sinodal; Canoas: ULBRA; Porto Alegre: Concórdia, 2008. (Obras selecionadas, v. 10).
LUZURIAGA, L. História da educação e da pedagogia. São Paulo: Editora Nacional, 1976.
MARTINS, I. L. D. João VI e a Biblioteca Nacional: um legado em papel. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 2008. Curadoria e textos Ismênia de Lima Martins, Vitor Manuel Marques da Fonseca.
MENDONÇA, A. G.; VELASQUES FILHO, P. V. Introdução ao protestantismo no Brasil. São Paulo: Editora Loyola, 1990.
MIRANDA, M. Código pedagógico dos Jesuítas, Ratio Studiorum da Companhia de Jesus, regime e curriculum de estudos. Setúbal: Esfera do Caos Editores Lda., 2009.
PEREIRA, S. M.; VAZ, F. L. Universidade de Évora (1559-2009), 450 anos de modernidade educativa. Évora: Chiado Editora, 2012.
PROENÇA, W. L. Leituras na reforma e (Re) formas da Leitura. Práxis Evangélica, Londrina, n. 29, 2018.
RANDELL, K. Lutero e a reforma alemã 1517-1555. Tradução de Beatriz Sidou. São Paulo: Editora Ática, 1995
RIBEIRO, F. J. G. O primeiro mestre-escola do Brasil. Revista Letras, Curitiba, v. 10, p. 122-125, 1959. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/letras/article/viewFile/19953/13160. Acesso em: 20 jan. 2019.
SHIGUNOV NETO, A.; MACIEL, L. S. B. O ensino jesuítico no período colonial brasileiro: algumas discussões. Educar, Curitiba, n. 31, p. 169-189, 2008.
SILVA, A. Cinquenta anos de jesuítas em Évora, 1961-2011. Revista do Instituto Superior de Teologia de Évora, Évora, ano 24, n. 45, 2011.
SILVA, E. L.; MENEZES, E. M. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. 4. ed. rev. atual. Florianópolis: UFSC, 2005.
SIMON, E. A reforma. Rio de Janeiro: José Olympio Editora, 1971.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The journal reserves the right to make normative, orthographic and grammatical changes in the originals, with the aim of maintaining the cultured standard of the language and the credibility of the vehicle. It will, however, respect the authors' writing style. Alterations, corrections, or suggestions of a conceptual nature will be sent to the authors when necessary. In these cases, the articles, after being adequate, should be submitted to a new appreciation.