Contributions to a critical analysis of the official discourse on literary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2018v3n2p96

Keywords:

Lecture literary education, Curriculum, Literature, Reading.

Abstract

In this text, we intend to present some contributions for the analysis of the official discourse that emerges from the transposition of the concept of literary education to the normative texts referring to Portuguese (subject) in Basic Education in Portugal. Thus, we try to discuss, at first, the very concept of literary education, in order to articulate it with the problem of literary reading. We also seek, within the framework of theoretical reflection, to highlight the relation between literary reading and the subjectivity of the reader. Subsequently, proceeding the non-obtrusive data analysis of the above mentioned normative texts, we will present an analytical and critical reading of the official discourse. We conclude that there seems to be a mismatch between the objectives of an effective literary education and the Program and Curricular Goals of Portuguese with possible negative implications in the possible range of practices adopted in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Melo, Jorge Peixinho Secondary School, Montijo.Portugal

Master in Teaching Portuguese and Foreign Language in the 3rd Cycle of Basic Education and Secondary Education, in the area of Spanish specialization by the University of Évora / Jorge Peixinho Secondary School, Montijo.Portugal

Paulo Lampreia Costa, Évora University-Department of Pedagogy and Education. Portugal

Doctor of Education Sciences from the University of Évora / Évora University-Department of Pedagogy and Education; Center for Research in Education and Psychology-CIEP-EU

References

ACADEMIA DAS CIÊNCIAS DE LISBOA. Dicionário do português contemporâneo. Lisboa: Verbo, 2001. v. 2.

AGUIAR E SILVA, Vítor. Teoria da Literatura. 8. ed. Coimbra: Livraria Almedina, 1988.

AZEVEDO, Fernando; BALÇA, Ângela. Educação literária e formação de leitores. In: AZEVEDO, Fernando; BALÇA, Ângela. (Coord.). Leitura e educação literária. Lisboa: PACTOR, 2016. 1-13

COLOMER, Teresa De la enseñanza de la literatura a la educación literaria. Comunicación, Lenguaje y Educación, Madrid, n. 9, p. 21-32, 1991. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=126236. Acesso em: 21 ago. 2017.

COLOMER, Teresa. La didáctica de la literatura: temas y líneas de investigación e innovación. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2010a. Disponível em: http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/la-didactica-de-la-literatura-temas-y-lineas-de-investigacion-e-innovacion/html/926cb127-44d0-45c4-aaca-09dbc8abea01_2.html. Acesso em: 21 ago. 2017.

COLOMER, Teresa. La educación literaria. In: MIRET, Inés; ARMENDANO, Cristina (Coord.). Lectura y bibliotecas escolares. Madrid: Fundación Santillana, 2011. (Metas Educativas 2021). p. 73-82.

COLOMER, Teresa. La evolución de la enseñanza literaria. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2010b. Disponível em: http://www.cervantesvirtual.com/obra/la-evolucion-de-la-ensenanza-literaria/. Acesso em: 21 ago. 2017.

COSTA, Paulo. Algumas notas sobre discurso oficial para o Português: as metas curriculares e a educação literária. Nuances: estudos sobre educação, Presidente Prudente, v. 26. n. 3, 2015.

COSTA, Paulo. Literatura, cânones, clássicos. In: BALÇA, Â.; PIRES, M. N. C. Literatura infantil e juvenil formação de leitores. Lisboa: Santillana, 2013. (Coleção Educação em Análise).

DUFAYS, Jean-Louis. La lecture littéraire, des “pratiques du terrain” aux modèles théoriques. Lidil: revue de linguistique et de didactique des langues, Saint-Martin-d'Hères, n. 33, p. 79-101, 2006. Disponível em: https://lidil.revues.org/60. Acesso em: 21 ago. 2017.

FERRAZ, Maria de Lourdes. Literatura. In: BIBLOS: enciclopédia verbo das literaturas de língua portuguesa. São Paulo: Verbo, 1997. v. 2.

MENDOZA FILLOLA, Antonio. El intertexto del lector: un análisis desde la perspectiva de la enseñanza de la literatura. Signa: revista de la Asociación Española de Semiótica, Madrid, n. 5, p. 265-288, 1996.

MENDOZA FILLOLA, Antonio. La educación literaria: bases para la formación de la competencia lecto-literaria. Málaga: Ediciones Aljibe, 2004.

PORTUGAL. Despacho n. 10874/2012, de 10 de agosto. Diário da República, Lisboa, 2 série, n. 155, 10 ago. 2012a. Disponível em: http://www.dge.mec.pt/legislacao. Acesso em: 30 jul. 2017.

PORTUGAL. Despacho n. 17169/2011, de 23 de Dezembro. Diário da República, Lisboa, 2 série, n. 245, 23 dez. 2011. Disponível em: https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Basico/Legislacao/despacho_17169_2011.pdf. Acesso em: 30 jul. 2017.

PORTUGAL. Despacho n.º 15971/2012, de 14 de dezembro. Diário da República, Lisboa, 2 série, n. 242, 14 dez. 2012b. Disponível em: http://www.dge.mec.pt/legislacao. Acesso em: 30 jul. 2017.

PORTUGAL. Despacho n.º 2109/2015, de 27 de fevereiro. Diário da República, Lisboa, 2 série, n. 41, 27 fev. 2015a. Disponível em: http://www.dge.mec.pt/legislacao. Acesso em: 30 jul. 2017.

PORTUGAL. Despacho n.º 7442-D/2015, de 6 de julho. Diário da República, Lisboa, 2 série, n. 129, 6 jul. 2015b. Disponível em: http://www.dge.mec.pt/legislacao. Acesso em: 21 ago. 2017.

PORTUGAL. Ministério da Educação e Ciência. Metas curriculares de português: ensino básico: 1.º, 2.º e 3.º ciclos. Lisboa, 2012c.

PORTUGAL. Ministério da Educação e Ciência. Programa e metas curriculares de português para o ensino básico. Lisboa: Departamento de Educação Básica, 2015c.

RECHOU, Blanca-Ana Roig. Educación literaria. Literatura infantil y juvenil. Una propuesta multicultural. Educação, Porto Alegre, v. 35, n. 3, p. 362-370, 2012.

ROUXEL, Annie. Pratiques de lecture: quelles voies pour favoriser l’expression du sujet lecteur? Le Français Aujourd’hui, [S. l.], n. 157, p. 65-73, 2007. Disponível em: https://www.cairn.info/revue-le-francais-aujourd-hui-2007-2.htm. Acesso em: 21 ago. 2017.

ROUXEL, Annie. Qu’entend-on par lecture littéraire? Eduscol: informer et accompagner les professionnels de l’éducation. 2002. Disponível em: http://eduscol.education.fr/cid46315/qu-entend-on-par-lecture-litteraire%C2%A0.html. Acesso em: 22 ago. 2017.

STEINER, George. O silêncio dos livros. Lisboa: Gradiva, 2007.

Published

2018-12-07

How to Cite

MELO, Sandra; COSTA, Paulo Lampreia. Contributions to a critical analysis of the official discourse on literary education. Educação em Análise, Londrina, v. 3, n. 2, p. 96–119, 2018. DOI: 10.5433/1984-7939.2018v3n2p96. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/35460. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.