Contributions to a critical analysis of the official discourse on literary education
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2018v3n2p96Keywords:
Lecture literary education, Curriculum, Literature, Reading.Abstract
In this text, we intend to present some contributions for the analysis of the official discourse that emerges from the transposition of the concept of literary education to the normative texts referring to Portuguese (subject) in Basic Education in Portugal. Thus, we try to discuss, at first, the very concept of literary education, in order to articulate it with the problem of literary reading. We also seek, within the framework of theoretical reflection, to highlight the relation between literary reading and the subjectivity of the reader. Subsequently, proceeding the non-obtrusive data analysis of the above mentioned normative texts, we will present an analytical and critical reading of the official discourse. We conclude that there seems to be a mismatch between the objectives of an effective literary education and the Program and Curricular Goals of Portuguese with possible negative implications in the possible range of practices adopted in the classroom.Downloads
References
AGUIAR E SILVA, Vítor. Teoria da Literatura. 8. ed. Coimbra: Livraria Almedina, 1988.
AZEVEDO, Fernando; BALÇA, Ângela. Educação literária e formação de leitores. In: AZEVEDO, Fernando; BALÇA, Ângela. (Coord.). Leitura e educação literária. Lisboa: PACTOR, 2016. 1-13
COLOMER, Teresa De la enseñanza de la literatura a la educación literaria. Comunicación, Lenguaje y Educación, Madrid, n. 9, p. 21-32, 1991. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=126236. Acesso em: 21 ago. 2017.
COLOMER, Teresa. La didáctica de la literatura: temas y líneas de investigación e innovación. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2010a. Disponível em: http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/la-didactica-de-la-literatura-temas-y-lineas-de-investigacion-e-innovacion/html/926cb127-44d0-45c4-aaca-09dbc8abea01_2.html. Acesso em: 21 ago. 2017.
COLOMER, Teresa. La educación literaria. In: MIRET, Inés; ARMENDANO, Cristina (Coord.). Lectura y bibliotecas escolares. Madrid: Fundación Santillana, 2011. (Metas Educativas 2021). p. 73-82.
COLOMER, Teresa. La evolución de la enseñanza literaria. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2010b. Disponível em: http://www.cervantesvirtual.com/obra/la-evolucion-de-la-ensenanza-literaria/. Acesso em: 21 ago. 2017.
COSTA, Paulo. Algumas notas sobre discurso oficial para o Português: as metas curriculares e a educação literária. Nuances: estudos sobre educação, Presidente Prudente, v. 26. n. 3, 2015.
COSTA, Paulo. Literatura, cânones, clássicos. In: BALÇA, Â.; PIRES, M. N. C. Literatura infantil e juvenil formação de leitores. Lisboa: Santillana, 2013. (Coleção Educação em Análise).
DUFAYS, Jean-Louis. La lecture littéraire, des "pratiques du terrain" aux modèles théoriques. Lidil: revue de linguistique et de didactique des langues, Saint-Martin-d'Hères, n. 33, p. 79-101, 2006. Disponível em: https://lidil.revues.org/60. Acesso em: 21 ago. 2017.
FERRAZ, Maria de Lourdes. Literatura. In: BIBLOS: enciclopédia verbo das literaturas de língua portuguesa. São Paulo: Verbo, 1997. v. 2.
MENDOZA FILLOLA, Antonio. El intertexto del lector: un análisis desde la perspectiva de la enseñanza de la literatura. Signa: revista de la Asociación Española de Semiótica, Madrid, n. 5, p. 265-288, 1996.
MENDOZA FILLOLA, Antonio. La educación literaria: bases para la formación de la competencia lecto-literaria. Málaga: Ediciones Aljibe, 2004.
PORTUGAL. Despacho n. 10874/2012, de 10 de agosto. Diário da República, Lisboa, 2 série, n. 155, 10 ago. 2012a. Disponível em: http://www.dge.mec.pt/legislacao. Acesso em: 30 jul. 2017.
PORTUGAL. Despacho n. 17169/2011, de 23 de Dezembro. Diário da República, Lisboa, 2 série, n. 245, 23 dez. 2011. Disponível em: https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Basico/Legislacao/despacho_17169_2011.pdf. Acesso em: 30 jul. 2017.
PORTUGAL. Despacho n.º 15971/2012, de 14 de dezembro. Diário da República, Lisboa, 2 série, n. 242, 14 dez. 2012b. Disponível em: http://www.dge.mec.pt/legislacao. Acesso em: 30 jul. 2017.
PORTUGAL. Despacho n.º 2109/2015, de 27 de fevereiro. Diário da República, Lisboa, 2 série, n. 41, 27 fev. 2015a. Disponível em: http://www.dge.mec.pt/legislacao. Acesso em: 30 jul. 2017.
PORTUGAL. Despacho n.º 7442-D/2015, de 6 de julho. Diário da República, Lisboa, 2 série, n. 129, 6 jul. 2015b. Disponível em: http://www.dge.mec.pt/legislacao. Acesso em: 21 ago. 2017.
PORTUGAL. Ministério da Educação e Ciência. Metas curriculares de português: ensino básico: 1.º, 2.º e 3.º ciclos. Lisboa, 2012c.
PORTUGAL. Ministério da Educação e Ciência. Programa e metas curriculares de português para o ensino básico. Lisboa: Departamento de Educação Básica, 2015c.
RECHOU, Blanca-Ana Roig. Educación literaria. Literatura infantil y juvenil. Una propuesta multicultural. Educação, Porto Alegre, v. 35, n. 3, p. 362-370, 2012.
ROUXEL, Annie. Pratiques de lecture: quelles voies pour favoriser l'expression du sujet lecteur? Le Français Aujourd'hui, [S. l.], n. 157, p. 65-73, 2007. Disponível em: https://www.cairn.info/revue-le-francais-aujourd-hui-2007-2.htm. Acesso em: 21 ago. 2017.
ROUXEL, Annie. Qu'entend-on par lecture littéraire? Eduscol: informer et accompagner les professionnels de l'éducation. 2002. Disponível em: http://eduscol.education.fr/cid46315/qu-entend-on-par-lecture-litteraire%C2%A0.html. Acesso em: 22 ago. 2017.
STEINER, George. O silêncio dos livros. Lisboa: Gradiva, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Educação em Análise

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os artigos publicados na Revista Educação em Análise estão sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, garantindo Acesso Aberto. Deste modo, os autores mantêm os direitos autorais de seus trabalhos e, em caso de republicação, solicita-se que indiquem a primeira publicação nesta revista. Essa licença permite que qualquer pessoa leia, baixe, copie e compartilhe o conteúdo, desde que a devida citação seja feita. Além disso, autoriza a redistribuição, adaptação e criação de obras derivadas em qualquer formato ou meio, incluindo uso comercial, desde que a atribuição à revista seja mantida.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.














