From early childhood education to elementary school: a theory to suport teacher’s thinking and acting

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2018v3n2p47

Keywords:

Integration between Early Childhood Education and Elementary School, Theory and practice, Historical-cultural theory

Abstract

The purpose of this article is to discuss the need of a solid theoretical education for elementary school and early childhood teachers in a developmental perspective. Given the new understanding of the education role in the constitution of human qualities in each of us, teacher’s intentionality becomes essential to face the challenge posed by Gramsci (1979) to school and to teacher: to bring up each child to be a leader. For this debate, we bring some contributions from the historical-cultural theory to understand human development and seek the implications of this approach to education. This reinforces the importance of a substantial appropriation/construction of a pedagogical theory by the teachers, which can guide their thinking and practices for developmental education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Suely Amaral Mello, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Professor of the Graduate Program in Education of the Universidade Estadual Paulista (UNESP) Marília

References

DAVIDOV, Vasily Vasilovich. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscou: Editorial Progresso, 1988.

LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKII, Lev Semyonovich; LURIA, A.R.; LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 1988, p. 59-83.

LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Actividad, conciencia y personalidad. Buenos Aires: Ediciones Ciencias del Hombre, 1978a.

LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. O homem e a cultura. In: LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978b. p.268-289.

FARIAS, Maria Auxiliadora S. de; MELLO, Suely Amaral. A escola como lugar da cultura mais elaborada. Educação, Santa Maria, v. 35, n. 1. p. 53-68, jan./abr. 2010.

GRAMSCI, Antonio. Os Intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1979.

MARX, Karl. Manuscritos econômicos e filosóficos. São Paulo: Editora Martin Claret, 2006.

PEDERIVA, P; ALMEIDA, S.; MELLO, Suely Amaral. Apresentação: Uma teoria para orientar nosso pensar e agir docentes na educação infantil. In: ALMEIDA, S.; MELLO, S. A. Teoria histórico-cultural na educação infantil: conversando com professoras e professores. Curitiba, Editora CRV, 2017. p. 5-13.

REINACH, Fernando. Neotenia e Educação Infantil. O Estado de São Paulo, p. A32, 25 de maio de 2013.

SÃO PAULO. Secretaria Municipal de Educação. Currículo Integrador da Infância Paulistana. 2015. Disponível em: http://portal.sme.prefeitura.sp.gov.br/Portals/1/Files/24900.pdf. Acesso em: 16 jul. 2016.

VIGOTSKI, Lev Semyonovich. Psicologia pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2003.

VIGOTSKI, Lev Semyonovich. Quarta aula: a questão do meio na pedologia. Psicologia USP, São Paulo, v. 21, n. 4, p. 681-701, 2010.

VIGOTSKII, Lev Semyonovich. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VIGOTSKII, Lev Semyonovich.; LURIA, A.R.; LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 2. ed. São Paulo: Ícone, 1988. p. 103-117.

VYGOTSKY, Lev Semyonovich. Obras escogidas. 2. ed. Madrid, España. Visor. 1995. v. 3.

VYGOTSKY, Lev Semyonovich. Obras escogidas. Madrid: Visor, 1996. v. 4.

ZAPORÓZHETS, A. Importância dos períodos iniciais da vida na formação da personalidade infantil. In: DAVIDOV, Vasily Vasilovich.; SHUARE, M. (org.). La psicologia evolutiva y pedagogica en la URSS (Antologia). Moscou: Editorial Progresso, 1987. p.345-361.

Published

2018-12-07

How to Cite

MELLO, Suely Amaral. From early childhood education to elementary school: a theory to suport teacher’s thinking and acting. Educação em Análise, Londrina, v. 3, n. 2, p. 47–71, 2018. DOI: 10.5433/1984-7939.2018v3n2p47. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/33683. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.