Under what circumstances do high school students justify the use of violence in conflict resolution?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2025.v10.52057

Keywords:

Violence, Conflicts, High school, School space, Restorative justice

Abstract

Violence reflects socioeconomic and cultural issues, becoming a growing concern in Brazil. This study investigated groups of students from Curitiba-PR with the purpose of analyzing how they interpret and justify the use of violence, especially for conflict resolution, as well as addressing the relevance of restorative practices as a non-violent alternative in conflict management. This study is characterized as action research, with data obtained through focus groups among high school students at CE Teobaldo Kletemberg. A closed questionnaire with open questions was also applied to students at CE Protásio de Carvalho. Through the collected data, it was possible to observe how violence is intensely inserted in the school environment. The students' narratives pointed out that their involvement in conflicts is influenced by emotions. Therefore, the difficulty of communicating their feelings during a discussion can lead them to physically express their emotions, through aggression. In this context, Restorative Justice emerges as an alternative, promoting dialogue, reflection, and rapprochement between victim and offender in relation to the peaceful composition of conflicts in the school space.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francieli Oliveira Carvalho de Souza, Pontifical Catholic University of Paraná

Undergraduate student in Psychology at the Pontifical Catholic University of Paraná (PUCPR). Scholarship holder in the Institutional Program of Scientific Initiation Scholarships (PIBIC) - PUCPR in 2022-2023. Curitiba, Paraná, Brazil. Email address: francieli.o.c.de.souza@gmail.com.

Cezar Bueno de Lima, Pontifical Catholic University of Paraná

PhD in Social Sciences from the Pontifical Catholic University of São Paulo. Professor at the Pontifical Catholic University of Paraná and visiting professor at the Doctorate Programme in Humanities at the Catholic University of Mozambique. Curitiba, Paraná, Brazil. E-mail address: c.bueno@pucpr.br.

Vitória Harue Nakayama Fernandes, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Undergraduate student in Psychology at the Pontifical Catholic University of Paraná (PUCPR). Curitiba, Paraná, Brazil. Email address: vitoriaharue@gmail.com.

References

ANDREUCCI, Álvaro Gonçalves Antunes; FELÍCIO, Claúdia João. Os círculos restaurativos como instrumento de mediação dos conflitos nas escolas: a construção de uma nova cultura jurídica. Revista da Faculdade de Direito do Sul de Minas, Pouso Alegre, v. 35, n. 1, p. 335-356, 2019. Disponível em: https://revista.fdsm.edu.br/index.php/revistafdsm/article/view/305/259. Acesso em: 11 fev. 2024.

BALDISSERA, Adelina. Pesquisa-ação: uma metodologia do "conhecer" e do "agir" coletivo. Sociedade em Debate, [Pelotas], v. 7, n. 2, p. 5-25, 2012. Disponível em: https://revistas.ucpel.edu.br/rsd/article/view/570. Acesso em: 10 dez. 2024.

BARBOUR, Rosaline. Grupos focais: coleção pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Bookman Editora, 2009. Disponível em: https://books.google.com.br/books?id=iwav7cXD4YwC&printsec=frontcover&hl=pt-BR#v=onepage&q&f=false. Acesso: 4 fev. 2025.

BARONI, Mariana Custódio de Souza. Justiça restaurativa na escola: trabalhando as relações sociomorais. 2011. 176 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/server/api/core/bitstreams/531b1ba5-07ed-4dcf-aca0-1b99cb741c82/content. Acesso em: 22 jul. 2024.

BONAMIGO, Irme Salete. Violências e contemporaneidade. Revista Katálysis, Florianópolis, v.11, n.2, p. 204-213, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rk/a/HwMmgkb6Q35rBwwMCfhtqMw/?format=pdf. Acesso em: 11 fev. 2024.

CHRISPINO, Álvaro. Gestão do conflito escolar: da classificação dos conflitos aos modelos de mediação. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 15, n. 54, p. 11-28, 2007. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362007000100002&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 19 jul. 2024.

CRUZ NETO, Otávio; MOREIRA, Marcelo R; SUCENA, Luiz F. M. Grupos focais e pesquisa social qualitativa: o debate orientado como técnica de investigação. [Campinas: Unicamp, 2002]. Disponível em: https://www2.fct.unesp.br/docentes/geo/necio_turra/PESQUISA%20EM%20GEOGRAFIA/Grupos%20Focais%20e%20Pesquisa%20Social%20Qualitativa_o%20debate%20orientado%20como%20t%E9cnica%20de%20investiga%E7%E3o.pdf. Acesso em: 6 fev. 2024.

DIAS, Clara Celina Ferreira. Justiça restaurativa nas escolas públicas: uma alternativa para mediação de conflitos. In: CONGRESSO INTERNACIONAL UMA NOVA PEDAGOGIA PARA A SOCIEDADE FUTURA, 2., 2016, Polêsine. Anais [...]. Polêsine: Fundação Antonio Meneghetti e Faculdade Antonio Meneghetti, 2016. p. 178-186. Disponível em: https://ciodh.emnuvens.com.br/novapedagogia/article/view/155/176. Acesso em: 22 jul. 2024.

FACHINETTO, Rochele Fellini. Juventude e violência: Onde fica o jovem numa sociedade "sem lugares?" In: ALMEIDA, Maria da Graça Blaya (org). A violência na sociedade contemporânea. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010. p. 60-72.

LEITE, Ana Maria Alexandre. Escola, juventude e violência. Revista Morpheus - Estudos Interdisciplinares Em Memória Social, Rio de Janeiro, v. 5 n. 8, p. 1-9, 2006. Disponível em: https://seer.unirio.br/morpheus/article/view/4766. Acesso em: 17 jul. 2024.

MACHADO, Cláudia; BRANCHER, Leoberto; TODESCHINI, Tânia Benedetto (org.). Manual de práticas restaurativas. Porto Alegre: AJURIS, 2008. 44 p. Disponível em: https://feccompar.com.br/wp-content/uploads/2023/05/praticares.pdf. Acesso em: 4 fev. 2025.

MAIA, José Antonio; PALOMO, Lúcia Mara. "SIC". Revista da Associação Médica Brasileira, São Paulo, v. 58, n. 1, p. 8-9, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ramb/a/Kb8PqgBCLgDdXSWhkCcSSFs/#top. Acesso em: 7 fev. 2025.

PINO, Angel. Violência, educação e sociedade: um olhar sobre o Brasil contemporâneo. Educação & Sociedade, São Paulo, v. 28, n. 100, p. 763-785, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/Fcw4BTVQtGJKZTcky7Y5hzx/abstract/?lang=pt. Acesso em: 27 fev. 2024.

THIOLLENT, Michel. Metodologia de Pesquisa-Ação. São Paulo: Cortez, 2002.

Published

2025-02-28

How to Cite

SOUZA, Francieli Oliveira Carvalho de; LIMA, Cezar Bueno de; FERNANDES, Vitória Harue Nakayama. Under what circumstances do high school students justify the use of violence in conflict resolution? . Educação em Análise, Londrina, v. 10, p. 1–19, 2025. DOI: 10.5433/1984-7939.2025.v10.52057. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/52057. Acesso em: 5 dec. 2025.