Shares between infant and philmic narratives educational experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2015v10.e31484

Keywords:

Filmic encounter, Children's narratives, Educational experience,

Abstract

This article is part of a doctoral research in Education and Arts at the Federal University of Santa Maria (UFSM) and proposes to produce different streams of thoughts from three film meetings in which the child it is present. The problematizations raised from the crossing of children's narratives in the films “Los colores de las flores ”(2011),“ The Invention of Hugo Cabret ”(2011) and“ O Balão Branco ”(1995), enhanced the outline of other possibilities of acting, simulating different ways of being and designing singular ways of thinking at educational experience. Some questions were present in this path: what the film narratives of the children's characters impel to think? What approximations and strangeness did these narratives provoke? What dialogues were possible to be carried out between the children's narratives and the educational experience? Thus, seeking to meet the desires of this investigation, we opted for the narrative perspective, in order to produce the intertwining of the narratives and contributing for unusual fabrications to be invented. Some authors such as Deleuze (1976, 1990, 2006, 2010), Deleuze and Guattari (2008), Kohan (2004, 2007, 2009), Larrosa (2002, 2006) and Lins (2009) were invited to dialogue with the text, with the intention of problematizing and making movements children's narratives, potentiating them in such a way that other constructions of meaning started to be produced in relation to the educational experience.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Vivien Kelling Cardonetti, UFSM

Post-doctoral student  at the Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). PhD in Education (2014) from PPGE, in the Education and Arts Research Line, at UFSM. Substitute Professor at the Teaching Methodology Department (MEN) of the Education Center (CE), at UFSM.

Marilda Oliveira de Oliveira, UFSM

Associate Professor III, Department of Teaching Methodology, Education Center, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM / RS). Professor of the Graduate Program in Education, PPGE, Education Center, UFSM / RS. PhD in Art History (1995) and Master in Social Anthropology (1990), both from the Universidad de Barcelona, Spain.

References

BARROS, Manoel de. Exercícios de ser criança. Rio de Janeiro: Salamandra, 1999.

BARROS, Manoel de. Memórias inventadas: infância. São Paulo: Planeta, 2003.

CONNELLY, F. Michael; CLANDININ, D. Jean. Relatos de experiencia e investigación narrativa. LARROSA, Jorge (Org.) Dejáme que te cuente: ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona: Laertes, 1995, p. 11-59.

CORAZZA, Sandra Mara. O que se transcria em educação? Porto Alegre - RS: UFRGS; Doisa, 2013.

DELEUZE, Gilles. Nietzsche e a filosofia. Tradução de Edmundo Fernandes Dias e Ruth Joffily Dias. Rio de Janeiro: Semeion, 1976.

DELEUZE, Gilles. Cinema 2 - A imagem-tempo. Tradução de Eloisa de Araújo Ribeiro. São Paulo: Brasiliense, 1990.

DELEUZE, Gilles. Crítica e Clínica. Tradução de Peter Pál Pelbart. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2006.

DELEUZE, Gilles. Conversações. Tradução de Peter Pál Pelbart. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2010.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: Capitalismo e esquizofrenia, vol. 4. Tradução de Suely Rolnik. 4. ed. São Paulo: Editora 34, 2008.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Tradução de Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Escuta, 1998.

KOHAN, Walter. A infância da educação: o conceito devir-criança. In: KOHAN, Walter (Org.) Lugares da infância: filosofia. Rio de Janeiro: DP&A, 2004. p. 51-68.

KOHAN, Walter. Infância, estrangeiridade e ignorância: Ensaios de filosofia e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

KOHAN, Walter. Infância e filosofia. Publicado em 2009.

LARROSA, Jorge. Nietzsche e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

KOHAN, Walter. As crianças e as fronteiras: várias notas a propósito de três filmes de Angeloupoulos e uma coda sobre três filmes iranianos. In: TEIXEIRA, Inês Assunção de Castro; LARROSA, Jorge; LOPES, José de Sousa Miguel (Org.). A infância vai ao cinema. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006, p. 51-73.

LEITE, César Donizetti Pereira. Educação e infância e cinema: ensaios e devires em montagens com crianças e professores. Conexões: Deleuze e política e resistência e... GALLO, Sílvio; NOVAES, Marcus; GUARIENTI, Laisa Blancy de Oliveira (Orgs.). 1. ed. Petrópolis, RJ: De Petrus et al; Campinas, SP: ALB; Brasília, DF: CAPES, 2013a. p. 209-224.

LEITE, César Donizetti Pereira. Infância, brinquedo e linguagens: entre recortes e montagens. Revista SulAmericana de Filosofia e Educação. Número 20: maio-out/2013b, p. 45-63.

LINS, Daniel. Heráclito ou a invenção do devir. In: LINS, Daniel (Org.). O devir-criança do pensamento. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009. p. 1-18.

SCHÉRER, René. Devir-criança: devir maior ou devir-menor. Conversa com René Schérer. A mesa-redonda que aqui se transcreve teve lugar na Universidade Nova de Lisboa, a 17 de Março de 2011.

Published

2015-10-29

How to Cite

Cardonetti, V. K., & Oliveira, M. O. de. (2015). Shares between infant and philmic narratives educational experience. Boitatá, 10(20), 124–145. https://doi.org/10.5433/boitata.2015v10.e31484

Issue

Section

Dossiê