Education and school in the rural areas of Londrina in historical-sociological lines

Authors

  • Maria Regina Clivati Capelo Faculdades Integradas do Vale do Ivaí - UNIVALE

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.2001v6n1p187

Keywords:

Rural school, Cultural diversity, Cultural dynamics

Abstract

The main goal of this work is to register, in a historico-sociological perspective, traces of the cultural dynamics that allowed the structuralization of Londrina's rural school system. Using the socio-cultural diversity as the leading thought, it was possible lo visualize the process of the rural school installment, revealing the Jesuitic education presence in the region of Londrina and, other school experiences of ethnic characteristics that represented the laical and bourgeois modernity. This particular view, among so many possibilities, allows focusing on the complexity of educational processes.

Author Biography

Maria Regina Clivati Capelo, Faculdades Integradas do Vale do Ivaí - UNIVALE

PhD in Education Society and Culture from the Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Professor at Faculdades Integradas do Vale do Ivaí - UNIVALE.

References

BOUTIN, Leônidas. Colônias Indígenas na Província do Paraná. Boletim do Instituto Histórico. Geográfico e Etnográfico Paranaense. Curitiba, v. 36, p. 49-75, 1979.

BOUTIN, Leônidas. Colônia Militar do Jatahy. Boletim do Instituto Histórico, Geográfico e Etnográfico Paranaense. Curitiba, v. 33, p. 13-27, 1977.

COLÔNIA Militar do Jatahy. Boletim do Instituto Histórico, Geográfico e Etnográfico Paranaense, Curitiba, v. 33, p. 13-27, 1977.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Departamento Nacional do Café. Atlas Corográfico da Cultura Cafeeira - Estado do Paraná. Rio de Janeiro: Pimenta de Mello e Cia, 1941.

MONTOYA, A. Ruiz de. A Conquista Espiritual: Feita pelos religiosos da Companhia de Jesus nas Províncias do Paraguai, Paraná, Uruguai e Tape. Porto Alegre: Martins Livreiro, 1985.

Published

2001-06-08

How to Cite

CAPELO, Maria Regina Clivati. Education and school in the rural areas of Londrina in historical-sociological lines. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 6, n. 1, p. 187–196, 2001. DOI: 10.5433/2176-6665.2001v6n1p187. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9151. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Comunicação de pesquisa