Crisis of Authority in Education: Youth Discourse Through YouTube
DOI:
https://doi.org/10.5433/2176-6665.2023v28n3e47957Keywords:
recognition, interaction, education, intersubjectivityAbstract
The present work aims to reflect on the crisis of authority in Education as a lack of appreciation of the school and its protagonists, based on the discourse of the students themselves. We adopted as analysis material the comments posted by students on the YouTube platform in videos that portray some aspects of school life. Operating through discursive textual analysis and with a theoretical contribution referenced mainly in Honneth (2003) and Gadamer (2002), we consider that the much-denounced “crisis of authority in Education” is, first of all, a crisis of mutual recognition, a crisis of dialogical capacity that opens to the horizon of mutual understanding. Through the social conflicts exemplified in the youth comments and “discussions” of the videos, a struggle for recognition and a hope for dialogue resist, which would need to be courageously and carefully listened to by educators in order to assert the productive and creative character of conflicts, if well mediated.
Downloads
References
ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. Tradução de Mauro W. Barbosa. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 2014.
BAPTISTA, Renata. Pandemia aumenta em 91% tempo de usuário brasileiro no YouTube. Tilt UOL, Recife, 9 nov. 2020. Disponível em: https://www.uol.com.br/tilt/noticias/redacao/2020/11/09/pandemia-aumenta-em-91-tempo-deusuario-brasileiro-no-youtube.htm?cmpid=copiaecola. Acesso em: 11 out. 2021.
BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Pesquisa qualitativa segundo a visão fenomenológica. São Paulo: Cortez, 2011.
CHARLOT, Bernard. Relação com o saber, formação dos professores e globalização. Porto Alegre: Artmed, 2005.
DORNELLES, Juliano Paz. O fenômeno Vlog no Youtube: Análise de conteúdo de vloggers brasileiros de sucesso. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015. Disponível em: http://repositorio.pucrs.br/dspace/handle/10923/6987. Acesso em: 15 fev. 2021.
GADAMER, Hans-Georg. Acotaciones hermenéuticas. Madri: Trotta editorial, 2002b.
GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. 4. ed. rev. Tradução de Flávio Paulo Meurer. Petrópolis: Vozes, 2002a.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, v. 201, 2010.
HONNETH, Axel. Luta por reconhecimento: a gramática moral dos conflitos sociais. São Paulo: Editora 34, 2003a.
HONNETH, Axel. Redistribution as recognition: a response to Nancy Fraser. In: FRASER, N.; HONNETH, A. Redistribution or recognition: a political-philosophical exchange. London: Verso, 2003b. p. 110-197.
LIBÂNEO, José Carlos. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 13-28, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022011005000001 DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022011005000001
LOPES, Ana Helena Ribeiro Garcia. O olhar do aluno mediado pelas tecnologias digitais: o YouTube e a (re)definição da relação pedagógica. 2013. 185 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013.
MATOS, Ricardo Valadão Siqueira. Estudantes equipados: as representações sociais da escola pública em audiovisuais postados no Youtube. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Teologia e Ciências Humanas da PUC-Rio, Rio de Janeiro, 2016. Disponível em: https://www.dbd.puc-rio.br/pergamum/tesesabertas/1211296_2016_completo.pdf. Acesso em: 15 fev. 2021.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. Ijuí: UNIJUÍ, 2007. OLIVEIRA, Manfredo Araújo de. Reviravolta linguístico-pragmática na filosofia contemporânea. 3. ed. São Paulo: Loyola, 2006.
SOUSA, Robson Simplicio de; GALIAZZI, Maria do Carmo. Compreensões acerca da Hermenêutica na Análise Textual Discursiva: marcas teórico-metodológicas à investigação. Revista Contexto & Educação, Ijuí, v. 31, n. 100, p. 33-55, 2017. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2016.100.33-55 DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2016.100.33-55
ZUIN, Antônio. Cyberbullying de alunos contra professores: dilemas da autoridade educacional em tempos da concentração dispersa. São Paulo: Edições Loyola, 2017. DOI: https://doi.org/10.14244/198271992136
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jeferson Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright on articles published in Mediações belongs to the author(s): in the case of partial or entire republication of the original publication, we ask author(s) to indicate the original publication in the periodical.
Mediações uses the Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows Open Access, enabling any user to read, download, copy and disseminate its content so long as adequately referenced.
The opinions expressed by the author(s) are their sole responsibility.
Funding data
-
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
Grant numbers 88887.288318/2018-00