Weeks of Sociology and Philosophy with public high school students: from reflection to practice

Authors

  • Ângela Maria de Sousa Lima Universidade Estadual de Londrina - UEL https://orcid.org/0000-0003-3933-4086
  • Jaqueline Ferreira Instituto Catuaí de Ensino Superior - ICES
  • Maria Tereza Orticelli Universidade Estadual de Londrina - UEL

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.2007v12n1p195

Keywords:

Height school, Public schools, Sociology and Philosophy Lecturing, GAES.

Abstract

This work has as an objective to analyze the weeks of sociology and of philosophy, which happened in the last six years, with height school students from public schools of the NRE-Londrina, organized by teachers, voluntaries, students and ex-students that have participated of the GAES (Supporting Group to the Sociology Lecturing), an project of extension from the Social Sciences’ department from UEL. And by proposing this, that is to say, discuss the historical, the constitution’s process and the educational relevance of these events, the work allows a sociological reflection concerning the importance of the mandatory and qualitative permanence of the Sociology and of philosophy in the Secondary School in Brazil. As it prunes to debate the necessity of changing of our views and pedagogical interventions, when working with young people and teenagers, through the referred subject. We understand that this experiences can also be thoughts as an alternative of complementary work to diversify the pedagogical method in the lecturing of Sociology and of philosophy in schools’ everyday.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ângela Maria de Sousa Lima, Universidade Estadual de Londrina - UEL

PhD in Social Sciences from the Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP.

Jaqueline Ferreira, Instituto Catuaí de Ensino Superior - ICES

Professor of Sociology at the Instituto Catuaí de Ensino Superior - ICES.

Maria Tereza Orticelli, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Specialist in Modern and Contemporary Philosophy from the Universidade Estadual de Londrina - UEL.

References

BRASIL. Ministério da Educação. OCNS: Orientações Curriculares Nacionais. Sociologia. Brasília, 2006.

CARVALHO, César Augusto de; CORREA Lesi (coord.). Laboratório de Ensino de Sociologia. Fase II. Projeto de Extensão Universitária. Londrina: Departamento de Ciências Sociais, Universidade Estadual de Londrina, 2003-2005.

CORREA Lesi (coord.). Laboratório de Ensino de Sociologia. Fase I. Projeto de Extensão Universitária. Londrina: Departamento de Ciências Sociais, Universidade Estadual de Londrina. 1999-2001.

FAURE, Edgard. Aprender a ser. São Paulo: Bertrand, 1972.

FERNANDES, Florestan. O ensino da Sociologia da escola secundária brasileira. In: FERNANDES, Florestan A Sociologia no Brasil. Petrópolis: Vozes, 1977.

GRAMSCI, Antonio. Problemas da vida cultural: a formação dos intelectuais. In: SOARES, R.D. Gramsci, o Estado e a escola. Ijuí: Unijuí, 2000.

MACHADO, Celso de Souza. O Ensino da Sociologia na escola secundária brasileira: levantamento preliminar. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 115-142. jan./jun. 1987.

MORAES; Amaury César. Licenciatura em Ciências Sociais: o ensino de Sociologia, entre o balanço e o relato. Tempo Social, São Paulo, v. 15, n. 1, p.5-20, maio 2003.

PARANÁ. SEED. Diretrizes Curriculares de Sociologia. Curitiba, 2006.

SARANDY, Flávio Marcos Silva. Reflexões acerca do sentido da Sociologia no Ensino Médio: desenvolver a perspectiva sociológica: objetivo fundamental da disciplina no Ensino Médio. Revista Espaço Acadêmico, ano 1, n. 5, out. 2001.

SILVA, Ileizi Luciana Fiorelli. A Sociologia no Ensino Médio: os Desafios Institucionais e Epistemológicos para a Consolidação da Disciplina. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE SOCIOLOGIA, 12., 2005, Belo Horizonte. Sessão Especial: ensino de sociologia em questão. Belo Horizonte, 2005a.

SILVA, Ileizi Luciana Fiorelli. Ensino dos Fundamentos Sociológicos da Educação: pressupostos e metodologias. In: SIMPÓSIO DA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL DO CURSO DE FORMAÇÃO DE DOCENTES, 1., 2005, Faxinal do Céu. Anais... Curitiba: Secretaria de Estado da Educação, 2005b.

SOARES, R.D. Gramsci, o Estado e a escola. Ijuí: Unijuí, 2000.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA. Projeto de Extensão Universitária do Laboratório de Ensino de Sociologia. In: CARVALHO, Lejeune Mato Grosso de (org.). Sociologia e Ensino em Debate: experiências e discussão de Sociologia no Ensino Médio. Ijí: Ed. Unijuí, 2004. p. 233-263.

Published

2007-07-15

How to Cite

LIMA, Ângela Maria de Sousa; FERREIRA, Jaqueline; ORTICELLI, Maria Tereza. Weeks of Sociology and Philosophy with public high school students: from reflection to practice. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 12, n. 1, p. 195–224, 2007. DOI: 10.5433/2176-6665.2007v12n1p195. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/3402. Acesso em: 17 dec. 2024.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.