Portuguese as FL/L2 at UFSCar: Mapping the records on extension, teaching and research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2021v21n3Esp.p05

Keywords:

Portuguese as FL/SL, Scientific production, University extension

Abstract

This paper presents a mapping of extension, teaching, and research activities in Portuguese as a Foreign Language and as a Second Language (PFL/SL) carried out at the Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). In addition to the bibliographic research, there was a search for undergraduate and graduate research made available in the university's Institutional Repository (IR). The study aims to contribute to the understanding of the institutionalization process of the area at UFSCar and the impact of national language policies related to PFL/SL at the local level of the institution, based on the contributions of Furtoso (2015), Rocha (2019), Bulla; Kuhn (2020), Brasil (2021), Bizon; Scaramucci (2020). To this end, there was a survey of documented actions on extension, teaching, and research from 1994 to 2021. We verified that, at UFSCar, PFL/SL started through extension activities, and there was also the incorporation of its teaching into the training of teachers and translators-interpreters of Libras (Brazilian Sign Language), and that research on the subject followed the expansion of undergraduate and graduate courses in the institution.

Author Biographies

Matheus Granato, Universidade Estadual Paulista "Júlio Mesquita Filho" - Unesp

Master Student at the Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Araraquara campus.

Rosa Yokota, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Doctor in Letras (USP). Professor at the Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

References

ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de; LOMBELLO, Leonor Cantareiro (org.). O ensino do Português para estrangeiros: pressupostos para o planejamento de cursos e elaboração de materiais. Campinas, Pontes, 1989.

ASOCIACIÓN DE UNIVERSIDADES GRUPO MONTEVIDEO. Núcleo Disciplinário. ND enseñanza de español y portugués como L2/LE. [S. l.: s. n.], [2021]. Disponível em: http://grupomontevideo.org/ndca/ndpelse/?page_id=18. Acesso em jul. de 2021.

BALEEIRO, Marisa; EL-DASH, Linda; LOMBELLO, Leonor Cantareiro. Subsídios para a elaboração de material didático para falantes de espanhol. Trabalhos em Lingüística Aplicada, Campinas, v. 1, p. 117-128, 1983. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp
.br/ojs/index.php/tla/article/view/8638946. Acesso em: 25 set. 2021.

BARBOSA, Lúcia Maria de Assunção. Relato de uma experiência com o ensino de português para estrangeiros. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 25, p. 279-281, 1996. Disponível em: http://www.gel.hospedagemdesites.ws/arquivo/anais/1308581051_47.ba
rbosa_lucia.pdf. Acesso em: 25 set. 2021.

BRASIL. Ministério das Relações Exteriores. Panorama da contribuição do Brasil para a difusão do Português. Brasília: FUNAG, 2021. Disponível em: https://funag.gov.br/biblioteca-nova/produto/1-431-1. Acesso em: 25 set. 2021.

BULLA, Gabriela da Silva; KUHN, Tanara Zingano. Português como língua adicional no Brasil - perfis e contextos implicados. ReVEL na Escola, Porto Alegre, v. 18, n. 35, p. 1-28, 2020. Disponível em: http://www.revel.inf.br/files/d0e7e22f8c5191e1009a4ca3dc37df2e
.pdf. Acesso em: 25 set. 2021.

CARON, Monica Filomena; BRACCIALI, Márcia. Experiência de ensino de português brasileiro para indígenas e estrangeiros. Sociedade Internacional de Português Língua Estrangeira - SIPLE, [s. l.], v. 1, p. 1-9, 2010. Disponível em: http://assiple.org/revista-siple/. Acesso em: 25 set. 2021.

CELPE-BRAS. Postos aplicadores credenciados. 2019. Disponível em: http://www.ufrgs.br/acervocelpebras/dados-celpe-bras/postos-aplicadores-credenciados-1/view. Acesso em: Acesso em 24 jul. 2021.

COLÓQUIO AÇÃO E REFLEXÃO EM PORTUGUÊS PARA ESTRANGEIROS, 11., 2020. São Carlos. Anais eletronicos...[...]. São Carlos: UFSCar, 2020. Disponível em: https://carpeufscar.wixsite.com/carpe2020. Acesso em: 20 de jul. 2021.

FURTOSO, Viviane Bagio. Onde estamos? Para onde vamos?: a pesquisa em português para falantes de outras línguas nas universidades brasileiras. In.: LUCAS, Patricia de Oliveira;
RODRIGUES, Rosana Ferrareto Lourenço (org.). Temas e rumos nas pesquisas em linguística (aplicada): questões empíricas, éticas e práticas. Campinas: Pontes, 2015, p. 153-195.

GÓMEZ, Marina Ayumi Izaki. Saberes docentes e desafios no ensino de português língua estrangeira na atuação de professores em formação. 2018. Tese (Doutorado em Linguística) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/10133. Acesso em: 25 set. 2021.

MORILAS, Luciana Romano. Português para adolescentes coreanos: uma experiência no ensino de português como LE. Disponível em: http://www.gel.hospedagemdesites.ws/estudoslinguisticos/volumes/32/ht
m/comunica/ci147.htm. Acesso em: 25 set. 2021.

ROCHA, Nildicéia Aparecida. O ensino de Português língua estrangeira no Brasil: ontem e hoje. Linguagens - Revista de Letras, Artes e Comunicação, Blumenau, v. 13, n. 1, p. 101-114, jan./abr. 2019. Disponível em: https://proxy.furb.br/ojs/index.php/linguagens/arti
cle/view/8401. Acesso em: 25 set. 2021.
SCARAMUCCI, Matilde Virginia Ricardi; BIZON, Ana Cecília Cossi. (org.). Formação inicial e continuada de professores de Português Língua Estrangeira/Segunda Língua no Brasil. Araraquara: Letraria, 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS - UFSCar. Apresentação. São Carlos: UFSCar, 2018. Disponível em: https://www2.ufscar.br/a-ufscar/apresentacao. Acesso em: 10 jul. 2021.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS - UFSCar. Instituto de Línguas da UFSCar. Projeto Político Pedagógico. São Carlos: UFSCar, 2020. Disponível em: https://www.institutodelinguas.ufscar.br/pt-br/normas. Acesso em: 25 set. 2021.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS - UFSCar. Portal de sistemas. São Carlos: UFSCar, [2021b]. Disponível em: https://www.portalsistemas.ufscar.br/. Acesso em: Acesso em 20 jul. 2021.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS - UFSCar. Pró-Reitoria de Extensão. Portal da transparência. São Carlos: UFSCar, [2021a]. Disponível em: https://proexweb.ufscar.br/servicos/transparencia/. Acesso em: 24 de jul. 2021.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS - UFSCar. Sobre o RI UFSCar. São Carlos: UFSCar, [2021c]. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/. Acesso em: 05 ago. 2021.

VIANA, Nelson. Eventos da SIPLE em perspectiva. [S. l.]: SIPLE , 2019. Disponível em: https://sipleinternacional.wixsite.com/siple/eventos-da-siple-em-perspectiva. Acesso em: 05 ago. 2021.

Published

2021-12-31

How to Cite

GRANATO, Matheus; YOKOTA, Rosa. Portuguese as FL/L2 at UFSCar: Mapping the records on extension, teaching and research. Entretextos, Londrina, v. 21, n. 3Esp., p. 05–24, 2021. DOI: 10.5433/1519-5392.2021v21n3Esp.p05. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/44631. Acesso em: 30 jun. 2024.