Multiliteracies in school: an intercultural proposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2025v25n1p128-148

Keywords:

Intercultural Education, Critical Linguistics, Multiliteracies

Abstract

This article aims to present a proposal that incorporates the theory of multiliteracies with an intercultural focus, addressing indigenous intercultural education. It involves an initial production in alphabetical writing, in the genre of short stories, and its subsequent retextualization into multimodal writing, in the genre of comics. To this end, the research was based on references regarding the pedagogy of multiliteracies (Kalantzis; Cope; Pinheiro, 2020; Rojo, 2009, 2012), intercultural education (Brighenti, 2015; Candau, 2012a, 2012b; 2012c), Critical Linguistics (Rajagopalan, 2003), as well as other authors who address the chosen discursive genres for the research execution and Brazilian educational laws that address the intercultural focus. The chosen methodology, action research, was anchored in the works of Franco (2005). The study includes high school students from a public school in the state education network of Goiás as participants. The expected outcomes include linguistic, critical, and emancipatory development of the participants in multimodal writing, combined with reflection and awareness regarding the intercultural theme to be addressed.

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Author Biographies

Elisângela Ladeira de Moura Andrade, Federal University of Catalao

Doutoranda em Estudos da Linguagem pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem da Universidade Federal de Catalão (PPGEL-UFCAT). Mestra em Educação Profissional e Tecnológica pelo Programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (ProfEPT-IFGoiano). Licenciada em Letras (Português/Inglês) pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Professora efetiva da rede estadual de educação do estado de Goiás.

Anair Valênia Martins Dias, Federal University of Catalao

Pós-doutora em Linguística Aplicada pela Universidade de Brasília (UNB). Professora do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem (PPGEL) e professora adjunta do Instituto de Estudos da Linguagem da Universidade Federal de Catalão (IEL/UFCAT). Coordenadora do Grupo de Estudos em Gêneros Discursivos e Ensino de Línguas (Gegdel). Membro da American Organization of Teachers of Portuguese (AOTP). Membro da Sociedade Internacional de Português Língua Estrangeira (SIPLE).

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Published

2025-04-22

How to Cite

ANDRADE, Elisângela Ladeira de Moura; DIAS, Anair Valênia Martins. Multiliteracies in school: an intercultural proposal. Entretextos, Londrina, v. 25, n. 1, p. 128–148, 2025. DOI: 10.5433/1519-5392.2025v25n1p128-148. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/51200. Acesso em: 17 dec. 2025.