Critical Racial Literacy to construct Antiracist Education in Basic Education English classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2021v21n2p153

Keywords:

Antiracist Education. Critical Racial Literacy. Critical Discourse Analysis.

Abstract

This article aims to present a proposition of action/intervention, through Critical Racial Literacy (FERREIRA, 2014), in order to enable pedagogical work that ensures the assumptions of Antiracist Education. Thus, the theoretical bases are supported by the concepts of Critical Discourse Analysis (CDA) (FAIRCLOUGH, 2001), with the goal to analyze and understand the dialectical relationship between discourse and society, through social and discursive practices produced by the manifestations of the movement Black Lives Matter and its social effects.Thus, the proposal is articulated with the principles of Antiracist Education and Critical Racial Literacy discussed by Cavalleiro (2001), Ferreira (2012, 2014, 2015) and Pereira and Lacerda (2019), in order to promote the recognition and mechanisms of (re)construction of black racial identity in the school context, as well as to promote actions to combat structural and institutional racism (ALMEIDA, 2017). This writing is relevant because there is a gap in the productions on racial identity in Brazil and in proposals that promote Anti-racist Education, mainly in Basic Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cecília Gusson Santos, Universidade Estadual de Londrina - UEL

PhD student in Language Studies at the Universidade Estadual de Londrina. English teacher for basic education.

James Rios de Oliveira Santos, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Doctoral candidate in Literary Studies at the Universidade Estadual de Londrina. Director of Culture at the State University of Northern Paraná.

Michele Salles El Kadri, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Post-Doctorate in Applied Linguistics at Unicamp and Post-Doctorate in Education at UFES. PhD in Language Studies. Professor at the Universidade Estadual de Londrina.

References

ALMEIDA, S. Racismo estrutural: feminismos plurais. São Paulo: Editora Pólen, 2017.

BHABHA, H. K. The third space. In: RUTHERFORD, J. Identity: community, culture, difference. Londres: Lawrence and Wishart, 1990. p. 207-21.

BRASIL. Lei nº 10.639 de 09/01/2003. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática. História e Cultura Afro-Brasileira. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 jan. 2003.

BELL, L. A. Theoretical foundations for social justice education. In: ADAMS, M.; BELL, L.; GRIFFIN, P. (ed.). Teaching for diversity and social justice: a sourcebook. Nova York: Routledge, 1997. p. 3–15.

CAVALLEIRO, E. Educação antirracista: compromisso indispensável para um mundo melhor. In: CAVALLEIRO, E. (org.). Racismo e anti-racismo na educação: repensando nossa escola. São Paulo: Selo Negro, 2001. p. 141-160.

CHOULIARAKI, L.; FAIRCLOUGH, N. Discourse in late modernity: rethinking critical discourse analysis. Edimburgo: Edinburgh University Press, 1999.

GUIMÓN, P. Black lives matter, o rumo incerto do grande movimento antirracista. El País, [São Paulo], 7 set. 2020. Disponível em: https://brasil.elpais.com/internacional/2020-09-07/black-lives-matter-o-rumo-incerto-do-grande-movimento-antirracista.html. Acesso em: 20 de março de 2021.

FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Brasília: Universidade de Brasília, 2009.
FAIRCLOUGH, N. Analysing discourse: textual analysis for social research. Londres: Routledge, 2003.

FAIRCLOUGH, N. Language and power. 2. ed. Nova York: Longman, 2001.


FERREIRA, A. de J. Identidades sociais, letramento visual e letramento crítico: imagens na mídia acerca de raça/etnia. Trabalhos em Linguística Aplicada (UNICAMP), Campinas, v. 51, p. 193-215, 2012.

FERREIRA, A. de J. Narrativas autobiográficas de professoras/es de línguas na universidade: letramento racial crítico e teoria racial crítica. In: FERREIRA, A. de J. (org.). Narrativas autobiográficas de identidades sociais de raça, gênero, sexualidade e classe em estudos da linguagem. Campinas: Pontes Editores, 2015. v. 1, p. 127-160.

FERREIRA, A. de J. Teoria racial crítica e letramento racial crítico: narrativas e contra-narrativas de identidade racial de professores de línguas. Revista da ABPNI, Guarulhos, v. 6, n. 14, p. 236-263, jul./out. 2014.
FERREIRA, A. de J. What has race/ethnicity got to do with EFL teaching? Linguagem e Ensino, Pelotas, v. 10, n. 1, p. 211-233, 2007.

FERREIRA, A. de J.; BARBOSA, A. Entrevista com Aparecida de Jesus Ferreira. Revista X, Curitiba, v. 14 , n. 3, p. 1-15, 2019.

FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.
GONÇALVES, L. A. O.; SILVA, P. B. G. e. O jogo das diferenças: o multiculturalismo e seus contextos. Belo Horizonte: Autêntica, 1985.

LEFFA, V. J. Aspectos políticos da formação do professor de línguas estrangeiras. In: LEFFA, V. J. (org.). O professor de línguas estrangeiras: construindo a profissão. Pelotas: Educat, 2008. v. 1, p. 333-355.

LIBERALI, F. C. Construir o inédito viável em meio à crise do coronavírus - lições que aprendemos, vivemos e propomos. In: LIBERALLI, F. C. et al. (org.) Educação em tempos de pandemia: brincando com um mundo possível. Campinas: Pontes Editores, 2020. p. 13-21.

MILLS, M. The many ways white parents benefit from white privilege — and how that can change. Parents, [s. l., 2021]. Disponível em: https://www.parents.com/kids/responsibility/racism/the-many-ways-white-parents-benefit-from-privilege-and-how-that-can-change/. Acesso em: 20 de março de 2021.

MOSLEY, M. ‘That really hit me hard’: moving beyond passive anti‐racism to engage with critical race literacy pedagogy. Race Ethnicity and Education, [s. l.], v. 13, n. 4, p. 449-471, 2010.
PEREIRA, A. L.; LACERDA, S. S. P. de. Letramento racial crítico: uma narrativa autobiográfica. Travessias, Cascavel, v. 13. n. 3. p. 90-106. set./dez. 2019.

PIZA, E. Adolescência e racismo: uma breve reflexão. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DO ADOLESCENTE, 1., 2005, São Paulo. Anais eletrônicos [...]. São Paulo: USP, 2005. Disponível em: http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?pid=MSC0000000082005000100022&script=sci _arttext. Acesso em: 13 ja. 2021.
RESENDE, V. de M.; RAMALHO, V. Análise de discurso crítica, do modelo tridimensional à articulação entre práticas: implicações teórico-metodológicas. Linguagem em (Dis)curso - LemD, Tubarão, v. 5, n. 1, p. 185-207, jul./dez. 2004.

RESENDE, V. de M.; RAMALHO, V. Análise de discurso crítica. São Paulo: Contexto, 2006.

RIBEIRO, D. O que é lugar de fala?. Belo Horizonte: Letramento, 2017.
SILVA, E. R. da; GONÇALVES, C. A. Possibilidades de incorporação da análise crítica do discurso de Norman Fairclough no estudo das organizações. Cadernos EBAPE.BR, Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p. 1-20, 2017.

SKERRETT, A. English teachers’ racial literacy knowledge and practice. Race Ethnicity and Education, [S. l.], v. 14, n. 3, p. 313-330, 2011.

SOARES, J. F.; ALVES, M. T. G. Desigualdades raciais no sistema brasileiro de educação básica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 29, n. 1, p. 147-165, jan./jun. 2003

WODAK, R. Do que trata a ACD – um resumo de sua história, conceitos importantes e seus desenvolvimentos. Revista Linguagem em (Dis)curso, Florianópolis, v. 4, p. 223-243, 2004. Número especial.

Published

2021-12-29

How to Cite

SANTOS, Cecília Gusson; SANTOS, James Rios de Oliveira; EL KADRI, Michele Salles. Critical Racial Literacy to construct Antiracist Education in Basic Education English classes. Entretextos, Londrina, v. 21, n. 2, p. 153–172, 2021. DOI: 10.5433/1519-5392.2021v21n2p153. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/43104. Acesso em: 2 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos