Portuguese Language in ENEM: analysis of the questions of the 2006 tests to 2014

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2015v15n2p53

Keywords:

Portuguese Language, Grammar, Sociolinguistics, ENEM

Abstract

This research is part of dissertation results submitted to Language and Cognition Graduate Program at State University of North Fluminense Darcy Ribeiro and aims to analyze the Portuguese content charged in ENEM exam between the years 2006 and 2014, specifically in relation to grammar/language skills. The Portuguese language questions, specifically the section nominated Languages, Codes and their Technologies, served as corpora, also a documentary research was used as the methodology capable of handling the proposed objective. In addition, the organization of this article came from previous analyzes whose synthetic results will be presented in an introductory way to the analysis itself. Form and text concepts were used as theoretical framework, in which linguists divided consensus and counterpoints to the scope of the research. Finally, the Portuguese contents of ENEM exams, divided into three subcategories (grammar/standard variety, levels of language and sociolinguistics) was explored exhaustively, and in each year of the evidence submitted to analysis, there was questions concerning to grammar variety default, while the other issues in other subcategories behaved intermittently.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Thiago Soares de Oliveira, Instituto Federal Fluminense - IFF.

Master degree in Cognition and Language at Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF. Teacher at Instituto Federal Fluminense - IFF.

References

ALKMIM, Tânia Maria. Sociolingüística - Parte I. In: MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Ana. Cristina (Ed.). Introdução à Lingüística. São Paulo: Cortez, 2001.

BAGNO, Marcos. Dramática da Língua Portuguesa - tradição gramatical, mídia & exclusão social. 5. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2010.

BAGNO, Marcos. Nada na língua é por acaso: por uma pedagogia da variação linguística. São Paulo: Parábola Editorial, 2007a.

BAGNO, Marcos. Preconceito linguístico: o que é, como se faz. 49ª ed. São Paulo: Edições Loyola, 2007b.

BECHARA, Evanildo. Gramática escolar da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Lucerna, 2006.

BECHARA, Evanildo. Moderna Gramática Portuguesa. 37. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.

BELINE, Ronald. A variação linguística. In: FIORIN, José Luiz. (Org.). Introdução à Linguística - Objetos teóricos. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Portaria nº 438, de 28 de maio de 1998. Institui o Exame Nacional do Ensino Médio - ENEM. Disponível em: http://www.crmariocovas.sp.gov.br/pdf/diretrizes_p0178-0181_c.pdf. Acesso em: 2 mar. 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Portaria nº 109, de 27 de maio de 2009. Estabelece a sistemática para a realização do Exame Nacional do Ensino Médio no exercício de 2009. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/
educacao_basica/enem/legislacao/2009/portaria_enem_2009_1.pdf. Acesso em: 2 mar. 2015.

BRASIL. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Parte II. Linguagens, Código e suas Tecnologias. Brasília, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf. Acesso em: 7 jan. 2015.

CALVET, Louis-Jean. Sociolingüística: uma introdução crítica. 2. ed. São Paulo: Parábola, 2002.

CAMACHO, Roberto Gomes. Sociolingüística - Parte II. In: MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Ana. Cristina. (Ed.). Introdução à Lingüística. São Paulo: Cortez, 2001.

CEGALLA, Domingos. Paschoal. Novíssima Gramática da Língua Portuguesa. 43. ed. São Paulo: Ed. Nacional, 2000.

FABIANI, Sylvia Jussara Silva do Nascimento. A abordagem dos gêneros textuais pelo ENEM. Rio de Janeiro: UFRJ, 2013. Disponível em: http://www.leonorwerneck.com/media/textos/tese-sylviajussara.pdf. Acesso em: 10 de julho de 2014.

FIORIN, José Luiz. A linguagem humana: do mito à ciência. In: FIORIN, José Luiz (Org.). Linguística? O que é isso? São Paulo: Contexto, 2013a.

FIORIN, José Luiz. As línguas do mundo. In: FIORIN, José Luiz (Org.). Linguística? O que é isso?. São Paulo: Contexto, 2013b.

INFANTE, Ulisses. Curso de gramática aplicada aos textos. 6. ed. São Paulo: Scipione, 2001.

KOCH, Ingedore Grungfeld Villaça. A interação pela linguagem. 11. ed. São Paulo: Contexto, 2012.

MARTELLOTA, Mário Eduardo. Conceitos de gramática. In: MARTELLOTA, Mário Eduardo (Org.). Manual de linguística. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2013.

MOLLICA, Maria. Cecília. Fundamentação teórica: conceituação e delimitação. In: MOLLICA, Maria Cecília; BRAGA, Maria Luiza (Org.). Introdução à Sociolinguística: o tratamento da variação. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2013.

MONTEIRO, José Lemos. Para compreender Labov. 2. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2002.

ROCHA LIMA, Carlos Henrique da. Gramática Normativa da Língua Portuguesa. 49. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2011.

Published

2015-08-31

How to Cite

OLIVEIRA, T. S. de. Portuguese Language in ENEM: analysis of the questions of the 2006 tests to 2014. Entretextos, Londrina, v. 15, n. 2, p. 53–71, 2015. DOI: 10.5433/1519-5392.2015v15n2p53. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/22004. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Artigos