Different aesthetic provisions and school culture: Pierre Bourdieu’s position
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2022v7n2p494Keywords:
Pierre Bourdieu, Conteúdo curricular, Relativismo cultural., Pierre Bourdieu; conteúdo curricular; relativismo cultural.Abstract
At the heart of current debates involving the Brazilian education system is the dispute between different interpretations of what content should be part of the basic school curriculum. Although not immediately linked to this debate, it is possible to find in the writings of Pierre Bourdieu a position in favor of the “content” position. Given the relevance of this author in the field of education, it is worth taking advantage of your contribution in this case. For clarification of Bourdieu's position in favor of a classic/propaedeutic school curriculum content, it would be relevant to expose its evaluation comparison of what he calls “high culture” or “erudite culture” against “popular culture”. That is, his analysis regarding the different epistemological and aesthetic values of the different cultural experiences. This article presents an initial survey of Bourdieu's writings that illustrate his position on the subject, based on the exegetical reading of some of his texts and of commentator writings dealing with the subject.
Downloads
References
BONNEWITZ, Patrice. Primeiras lições sobre a sociologia de P. Bourdieu. Tradução de Lucy Magalhães. Petrópolis: Vozes, 2003.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 3. ed. Rio de janeiro: Francisco Alves, 1982.
BOURDIEU, Pierre. Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática, 1983 (Coleção Grandes Cientistas Sociais).
BOURDIEU, Pierre et al. Proposições para o ensino do futuro. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, n. 67, p. 152-169, jan./abr. 1986.
BOURDIEU, Pierre et al. Princípios para una reflexión sobre los contenidos de la enseñanza. Revista de Educación, Madri, n. 292, p. 417-425, 1990.
BOURDIEU. Pierre. Capital cultural, escuela y espacio social. Tradução de Isabel Jimenez. Buenos Aires: Siglo XXI Editores, 1998a.
BOURDIEU. Pierre. Escritos sobre educação. Rio de Janeiro: Vozes, 1998b.
BOURDIEU. Pierre. O amor pela arte: os museus de arte na Europa e seu público. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo; Porto Alegre: Zouk, 2007a.
BOURDIEU. Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp; Porto Alegre: Zouk, 2007b.
BOURDIEU. Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2007c.
BOURDIEU. Pierre. El sentido social del gusto: elementos para uma sociologia de la cultura. Tradução de Alicia Gutiérrez. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores, 2010.
BOURDIEU, Pierre (coord.). A miséria do mundo. Tradução de Mateus S. Soares Azevedo et al. Petrópolis: Vozes, 2012.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. Os herdeiros: os estudantes e a cultura. Tradução de Ione Ribeiro Valle e Nilton Valle. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2015.
BOURDIEU, Pierre. Sociologia geral: lutas de classificação. Tradução de Fábio Ribeiro. Petrópolis: Vozes, 2020. v. 1.
CANCLINE, Néstor Garcia. La sociologia de la cultura de Pierre Bourdieu. México: Universidad Autónoma Metropolitana, 2019. Disponível em: http://sgpwe.izt.uam.mx/files/users/uami/ana/NGC_La_sociologia_de_cult_P_Bourdieu.pdf. Acesso em: 4 set. 2019.
JOURDAIN, Anne; NAULIN, Sidonie. A teoria de Pierre Bourdieu e seus usos sociológicos. Tradução de Francisco Morás. Rio de Janeiro: Vozes, 2017.
SNYDERS, Georges. Escola, classe e luta de classes. Tradução de Maria Helena Albanan. Lisboa: Ed. Moraes, 1977.
SNYDERS, Georges. A escola pode ensinar as alegrias da música?. Tradução de Maria Felisminda de Rezende e Fusari. São Paulo: Cortez, 2008.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Cultura dominante, cultura escolar e multiculturalismo popular. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Alienígenas em sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Vozes, 1995.
SOARES. Magda. Linguagem e escola: uma perspectiva social. São Paulo: Ática, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação em Análise

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os artigos publicados na Revista Educação em Análise estão sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, garantindo Acesso Aberto. Deste modo, os autores mantêm os direitos autorais de seus trabalhos e, em caso de republicação, solicita-se que indiquem a primeira publicação nesta revista. Essa licença permite que qualquer pessoa leia, baixe, copie e compartilhe o conteúdo, desde que a devida citação seja feita. Além disso, autoriza a redistribuição, adaptação e criação de obras derivadas em qualquer formato ou meio, incluindo uso comercial, desde que a atribuição à revista seja mantida.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.