Performance of the Pedagogical Coordination of the Porto Nacional Campus, of IFTO, under the teacher's perspective: challenges and possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2025.v10.51817

Keywords:

Pedagogical Coordination, Professional and Technological Education, Teaching

Abstract

This article addresses some of the results of a dissertation defended in the first semester of 2024, which had as its general objective: to analyze the work of the Technical Pedagogical Coordination (COTEPE), of the Porto Nacional Campus of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Tocantins (IFTO) and, from there, produce an educational product (PE). Among the theoretical contributions, it was based on: Saviani (1989, 2020); Manacorda (2019); Libâneo (2010); Ciavatta (2005) who discuss the perspective of Professional and Technological Education. The participatory research, of a qualitative and applied nature, had as data collection instruments an online questionnaire for students and teachers, in addition to a focus group with employees of the institution. Data analysis was based on Bardin (2016), involving pre-analysis, formulation of hypotheses and creation of indicators for the interpretation of the results. The coordination in question faces both substantial challenges and multiple possibilities for the consolidation and development of excellent work. The results indicate that, by leading both the pedagogical and administrative dimensions, COTEPE assumes, on a daily basis, the commitment to serve students, parents, teachers and the school community in general. The PE resulting from the study consisted of an informative e-book that details the activities carried out by the sector, contributing to the improvement of the understanding of its role in the academic and school community.

Downloads

Author Biographies

Wesley Vieira da Silva, Federal Institute of Tocantins

Master's Degree in Professional and Technological Education from the Federal Institute of Tocantins. Technician in Educational Affairs at the Federal Institute of Tocantins. Araguatins, Tocantins, Brazil. E-mail address: wesley@ifto.edu.br

Mary Lúcia Gomes Silveira de Senna , Federal Institute of Tocantins

PhD in Sciences from the Nuclear and Energy Research Institute. Professor of Basic, Technical and Technological Education at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Tocantins. Palmas, Tocantins, Brazil. E-mail address: marysenna@ifto.edu.br

Kenya Maria Vieira Lopes, Federal Institute of Tocantins

PhD in Education, Science and Mathematics from the Federal University of Mato Grosso. Professor of Basic, Technical and Technological Education at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Tocantins. Araguatins, Tocantins, Brazil. E-mail address: kenya@ifto.edu.br

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues; BORGES, Maristela Correa. A pesquisa participante: um momento da educação popular. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 6, n. 1, p. 51-62, 2007. DOI: https://doi.org/10.14393/REP-2007-19988

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 2008. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em: 30 nov. 2024.

BUARQUE, Maria do Socorro Lima. A coordenação pedagógica no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba: identidades e práticas. 2017. 125 f. Dissertação (Mestrado Gestão de Organizações Aprendentes, Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12563?locale=pt_BR. Acesso em: 10 set. 2023.

CIAVATTA, Maria. A formação integrada a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. Revista Trabalho Necessário, São Domingos, v. 3, n. 3, p. 1-20, 2005. DOI: https://doi.org/10.22409/tn.3i3.p6122 DOI: https://doi.org/10.22409/tn.3i3.p6122

GALVÃO, Ludmilla; CARVALHO, Caio; JANG, Jenifer; PAIM, Polianna. Divulgação Científica sobre Interação Humano-Computador nas Mídias Sociais. In: WORKSHOP SOBRE ASPECTOS DA INTERAÇÃO HUMANO-COMPUTADOR PARA A WEB SOCIAL, 13., 2022, Diamantina. Anais [...]. Porto Alegre: SBC, 2022. p. 24-31. DOI: https://doi.org/10.5753/waihcws.2022.226385 DOI: https://doi.org/10.5753/waihcws.2022.226385

GATTI, Bernadete Angelina. Grupo focal na pesquisa em Ciências Sociais e Humanas. Brasília: Líber Livro Editora, 2005.

GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (org.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

GHEDIN, Evandro; FRANCO, Maria Amélia Santoro. Questões de método na construção da pesquisa em Educação. 2. ed São Paulo: Cortez, 2011.

IFTO - INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO TOCANTINS. Regulamento da Organização Didático-Pedagógica dos Cursos da Educação Básica articulados com a Educação Profissional, presencial, do IFTO - ODP/IFTO, Palmas: IFTO, 2015. Disponível em: http://www.ifto.edu.br/ifto/colegiados/consup/documentos-aprovados/regulamentos/cursos-tecnicos/. Acesso em: 11 fev. 2023.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, para quê?. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

LORENZET, Deloize; ZITKOSKI, Jaime José. Contribuições pedagógicas em institutos federais: o supervisor escolar, o orientador e o pedagogo técnico-administrativo. Educação, Porto Alegre, v. 40, n. 3, p. 459-468, 2017. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.3.23946 DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.3.23946

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. 2. Ed. Rio de Janeiro: E.P.U. 2020.

MANACORDA, Mario Alighiero. O princípio educativo em Gramsci. 3. ed. Campinas: Alínea, 2019. Kindle.

MOREIRA, Herivelto; CALEFFE, Luiz Gonzaga. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.

SAVIANI, Dermeval. Sobre a concepção de politecnia. Rio de Janeiro: Politécnico da Saúde Joaquim Venâncio, 1989.

SAVIANI, Dermeval. A pedagogia no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2020. Kindle.

VASCONCELLOS, Celso dos S. Coordenação do Trabalho Pedagógico: do projeto político-pedagógico ao cotidiano da sala de aula. São Paulo: Cortez, 2021. Kindle.

Published

2025-02-19

How to Cite

SILVA, Wesley Vieira da; SENNA , Mary Lúcia Gomes Silveira de; LOPES, Kenya Maria Vieira. Performance of the Pedagogical Coordination of the Porto Nacional Campus, of IFTO, under the teacher’s perspective: challenges and possibilities. Educação em Análise, Londrina, v. 10, p. 1–17, 2025. DOI: 10.5433/1984-7939.2025.v10.51817. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/51817. Acesso em: 2 apr. 2025.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.