Education in the 1988 brazilian Constitution: a scenario for the training of Early Childhood education teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v9n2p393

Keywords:

Educação Infantil; Política Educacional; Constituição Federal; Formação de Professores.

Abstract

This is an analysis of the Continuous Training of Teachers in Early Childhood Education considering the historical aspects of the educational policy for this training in accordance with the Constitution of the Federative Republic of Brazil, promulgated in 1988. The objective is to prove the hypothesis that studies and actions undertaken continuously can be configured as a strategy for developing pedagogical work through qualitative investigation, of a bibliographic and documentary nature in national legislation, in books and scientific articles. The aim, therefore, is to historically understand the Continuous Training of Teachers in Early Childhood Education and its strategic function for the development of teachers and children. The theoretical methodological foundation that led this study was historical and dialectical materialism, specifically the elaborations of Marx (2017), Antunes (2013; 2015), Antunes e Mészáros (2006) e Chaves (2011; 2019). It is noteworthy that research into teacher training is one of the actions carried out by the Research and Studies Group on Inclusive Early Childhood Education (GEEII), at the State University of Maringá (UEM), and that this research is an unfolding of the work developed linked to this group.

Author Biographies

Eloiza Elena da Silva Martinucci , Universidade Estadual de Maringá

Graduated in Pedagogy from the State University of Maringá (UEM, 1997). Master's in Education from the State University of Maringá (UEM, 2001). PhD in Education, State University of Maringá (UEM, 2020).

Vanessa Freitag de Araújo , Universidade Estadual de Maringá

Graduated in Pedagogy and Philosophy from the State University of Maringá (UEM, 2007, 2016). Master's in Education and Philosophy from the State University of Maringá (UEM, 2021). PhD in Education, State University of Maringá (UEM, 2018).

Maria Rita Chaves Ayala Brenha , Universidade Estadual de Maringá

Graduated in History from the State University of Maringá (UEM, 2021). Master's in History, State University of Maringá (UEM, 2023).

Denise Miyabe , Universidade Estadual de Maringá

Graduated in Pedagogy from the State University of Londrina (UEL, 2006). Master's in Education from the State University of Londrina (UEL, 2015).

References

ANTUNES, Ricardo. A nova morfologia do trabalho. Revista Jurídica UniSEB, Ribeirão Preto, v. 3, n. 3, p. 93-103, 2013.

ANTUNES, Ricardo. Os sentidos do trabalho: ensaio sobre a afirmação e a negação do tra-balho. São Paulo: Boitempo Editorial, 2015.

ANTUNES, Ricardo; MÉSZÁROS, István. Riqueza e miséria do trabalho no Brasil. São Pau-lo: Boitempo Editorial, 2006.

ARENDT, Hannah. Homens em tempos sombrios. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

ARENDT, Hannah. La crise de l’éducation: extrait de la crise de la culture. Paris: Galimard, 1972.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Fed-eral, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 22 jan. 2024.

BRASIL. Emenda constitucional n. 59/2009. Acrescenta § 3. ao art. 76 do ato das disposições constitucionais transitórias para reduzir, anualmente, a partir do exercício de 2009 [...]. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 216, p. 8, 12 nov. 2009. Disponível em: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?jornal=1&pagina=8&data=12/11/2009. Acesso em: 22 jan. 2024.

BRASIL. Lei n. 11.301, de 10 de maio de 2006. Altera o art. 67 da lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, incluindo, para os efeitos do disposto no § 5. do art. 40 e no § 8. do art. 201 da constituição federal, definição de funções de magistério. Brasília, DF: Presidência da República, 2006. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/lei/l11301.htm. Acesso em: 22 jan. 2024.

CARELLI, Rodrigo de Lacerda. Terceirização como intermediação de mão de obra. Rio de Janeiro: Renovar, 2003.

CHARLOT, Bernard. O professor na sociedade contemporânea: um trabalhador da contra-dição. Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 17, n. 30, p. 17-31, jul./dez. 2008. Dis-ponível em: https://www.adventista.edu.br/_imagens/asped/files/O%20professor%20na%20sociedade%20contemporanea,%20um%20trabalhodor%20da%20contradic%C3%A3o.pdf. Acesso em: 22 jan. 2024.

CHAVES, Marta. Enlaces da teoria histórico-cultural com a literatura infantil. In: CHAVES, Marta (org.). Práticas pedagógicas e literatura infantil. Maringá: EDUEM, 2011. p. 97-105.

CHAVES, Marta. Formação contínua de professores e a teoria histórico-cultural na educação infantil. Fractal, Niterói, v. 32, p. 227-232, jul. 2019. DOI: https://doi.org/10.22409/1984-0292/v32_i-esp/41036.

DELORS, Jacques. Educação: um tesouro a descobrir: relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. São Paulo: Cortez, 1996.

DELORS, Jacques. Educação: um tesouro a descobrir. 8. ed. São Paulo; Brasília, DF: Cortez; UNESCO, 2003.

DRAIBE, Sônia Miriam. Brasil 1980-2000: proteção e insegurança sociais em tempos difíceis. Cadernos NEPP, Campinas, v. 65, p. 1-10, 2002. Disponível em: https://www.nepp.unicamp.br/biblioteca/periodicos/issue/view/26/CadPesqNepp65. Acesso em: 22 jan. 2024.

DUARTE, Newton. Luta de classes, educação e revolução. Germinal, Salvador, v. 3, n. 1, p. 128-138, 2011. DOI: https://doi.org/10.9771/gmed.v3i1.9499.

ENGUITA, Mariano F. Tecnologia e Sociedade: a ideologia da racionalidade técnica, a organi-zação do trabalho e a educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Trabalho, educação e prática social: por uma teoria da formação humana. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991. p. 230-253.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e crise do trabalho. 12. ed. Petrópolis: Vozes, 2003.

FURTER, Pierre. O planejador e a educação permanente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 27, p. 75-99, dez. 1978.

Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/1731. Acesso em: 22 jan. 2024.

GENTILI, Pablo. El consenso de Washington y la crisis de la educación en América Latina. Archipiélago, Barcelona, v. 29, p. 56-65, 1998.

MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2017.

MORAES, Maria Célia M. Recuo da teoria. In: MORAES, Maria Célia M. (org.). Iluminismo às avessas: produção de conhecimento e políticas de formação docente. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 151-167.

SENNETT, Richard. A corrosão do caráter: consequências pessoais do trabalho no novo capi-talismo. 11. ed. Rio de Janeiro: Record, 2006.

VOLSI, Maria Eunice França. Políticas de valorização de professores da educação básica pós-constituição federal de 1988. 2016. 209 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2016. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=3634978. Acesso em: 22 jan. 2024.

Published

2024-06-21

How to Cite

MARTINUCCI , Eloiza Elena da Silva; ARAÚJO , Vanessa Freitag de; BRENHA , Maria Rita Chaves Ayala; MIYABE , Denise. Education in the 1988 brazilian Constitution: a scenario for the training of Early Childhood education teachers. Educação em Análise, Londrina, v. 9, n. 2, p. 393–410, 2024. DOI: 10.5433/1984-7939.2024v9n2p393. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/50470. Acesso em: 30 jun. 2024.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.